Škoda porovnala prevádzkové náklady na elektrický Enyaq a benzínový Kodiaq

16

Automobilka Škoda aktívne propaguje svoje elektrické SUV Škoda Enyaq iV.  Aktuálne pritom zverejnila porovnanie prevádzkových nákladov na svoju elektrickú novinku a model Kodiaq s benzínovým motorom. A v rámci špeciálnej kampane umožnila motoristom tankovať fosílne palivá so zľavou 70 %. Prečo, vysvetlíme ďalej v článku.

Škoda v rámci svojej tlačovej správy uvádza, že jej odborníci vypočítali, že 100 km jazdy elektromobilom Enyaq iV, ktorého cena začína v SR na 34 590 €, stojí v priemere približne tretinu toho, čo 100 km jazdy konvenčným spaľovacím automobilom. A priložila aj tabuľku s výsledkami výpočtov.

skoda enyaq vs kodiaq prevadzkove naklady

Zdroj: Škoda

Tu je samozrejme dôležité poznamenať, že výrazne nižšie náklady na pohon elektromobilov je možné dosiahnuť, ak sa nabíjajú bežne dostupnou elektrinou, napríklad z domácej či firemnej siete. A to preto, že táto elektrina je podstatne lacnejšia ako v prípade nabíjania na verejných rýchlonabíjacích staniciach, ktoré by sa mali využívať hlavne v rámci diaľkového cestovania. Takéto cesty nad rámec dojazdu elektromobilov s min. priemerným dojazdom pritom bežný motorista neabsolvuje často.

Nabíjať sa však dá aj zadarmo, a to napríklad na verejných nabíjacích staniciach pri nákupných reťazcoch. Taktiež treba uviesť, že dostupná je pomerne slušná sieť „pomalších“ AC nabíjačiek, v rámci ktorých je cena za nabíjanie podstatne nižšia ako v prípade DC rýchlonabíjania.

Špeciálna akcie pre získanie predstavy

Aby si vodiči vedeli predstaviť, v akej miere môže elektromobil šetriť v rámci prevádzkových nákladov, Škoda v spolupráci so Slovnaftom priniesla zaujímavú akciu. Vodičom, ktorí prišli natankovať svoje spaľovacie autá na vybranú čerpaciu stanicu „rozdávala dotáciu Škoda Elektrobonus vo forme palivovej karty s kreditom vo výške 70 % z celkovej ceny ich tankovania, aby si šoféri vedeli predstaviť, koľko by ich vyšli náklady na cestovanie napríklad pri prevádzke modelu Enyaq iV.“

Porovnanie ďalších nákladov

A ďalšiu dôležitú vec súvisiacu s celkovými nákladmi na vlastníctvo vozidla spomína Robert Barta, koordinátor projektu eMobility v Škoda Auto Slovensko:

„Motoristi šetria nielen na nákladoch na cestovanie, ale takisto už pri samotnej kúpe vozidla, kedy sa stretnú s lacnejším povinným zákonným poistením, odpusteným poplatkom za registráciu vozidla, ale čakajú ich aj podstatne nižšie servisné náklady.“ A ako dôkaz priložila Škoda ďalšie porovnanie nákladov na modely Enyaq iV a Kodiaq.

skoda enyaq vs kodiaq prevadzkove naklady

Zdroj: Škoda

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Náklady na „servis“ elektromobilov sú podľa prieskumu o polovicu nižšie ako pri spaľovákoch
Opel porovnal náklady na elektrickú, naftovú a benzínovú Corsu
Elektromobily sú spaľovákom nákladovo konkurencieschopné v mnohých európskych krajinách
VW porovnal náklady na vlastníctvo elektromobilu ID.3 a spaľovacieho Golfu

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

16 komentárov

  1. Zaujímavá kampaň. Obávam sa, že som celkom nepochopil možný prínos. Je to akési bezzubé.
    Ja by som to určite riešil ináč. Napríklad – … ale to je jedno. Určite vedia, čo robia.

  2. Skoda ide cestou VW. Jednoducho klame. Cena 0,15 Eur/kwh mate len doma, firmy maju 0,19. Preco porovnavaju cenu domaceho nabijania a nie nabijania DC nabijania. Pri cene DC 0,39 to je na 100km 6,05 Eur na 100km. Tak nech napisu aj cenu domaceho tankovania na benzin za 0,8Eur/100km (kto chce tak si vie zohnat) to bude 5,96 Eur. Takze kde je ta vyhoda? Stale sa zabuda na spotrebnu dan na benzin 0,51 Eur/l. Zatial na elekricku energiu pre EV nie je, ale dokedy? Takze porovnavajme rovnake ceny a nie jednu cenu bez dane a druhu s danou.

    • Zohnať si benzín pri ceste na diaľnici? A vôbec, koľko je toho benzínu za 0,8 €/100 km k dispozícii pre milióny áut? Treba porovnávať reálne veci, nie elektrinu zo siete s kradnutým benzínom.

