Tesla zverejnila údaje o poklese kapacity batérií modelov 3 a Y

6

Spoločnosť Tesla aktuálne vydala „správu o svojom vplyve“ za rok 2023. V nej sa tiež venuje poklesu kapacity batérií vo svojich bestselleroch Model Y a Model 3. Ukazuje pritom graf degradácie, resp. retencie v závislosti od nájazdu a tvrdí, že batérie prežijú vozidlo.

Pár dní potom, čo sme zverejnili článok o poklese dojazdu elektromobilov Tesla Model Y a Model 3 v priebehu času na základe údajov od spoločnosti Reccurent, Tesla zverejnila správu o svojom vplyve za minulý rok, v ktorej informuje aj o degradácii batérií týchto svojich dvoch najpredávanejších elektromobilov.

Deje sa tak vôbec po prvýkrát, pričom doteraz zverejňovala súvisiace údaje len ohľadom vozidiel Model S a Model X, ktoré sú na trhu podstatne dlhšie. Minulý rok pritom uviedla, že v prípade batérií s novšou chémiou, čím mala na mysli hlavne batérie modelov 3 a Y, zverejní správu ohľadom degradácie, keď bude mať dostatok relevantných dát.

Batérie majú prežiť vozidlo

Tesla v aktuálnej správe o svojom vplyve v časti dopadu jej produktov na životné prostredie z hľadiska uhlíkovej stopy uvádza, že vplyvom výroby batérie elektromobilu môže vzniknúť viac ako 6 ton skleníkových plynov. Preto je podľa nej dôležité, aby batéria vydržala tak dlho ako vozidlo a nebolo ju nutné meniť počas životnosti auta, ktorú Tesla odhaduje na cca 200 000 míľ (cca 320 000 km) v rámci USA a cca 150 000 míľ (240 000 km) v rámci Európy.

My dodávame, že potom, čo batéria doslúži v rámci elektromobilu, v prípade vyhovujúcej kondície môže byť ďalej použitá napr. ako energetické úložisko v rámci priemyselných batériových úložísk či domácností. A potom sa efektívne zrecykluje a získané materiály sa môžu použiť pri výrobe novej batérie, čím sa znižuje celková uhlíková stopa batérií.

Tesla vo svojej správe o vplyve tiež tvrdí, že batérie v jej elektromobiloch nebude nutné v budúcnosti meniť. Tým má pravdepodobne na mysli výmeny na základe poklesu kapacity a nie zlyhania batérie vplyvom poruchy, k čomu dochádza len ojedinele. Odvoláva sa pritom na „spoľahlivý súbor údajov“, ktorý vychádza z viac ako desaťročia skúseností s predajom elektromobilov.

Tesla taktiež zverejnila graf poklesu kapacity, resp. retencie batérií v rámci elektromobilov Tesla Model Y a Tesla Model 3 s ohľadom na počet najazdených km. Ten pritom komentovala slovami: „Dokonca aj po nájazde 320 000 km strácajú naše batérie v Modeli 3 a Modeli Y v priemere len 15 % zo svojej (pôvodnej) kapacity.“ A dodala, že v prípade modelov S a X je to 12 %.

tesla model y 3 pokles kapacity baterie

Zdroj: Tesla

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Predpokladaná životnosť batérií jednotlivých modelov Tesla na základe dát z prevádzky
Mýty ohľadom zdravia a životnosti batérií elektromobilov
Ako klesá dojazd Tesiel Model 3 a Y v čase podľa údajov od Recurrent?
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

6 komentárov

  1. To by ma zaujimalo preco v EU maju mat o 80tkm/25% kratsiu zivotnost ako v US???
    Planovana zivotnost 240tkm mi pride dost malo na slavnu Teslu a to si chcu hovorit premiovka… 🙂
    Ved obycajne auta ako Fabie, Oktavie … sa vo firmach obmienaju po 250+tkm a to niesu po zivotnosti len su uctovne uz odpisane.
    S EV sa pocita ze by nali mat (aj z eko hladiska) nasobne dlhsiu zivotnost ako ICE. To nech si potom tu americku „kvalitu“ nechaju. 🙂

  2. Statisticky je skutocne zivotnost mensich mestskych aut 250k km, co u nich reprezentuje 10-15r. Samozrejme pri vacsich sedanoch se predpoklada, ze sa na nich za rovnaky cas najazdi okolo 400-500k km. Pricom v oboch pripadoch uz do nich pre tento najazd je potreba investovat pomerne dost penazi na vacsie opravy vymeny, nehovoriac o casto nakladnych vymenach rozvodov, vyfukovych potrubiach.

Pridajte komentár