Elektromobily sú celkovo o niečo lacnejšie ako spaľováky, uvádza LeasePlan

6

Popredná nadnárodná lízingová spoločnosť LeasePlan, ktorá pôsobí aj na Slovensku, vykonala minulý rok rozsiahlu analýzu, v rámci ktorej porovnala celkové náklady na vlastníctvo plne elektrických a spaľovacích automobilov. Výsledky môžu byť pre mnohých prekvapením.

LeasePlan pritom porovnával náklady na vlastníctvo „porovnateľných vozidiel“. Napríklad elektromobil segmentu C so spaľovákom zo segmentu C. Celkové porovnanie zahŕňalo 912 scenárov v rámci 14 európskych krajín – Holandsko, Veľká Británia, Nórsko, Belgicko, Rakúsko, Dánsko, Nemecko, Švédsko, Portugalsko, Taliansko, Grécko, Švajčiarsko, Francúzsko a Španielsko.

Do scenárov boli zahrnuté vozidlá Renault Zoe – Peugeot 208, Nissan Leaf – Volkswagen Golf, Tesla Model 3 – BMW 3, Audi e-tron – Mercedes-Benz GLE, vlastníctvo vozidla počas 3, 4, 5 rokov a ročný nájazd 20 000, 30 000, 40 000 km.

V 508 prípadoch (56 %) sa podľa LeasePlan ukázalo, že vlastniť elektromobil sa oplatí viac ako vlastniť spaľovák. V 404 prípadoch (44 %) tomu bolo naopak. Po spriemerovaní všetkých scenárov vyšlo, že celkové náklady na vlastníctvo elektrického automobilu sú o 5 % nižšie ako náklady na vlastníctvo spaľovacieho automobilu.

Najvýraznejšie rozdiely

Analýza spoločnosti LeasePlan zistila, že v prípade elektromobilov je daňové zaťaženie elektromobilov o 88 % nižšie ako u spaľovákov, a to najmä vďaka vládnym stimulom či politike zdaňovania na základe emisií CO2. 54 % rozdiel v prospech elektromobilov bol zaznamenaný v prípade nákladov na pohonné „hmoty“ (elektrina/palivo).

elektromobily spalovacie auta naklady vlastnictvo porovnanie

Zdroj: LeasePlan

Nižšie sú aj náklady na údržbu, a to o 23 %. Naopak, spaľovacie automobily sú na tom lepšie z hľadiska straty hodnoty a kapitálovej účasti, a to o 17 %.

Veľké rozdiely medzi krajinami

Ako máme možnosť vidieť na nasledujúcom grafe, obrovské rozdiely môžu byť aj v rámci jednotlivých krajín. Veď v Holandsku sa oplatí vlastníctvo elektromobilu viac ako vlastníctvo spaľováku vo všetkých scenároch (100 %). V Španielsku je tomu tak len v prípade 11 % skúmaných scenárov.

elektromobily spalovacie auta naklady vlastnictvo porovnanie

Zdroj: LeasePlan

Rozdiely v rámci modelov

Značné rozdiely nájdeme aj v prípade konkrétnych modelov v rámci „triedneho“ porovnania. Zo zahrnutých elektromobilov najlepšie obstálo Audi e-tron v segmente E, a to v porovnaní so spaľovacím Mercedesom GLE.

Naopak najhoršie dopadol elektromobil v segmente D, a to Tesla Model 3, ktorá bola porovnávaná s BMW 3. Išlo pritom o Model 3 Long Range, ktorý je podstatne drahší ako štandardná verzia. V prípade BMW 3 síce tiež nešlo o najlacnejšiu verziu (320d xDrive – výkon len 140 kW), zdá sa však, že ak by bol porovnávaný štandardný Model 3 s porovnateľným BMW 3, vrátane výbavy alebo výkonovo podobné verzie, výsledky by mohli byť podstatne iné.

elektromobily spalovacie auta naklady vlastnictvo porovnanie

Zdroj: LeasePlan

Zdroje: LeasePlan, CleanTechnica, titulná fotografia: Shutterstock (free)

SÚVISIACE ČLÁNKY:
VW porovnal náklady na vlastníctvo elektromobilu ID.3 a spaľovacieho Golfu
Rebríček krajín z hľadiska nákladov na vlastnenie elektromobilu. SR si polepšila
Opel porovnal náklady na elektrickú, naftovú a benzínovú Corsu

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

6 komentárov

  1. Jasné lacnejšie veď to aj vidno ale tak len vo sne samé kecy a priblble grafy jasné kto sa nerozumie tomu tak naleti hlavne keď sa časom spoplatnia chargery to bude ešte drahšie ako nafta alebo petrol

      • V cene paliva boli EV o 54% lacnejšie.
        Ak sa s každého litra benzínu odvedie 0,7€ daň + DPH z dane
        tak potom je tá elektrina vlastne rovnako drahá ako palivo bez dane.

        Nefér položka sú dane . Tu získali EV 88%. Bez komentára.

        Jediná reálna úspora je servis. Nikde ale nevidím položku nákupnej ceny.
        Ja tvrdím, že ICE so servisom na 5 rokov je lacnejšie ako EV.

        EV dosiahne dobré parametre ak najazdí > 150 000 km.
        V SR je priemer cca 13 000 km/rok.

        5, Nisan Leaf 40kWh (dojazd 270 km) za 36 000€ je porovnaný
        s Golfom v najvyššej výbave 2,0 TDI 110kW s automatom.

        Golf sa dá kúpiť od 17 000€, ale 2,0 TDI 110kW s automatom stojí 28 230.
        Servis na 5 rokov je už zadarmo. Stále ostane 7 770€. To je palivo na 110 000 km.

        Prečo nebol porovnaný 208 s e208 a Golf s eGolfom. Lebo by to nevyšlo?

    • Celkové porovnanie zahŕňalo 912 scenárov v rámci 14 európskych krajín – Holandsko, Veľká Británia, Nórsko, Belgicko, Rakúsko, Dánsko, Nemecko, Švédsko, Portugalsko, Taliansko, Grécko, Švajčiarsko, Francúzsko a Španielsko.

      Toto nie sú žiadne kecy, ale rozsiahla štúdia lízingovej spoločnosti, ktorá si ju robí sama pre seba, aby ju použila vo svojom podnikaní – takže oni budú klamať sami seba, aby prišli o peniaze! Geniálne ste ich odhalili!

  2. Kritikov, negáčov (negatívnych ľudí) a krikľúnov bolo vždy neúrekom a ešte o niečo viac.
    Ľudia totiž neradi prijímajú nové veci. Nie že by mali v rukách nejaké argumenty, ale jednoducho sa držia vyjazdených koľají.
    A – mimochodom, viete, aký je rozdiel medzi vyjazdenými koľajami a hrobom?
    No predsa v hĺbke…

Pridajte komentár