Popredná nadnárodná lízingová spoločnosť LeasePlan, ktorá pôsobí aj na Slovensku, vykonala minulý rok rozsiahlu analýzu, v rámci ktorej porovnala celkové náklady na vlastníctvo plne elektrických a spaľovacích automobilov. Výsledky môžu byť pre mnohých prekvapením.
LeasePlan pritom porovnával náklady na vlastníctvo „porovnateľných vozidiel“. Napríklad elektromobil segmentu C so spaľovákom zo segmentu C. Celkové porovnanie zahŕňalo 912 scenárov v rámci 14 európskych krajín – Holandsko, Veľká Británia, Nórsko, Belgicko, Rakúsko, Dánsko, Nemecko, Švédsko, Portugalsko, Taliansko, Grécko, Švajčiarsko, Francúzsko a Španielsko.
Do scenárov boli zahrnuté vozidlá Renault Zoe – Peugeot 208, Nissan Leaf – Volkswagen Golf, Tesla Model 3 – BMW 3, Audi e-tron – Mercedes-Benz GLE, vlastníctvo vozidla počas 3, 4, 5 rokov a ročný nájazd 20 000, 30 000, 40 000 km.
V 508 prípadoch (56 %) sa podľa LeasePlan ukázalo, že vlastniť elektromobil sa oplatí viac ako vlastniť spaľovák. V 404 prípadoch (44 %) tomu bolo naopak. Po spriemerovaní všetkých scenárov vyšlo, že celkové náklady na vlastníctvo elektrického automobilu sú o 5 % nižšie ako náklady na vlastníctvo spaľovacieho automobilu.
Najvýraznejšie rozdiely
Analýza spoločnosti LeasePlan zistila, že v prípade elektromobilov je daňové zaťaženie elektromobilov o 88 % nižšie ako u spaľovákov, a to najmä vďaka vládnym stimulom či politike zdaňovania na základe emisií CO2. 54 % rozdiel v prospech elektromobilov bol zaznamenaný v prípade nákladov na pohonné „hmoty“ (elektrina/palivo).
Nižšie sú aj náklady na údržbu, a to o 23 %. Naopak, spaľovacie automobily sú na tom lepšie z hľadiska straty hodnoty a kapitálovej účasti, a to o 17 %.
Veľké rozdiely medzi krajinami
Ako máme možnosť vidieť na nasledujúcom grafe, obrovské rozdiely môžu byť aj v rámci jednotlivých krajín. Veď v Holandsku sa oplatí vlastníctvo elektromobilu viac ako vlastníctvo spaľováku vo všetkých scenároch (100 %). V Španielsku je tomu tak len v prípade 11 % skúmaných scenárov.
Rozdiely v rámci modelov
Značné rozdiely nájdeme aj v prípade konkrétnych modelov v rámci „triedneho“ porovnania. Zo zahrnutých elektromobilov najlepšie obstálo Audi e-tron v segmente E, a to v porovnaní so spaľovacím Mercedesom GLE.
Naopak najhoršie dopadol elektromobil v segmente D, a to Tesla Model 3, ktorá bola porovnávaná s BMW 3. Išlo pritom o Model 3 Long Range, ktorý je podstatne drahší ako štandardná verzia. V prípade BMW 3 síce tiež nešlo o najlacnejšiu verziu (320d xDrive – výkon len 140 kW), zdá sa však, že ak by bol porovnávaný štandardný Model 3 s porovnateľným BMW 3, vrátane výbavy alebo výkonovo podobné verzie, výsledky by mohli byť podstatne iné.
Zdroje: LeasePlan, CleanTechnica, titulná fotografia: Shutterstock (free)
SÚVISIACE ČLÁNKY:
VW porovnal náklady na vlastníctvo elektromobilu ID.3 a spaľovacieho Golfu
Rebríček krajín z hľadiska nákladov na vlastnenie elektromobilu. SR si polepšila
Opel porovnal náklady na elektrickú, naftovú a benzínovú Corsu
6 komentárov
Jasné lacnejšie veď to aj vidno ale tak len vo sne
Jasné lacnejšie veď to aj vidno ale tak len vo sne samé kecy a priblble grafy jasné kto sa nerozumie tomu tak naleti hlavne keď sa časom spoplatnia chargery to bude ešte drahšie ako nafta alebo petrol
Neplac chargery su spoplatnene…. Nabijanie zdarma je len niekde a to ako benefit.
V cene paliva boli EV o 54% lacnejšie.
Ak sa s každého litra benzínu odvedie 0,7€ daň + DPH z dane
tak potom je tá elektrina vlastne rovnako drahá ako palivo bez dane.
Nefér položka sú dane . Tu získali EV 88%. Bez komentára.
Jediná reálna úspora je servis. Nikde ale nevidím položku nákupnej ceny.
Ja tvrdím, že ICE so servisom na 5 rokov je lacnejšie ako EV.
EV dosiahne dobré parametre ak najazdí > 150 000 km.
V SR je priemer cca 13 000 km/rok.
5, Nisan Leaf 40kWh (dojazd 270 km) za 36 000€ je porovnaný
s Golfom v najvyššej výbave 2,0 TDI 110kW s automatom.
Golf sa dá kúpiť od 17 000€, ale 2,0 TDI 110kW s automatom stojí 28 230.
Servis na 5 rokov je už zadarmo. Stále ostane 7 770€. To je palivo na 110 000 km.
Prečo nebol porovnaný 208 s e208 a Golf s eGolfom. Lebo by to nevyšlo?
Celkové porovnanie zahŕňalo 912 scenárov v rámci 14 európskych krajín – Holandsko, Veľká Británia, Nórsko, Belgicko, Rakúsko, Dánsko, Nemecko, Švédsko, Portugalsko, Taliansko, Grécko, Švajčiarsko, Francúzsko a Španielsko.
Toto nie sú žiadne kecy, ale rozsiahla štúdia lízingovej spoločnosti, ktorá si ju robí sama pre seba, aby ju použila vo svojom podnikaní – takže oni budú klamať sami seba, aby prišli o peniaze! Geniálne ste ich odhalili!
Kritikov, negáčov (negatívnych ľudí) a krikľúnov bolo vždy neúrekom a ešte o niečo viac.
Ľudia totiž neradi prijímajú nové veci. Nie že by mali v rukách nejaké argumenty, ale jednoducho sa držia vyjazdených koľají.
A – mimochodom, viete, aký je rozdiel medzi vyjazdenými koľajami a hrobom?
No predsa v hĺbke…