Spoločnosť Tesla aktuálne vydala „správu o svojom vplyve“ za rok 2023. V nej sa tiež venuje poklesu kapacity batérií vo svojich bestselleroch Model Y a Model 3. Ukazuje pritom graf degradácie, resp. retencie v závislosti od nájazdu a tvrdí, že batérie prežijú vozidlo.
Pár dní potom, čo sme zverejnili článok o poklese dojazdu elektromobilov Tesla Model Y a Model 3 v priebehu času na základe údajov od spoločnosti Reccurent, Tesla zverejnila správu o svojom vplyve za minulý rok, v ktorej informuje aj o degradácii batérií týchto svojich dvoch najpredávanejších elektromobilov.
Deje sa tak vôbec po prvýkrát, pričom doteraz zverejňovala súvisiace údaje len ohľadom vozidiel Model S a Model X, ktoré sú na trhu podstatne dlhšie. Minulý rok pritom uviedla, že v prípade batérií s novšou chémiou, čím mala na mysli hlavne batérie modelov 3 a Y, zverejní správu ohľadom degradácie, keď bude mať dostatok relevantných dát.
Batérie majú prežiť vozidlo
Tesla v aktuálnej správe o svojom vplyve v časti dopadu jej produktov na životné prostredie z hľadiska uhlíkovej stopy uvádza, že vplyvom výroby batérie elektromobilu môže vzniknúť viac ako 6 ton skleníkových plynov. Preto je podľa nej dôležité, aby batéria vydržala tak dlho ako vozidlo a nebolo ju nutné meniť počas životnosti auta, ktorú Tesla odhaduje na cca 200 000 míľ (cca 320 000 km) v rámci USA a cca 150 000 míľ (240 000 km) v rámci Európy.
My dodávame, že potom, čo batéria doslúži v rámci elektromobilu, v prípade vyhovujúcej kondície môže byť ďalej použitá napr. ako energetické úložisko v rámci priemyselných batériových úložísk či domácností. A potom sa efektívne zrecykluje a získané materiály sa môžu použiť pri výrobe novej batérie, čím sa znižuje celková uhlíková stopa batérií.
Tesla vo svojej správe o vplyve tiež tvrdí, že batérie v jej elektromobiloch nebude nutné v budúcnosti meniť. Tým má pravdepodobne na mysli výmeny na základe poklesu kapacity a nie zlyhania batérie vplyvom poruchy, k čomu dochádza len ojedinele. Odvoláva sa pritom na „spoľahlivý súbor údajov“, ktorý vychádza z viac ako desaťročia skúseností s predajom elektromobilov.
Tesla taktiež zverejnila graf poklesu kapacity, resp. retencie batérií v rámci elektromobilov Tesla Model Y a Tesla Model 3 s ohľadom na počet najazdených km. Ten pritom komentovala slovami: „Dokonca aj po nájazde 320 000 km strácajú naše batérie v Modeli 3 a Modeli Y v priemere len 15 % zo svojej (pôvodnej) kapacity.“ A dodala, že v prípade modelov S a X je to 12 %.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Predpokladaná životnosť batérií jednotlivých modelov Tesla na základe dát z prevádzky
Mýty ohľadom zdravia a životnosti batérií elektromobilov
Ako klesá dojazd Tesiel Model 3 a Y v čase podľa údajov od Recurrent?
ODBER NOVINIEK
6 komentárov
To by ma zaujimalo preco v EU maju mat o 80tkm/25% kratsiu zivotnost ako v US???
Planovana zivotnost 240tkm mi pride dost malo na slavnu Teslu a to si chcu hovorit premiovka… 🙂
Ved obycajne auta ako Fabie, Oktavie … sa vo firmach obmienaju po 250+tkm a to niesu po zivotnosti len su uctovne uz odpisane.
S EV sa pocita ze by nali mat (aj z eko hladiska) nasobne dlhsiu zivotnost ako ICE. To nech si potom tu americku „kvalitu“ nechaju. 🙂
Tesla ale nepise, ze sa to tyka konkretne jej aut. Moze to mysliet vo vseobecnosti.
Životnosť bežného auta je 250 000 km alebo 10 rokov.
Že ľudia ochotne platia za 15 ročne vraky je niečo iné. Ale auto po 10 rokoch je už len vrak.
Vaše možno hej, ale veľa ľudí sa o svoje autá starajú a investujú do nich. Inak by neexistovali youngtimery alebo veterány.
aj tak na Teslu nemas tak sa tu nezavzdusnuj 😉
Statisticky je skutocne zivotnost mensich mestskych aut 250k km, co u nich reprezentuje 10-15r. Samozrejme pri vacsich sedanoch se predpoklada, ze sa na nich za rovnaky cas najazdi okolo 400-500k km. Pricom v oboch pripadoch uz do nich pre tento najazd je potreba investovat pomerne dost penazi na vacsie opravy vymeny, nehovoriac o casto nakladnych vymenach rozvodov, vyfukovych potrubiach.