Je nabíjanie elektromobilov drahšie ako tankovanie spaľovákov? Mnohí si to myslia

10

Prieskum ohľadom vnímania nákladov na pohonné „hmoty“ elektromobilov a spaľovacích automobilov priniesol výsledky, ktoré môžu, ale nemusia prekvapiť. Množstvo respondentov si totiž myslí, že jazdenie elektromobilom je drahšie ako v prípade auta so spaľovacím motorom.

Za jednu z výhod elektromobilov sa vo všeobecnosti považujú náklady na pohonné „hmoty“, ktoré už dnes môžu v spojitosti s nižšími servisnými nákladmi priniesť podobné či v niektorých prípadoch dokonca nižšie celkové náklady na vlastníctvo ako v prípade porovnateľných spaľovacích vozidiel. Napriek tomu, že ich obstarávacie ceny sú podstatne vyššie.

Prieskum najväčšieho nemeckého porovnávacieho portálu Check24, ktorý sám uvádza, že nabíjanie elektromobilu je oveľa lacnejšie, ako tankovanie spaľovacieho auta, ukázal, že množstvo ľudí si stále neuvedomuje, ako je to s prevádzkovými nákladmi elektromobilov.

44 % v tom nemá jasno

Až 44 % opýtaných nesprávne odhaduje náklady na elektrinu pre elektromobily. 23 % si myslí, že náklady na elektrinu sú vyššie ako v prípade benzínu pre spaľovacie autá. 21 % sa domnieva, že tieto náklady sú zhruba rovnaké. 29 % v tom má jasno a zvyšok k tejto téme zrejme nevedel zaujať stanovisko.

Takže zjavne netreba podceňovať osvetu ani v prípade tejto oblasti. Pre upresnenie treba povedať, že prieskum sa uskutočnil v Nemecku, kde majú jednu z 2 najvyšších cien elektriny v rámci EÚ, čo teoreticky môže mať istú mieru vplyvu na mienku ľudí.

Avšak to zrejme nebude hlavnou príčinou. V mainstreamových médiách a veľkým dosahom sa totiž objavujú aj články o drahom nabíjaní elektromobilov. Úplne neopodstatnene pritom zvyknú vychádzať z cien nabíjania na verejných nabíjacích staniciach, ktoré je pritom pochopiteľne drahšie ako domáce nabíjanie či nabíjanie v práci. V prípade nabíjania na rýchlonabíjačkách až mnohonásobne. Rýchlonabíjačky sa však využívajú predovšetkým pri diaľkových cestách, ktoré priemerní vodiči absolvujú len párkrát za rok, ako ukazujú prieskumy. Ignoruje sa pritom fakt, že v drvivej miere sa nabíja podstatne lacnejšou domácou energiou.

Podstate lacnejšie jazdenie aj v Nemecku

Aj v Nemecku, kde stojí elektrina v priemere až 0,3037 €/kWh je domáce, príp. „firemné“ nabíjanie podstatne lacnejšie, ako tankovanie spaľovacích automobilov, a to po prepočte na 100 km jazdy.

Portál Ecomento, ktorý upozornil na spomínaný prieskum, sa v tejto veci odvoláva na výsledky ADAC Ecotestu, podľa ktorého sa priemerné náklady elektromobilu na 100 km pohybujú okolo 6,30 €, zatiaľ čo cena prémiového benzínu na 100 km je v priemere 11,88 €, čo je o 89 % viac.

U nás aj v mnohých iných krajinách, kde je cena elektriny pre domácnosti podstatne nižšia ako v Nemecku, a to cca o polovicu, vyjde teda elektrina na bežné nabíjanie elektromobilu podstatne lacnejšie. Zhruba o spomínanú polovicu. A ceny benzínu môžu byť v SR nižšie o menej ako 10 % (Nat 98). Nedávno pritom Škoda v rámci Slovenska porovnala prevádzkové náklady na elektrický Enyaq a benzínový Kodiaq a prišla na to, že jazdenie elektromobilom je zhruba o 70 % lacnejšie.

Možnosti lacnejšieho nabíjania sa rozširujú

Samozrejme, zďaleka nie všetci majú možnosť domáceho nabíjania elektromobilov. Rozširujú sa však možnosti nabíjania v práci, ktoré je taktiež podstatne lacnejšie ako verejné nabíjanie, pričom môže byť aj zdarma. Záleží na zamestnávateľovi.

A s rozširovaním cenovo dostupnejších nabíjacích možností pomôže aj legislatíva EÚ, podľa ktorej sa budú musieť povinne budovať nabíjacie miesta, napr. v rámci nových bytových domov, kancelárskych budov či pri ich významných rekonštrukciách. A s podporou nabíjania aj pre „bytovkárov“ prichádzajú tiež spoločnosti, ktoré ponúkajú vlastné „komunitné“ riešenia.

Zvýšenie cien elektriny?

