Lízingová spoločnosť LeasePlan pravidelne uskutočňuje prieskum trhu, v rámci ktorého sa zameriava na náklady na vlastníctvo elektrických a spaľovacích automobilov. Ten najnovší ukázal, že vlastnenie elektromobilu je teraz lacnejšie ako kedykoľvek predtým, ako aj to, že elektromobily sú vo väčšine skúmaných európskych krajín nákladovo konkurencieschopné spaľovákom.
LeasePlan do svojich výpočtov zahrnul náklady na „palivo“, daňové zaťaženie, stratu hodnoty vozidla a výdaje na poistenie a údržbu. Tieto náklady boli pre potreby štúdie spriemerované v rámci prvých 4 rokov prevádzky, pričom sa počítalo s ročným nájazdom 30 000 km.
Tento rok si LeasePlan v tejto veci „posvietil“ na 18 európskych trhov, medzi ktoré sa Slovensko tentokrát nedostalo. Nájdeme v ňom ale našich susedov. Zoznam skúmaných krajín: Rakúsko, Belgicko, Česko, Dánsko, Fínsko, Francúzsko, Nemecko, Grécko, Maďarsko, Írsko, Taliansko, Holandsko, Nórsko, Portugalsko, Španielsko, Švédsko, Švajčiarsko a Veľká Británia.
Nákladová konkurencieschopnosť
Štúdia ukázala, že elektromobily sú z hľadiska nákladov na vlastníctvo konkurencieschopné vo väčšine skúmaných krajín. Pojem konkurencieschopné máme pre potreby tohto prieskumu chápať tak, že náklady na vlastníctvo elektromobilov nepresahujú náklady na vlastníctvo porovnateľných spaľovacích áut o viac ako 5 %.
Výsledky sa pritom líšia aj na základe segmentu vozidiel. V prípade strednej triedy (segment D) sú elektromobily nákladovo konkurencieschopné až v 14 krajinách: Rakúsko, Belgicko, Dánsko, Francúzsko, Nemecko, Írsko, Taliansko, Holandsko, Nórsko, Portugalsko, Španielsko, Švédsko, Švajčiarsko a Veľká Británia.

Priemerné mesačné náklady na vlastníctvo vozidiel zo segmentu D na vybraných trhoch. Zdroj: LeasePlan
V prípade nižšej strednej triedy (segment C) je tomu tak v týchto 8 krajinách: Nemecko, Taliansko, Holandsko, Nórsko, Portugalsko, Švédsko, Švajčiarsko a Veľká Británia.

Priemerné mesačné náklady na vlastníctvo vozidiel zo segmentov B a C. V prípade Grécka, Česka, Dánska a Fínska ide o výsledky iba v rámci segmentu C. Zdroj: LeasePlan
„Dobrou správou je, že náklady na elektromobily klesajú. Zároveň pozorujeme, že sa vyvíja silný trh s kvalitnými jazdenými elektrickými autami. Zlou správou je, že vlády nedokážu zabezpečiť nabíjaciu infraštruktúru potrebnú na uspokojenie dopytu na trhu,“ hovorí v súvislosti s výsledkami prieskumu šéf spoločnosti LeasePlan, Tex Gunning.
Zdroje: Leaseplan 1, 2
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla Model 3 po 160 000 km: Čo prevádzkové a servisné náklady či degradácia batérie?
Náklady na „servis“ elektromobilov sú podľa prieskumu o polovicu nižšie ako pri spaľovákoch
Šéf Tesly, Elon Musk: Je šialené, že Európa dotuje znečisťovanie
Jeden komentár
No tie jazdenky sú zatiaľ bieda. V podstate lacnejšie Leaf alebo Zoe oba bez teplotného manažmentu. Najlepšie Model 3 ale tých je málo sú ešte drahé a prvé série za veľa nestoja. Myslím že až za tri až štyri roky bude ponuka veľmi dobrá. A to nabíjanie je tiež oveľa lepšie. Som pozeral dva roky staré video o ceste z BA niekam do čiech a skoro nebolo kde nabíjať. Teraz je to výrazne lepšie a v každom väčšom meste je niekoľko stojanov. Samozrejme že to nie je ideálne ale minimálne použiteľné na dlhšie cesty ak si dá človek prestávku na jedlo alebo kávu.