Taktiež sa zvykne strašiť zvýšením cien elektriny vplyvom zvýšenia dopytu po elektrine zo strany elektromobilistov, čo je neopodstatnené. Opak pritom môže byť pravdou. A áno, dá sa očakávať zavedenie niečoho ako spotrebnej dane za elektromobily, ktorej cieľom bude vykompenzovať straty v rámci spotrebnej dane za pohonné hmoty, keď sa podstatne zvýši podiel elektromobilov na úkor spaľovacích áut. Dovtedy však klesnú aj ceny elektrických áut, a tak sa nepredpokladá zvýšenie nákladov na ich vlastníctvo. Malo by to byť práve naopak.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Elektromobily prinesú nižšie ceny elektriny pre všetkých odberateľov
Čerpacími stanicami budúcnosti sú garáže a parkovacie miesta
Startup ponúka riešenie nabíjania elektromobilov pre obyvateľov bytoviek

Slovenskí elektromobilisti by mohli vďaka novým tarifám ušetriť na elektrine
Elektromobily sú spaľovákom nákladovo konkurencieschopné v mnohých európskych krajinách
Tesla chce mať nabíjačky aj pri bytovkách. Nových by sme sa mohli dočkať aj v SR

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

10 komentárov

  1. Dovolím si citovať úvod článku:
    Je nabíjanie elektromobilov drahšie ako tankovanie spaľovákov? Mnohí si to myslia.
    Títo „mnohí“ sú určite dobrí ľudia. Majú iba jednu vlastnosť – nemajú radi novinky. Vyjazdené koľaje je to najlepšie na svete, toho sa treba držať. Veď predsa môj otec jazdil na Lade, starý otec na Škode 100, pradedo na Tudore… Prečo by som ja mal meniť staré dobré zvyky?
    Veď predsa kamarát Fero, sused Ďuro, aj kolega Jožo hovoria, že nabíjanie elektromobilov je drahšie ako tankovanie spaľovákov…
    Tak čo teda?

  2. AC nabijanie na verejnych nabijackach je zatial u nas lacnejsie ako doma. Aj pri tarife pre plne ele. domacnost v nizkej tarife 20h mam 12c/kwh, ale na verejnych sa da nabijat za 9c/kwh, alebo zadarmo. Takze doma nenabijam.
    A este k tomu na verejnych nabijam rychlejsie, lebo doma nemam 32A istic 3f pre 22kw, tak preco by som doma nabijal?
    Pri spotrebe 13-15kwh okresky po 9c to vychadza 1,30e na 100km, to zodpoveda litru benzinu. Ktory spalovak jazdi za liter? Na dialnici 17-20kwh, cize 1,70e/100km zodpoveda 1,3L benzinu.
    Nabijat nieje drahsie ako tankovat ani omylom.

  3. Uz si videl niekedy svoji vyuctovaciu faktúru za elektriku? Skus raz podelit zaplatenu sumu množstvom odobratych kWh ci sa dostanes na 12c/kWh .

      • To je co za nezmysel??? Mas predsa fixny poplatok za istic + za odobrate kwh (zlozeny z ceny za samotnu energiu+servisne poplatky za distribuciu, straty, fond…).
        Cim vyssia spotreba tym rozpocitany fixny poplatok vyjde menej na 1kwh.
        V nizkom tarife mam 12h v kuse od 20:00 do 8:00 tych 12c/kwh (spolu energia+servisne s dph), za ten cas v pohode nabijem auto aj z 0 na 100%.
        Fixny poplatok nehra rolu, ved ho aj tak platim kvoli domacnosti.

        Neviem co za dodavatelov energii mate vy ze vam fakturuju progresivne alebo viac nez mate v zmluve.

  4. nastastie mam na dome plochu strechu, tak som na nu nahadzal solarne panely a daju rocne cca 7.000 kWh 😉 slnko faktury neposiela 😉 obcas dotlacim v robote a ako plan C prinajhorsom dotlacim v zime doma cez noc za 14 centov 😉 pri 85kWh baterii sa k tomuto kroku casto nemusim uchylovat 😉 takze okolo cerpaciek chodim len so vztycenym prostrednikom 😉

  5. Chcelo by to napisat aj B, ze cena nabijania na niektorych nabijackach pri rychlom nabijani je aj za 55c za kWh a to je uz na urovni 6L NAFTY, takze velmi zalezi kde mabijaze, aky mate program atd.

    • Tak povedzme aj C, ze rovnako pri fosiloch su rozne ceny paliv od dedinskej pumpy s pasovanym palivom po premiove palivo s aditivami na dialnicnej renomovanej cerpacke.
      Ked je rec o nabijani na UFC nabijacke za 55c, tak porovnavajme s top palivom na dialnicnej trebars Shellke. Si myslim, ze stale vyjde EV vyrazne lacnejsie.

      • tak teda ratajme beznu znacku slovnaft, cena nafty je kolko? 1.28? to je pri 6 litrovej spotrebe 7.68€, pri greenway elektrike 0.45€/kWh a beznej spotrebe 20kWh je to 9€ (a to su „zvyhodnene“ ceny greenway, ked chces jednorazove nabijanie bez registracie, tak to mas 0.68€, cize 13.6€ na 100 km).
        Samozrejme ze pri nabijanie doma je to diametralne ine, preto mam PHEV, ked sa hybem okolo domu tak mi tych 50-60km staci, na dlhu streku je mi vyhodnejsi benzin nez rychlonabijacie stanice

  6. Tieto „objektivne“ porovnavania nakladov milujem. Takze: ked predpokladam ze 1. mam domacu nabijaciu stanicu (co urcite maju vsetci – hlavne v panelakoch) 2. v robote mi urobili nabijaciu stanicu a davaju mi tam nabit zadarmo 3. na verejnych staniciach aspon obcas nabijam zadarmo. Objektivne porovnanie, len co je pravda.

Pridajte komentár