    • Porovnávajú cenu domáceho nabíjania, pretože to je to bežné nabíjanie pri elektromobiloch. Mimochodom, veľmi pohodlné – predstavte si, že by ste mali doma v garáži čerpaciu hadicu. Elekgkromobil sa nabíja lacno doma, v práci alebo dokonca zadarmo pri obchodných centrách. Na DC nabíjačke sa nabíja len výnimočne. Ak by do porovnania vzali cenu na DC nabíjačkách, bolo by to veľmi nepresné porovnanie.

      • Najprv musia vymysliet ako by tu spotrebnu dan merali. Benzin zdania u vyrobcu/predajcu. Ked si budem nabijat z domacej zasuvky ako rozlisia ci som nabil auto, alebo vail. pral, kuril. A ked si vyrobim vlastnu ele zo solaru/vetra/hydra ako mi na to pridu?
        Mozno budu chciet merat spotrebu priamo v aute, ale urcite hackeri pridu na to ako to obist…

  3. Asi budeme svedkami podobných pribúdajúcich kampaní. Treba však kontrolovať kvalitu metodiky vstupov. Donedávna boli veľkými výrobcami falšované porovnania v prospech ICE, ale v budúcnosti to môže byť presne naopak. Preto radšej verím nezávislým portálom, kde sú akumulované dáta od viacerých užívateľov BEV.

    • Až bude dosť električiek na ceste, vymyslia na nej daň, aby si vykryli stratu na dani za palivá, ani jedna štúdia nehovorí, čo vyjdú majiteľov výmeny batérií (ich životnosť je cca 5 rokov) a do údajnej výhodnosti prevádzky nezahŕňa podstatne vyššiu nadobúdaciu cenu ani drahší servis ani skutočnosť, ako sa majiteľom predĺži a predraží cesta na dovolenku, ani to, aký má dopad na životné prostredie ťažba surovín na výrobu batérii. A koľko ľudí si môže dovoliť e auto kúpiť.

      • RA: kde preboha cerpate informacie, z clankov spred 20tich rokov?

        Zivotnost baterii nieje 5 rokov, ale hadam 20-30 proste prezije auto, ved zaruku na nu davaju 8-10rokov v sucasnosti. A po zivote v aute moze este roky sluzit ako ulozisko pre fotovoltaiku. Az potom sa bude recyklovat a vzhladom na jej obsah vzacnych prvkov najskor za nu dostanete slusnu cenu o tych 20 rokov. Nebude to cena srotu ako za spalovak.

        Naklady na prevadzku a udrzbu EV su niekolko nasobne nizsie ako pri spalovaku. Garancne prehliadky a servis na 150tis km ma vyjdu spolu do 500e, prace aj s materialom v autorizovanom servise. Ktory spalovak to ma za menej?

        Kedze prevadzka je lacnejsia tak cesta na dovolenku bude lacnejsia ako so spalovakom a nepredlzi sa o vela ak vobec. Dnesne EV uz nabijaju 100km/5min, tak 25min prestavka kazdych 500km sa bezne robi aj so spalovakmi kvoli detom, zenam, unave vodica …

        Chcete tvrdit ze tazba surovin je menej eko ako tazba, preprava a spracovanie ropy??? Jeden havarovany tanker kolko skody napacha? Netvarme sa ze beznizn/nafta sa len tak zjavia zo vzduchu na cerpacke v meste.

  4. Milý R, a ty kde vidíš 0.15 eur za kWh?
    Na obrázku sa píše 0.2 eura.
    Ale áno, ako píšeš, pre obyčajných ľudí to môže byť len 0.15 aj menej podľa kontraktu. A ak chceš porovnávať kradnuty benzín za 0.8 eur, tak pridaj aj bežne ponúkanú energiu u mnohých zamestnávateľov za nula eur.
    A presne ako píšeš, stále sa zabúda na spotrebnú daň na benzín, ktorá sa bude samozrejme ešte viac zvyšovať, keď začne chýbať časť ziskov štátov z tohto paliva.
    Narozdiel od dane nula a cene elektriny, ktorá sa bude naopak znižovať, znizujucimi cenami solárnych panelov, jednoduchosťou inštalácií, dostupnosťou „ojazdených“ batérií na skladovanie solárnej energie, a nakoniec hlavne vyrovnanim spotrebných výkyvov v el. sieti (vďaka nocnemu nabíjaniu EV), ktoré stojí elektrárne momentalne nemalé náklady, pričom ich zároveň núti prevádzkovať uhoľné, plynové a naftové elektrárne, ktoré sú schopné vykryvat tieto výkyvy popri jadrovej elektrarni, ktorá sa žiaľ nedá regulovať na úrovni minút (ani hodín).
    Hromadné zavedenie EV teda paradoxne pomôže odstaviť fosílne elektrárne a zlacnit tak el. energiu.
    Nehovoriac o následnej ekológii. Ku ktorej sa ešte pridá aj následná recyklácia 20-30rocnych batérií.
    Ale to je už iná téma.
    Vráťme sa teda k daniam ešte: daň za spotrebu elektriny štáty samozrejme môžu zaviesť pre veľkých výrobcov el.,ale zavádzať daň za spotrebu príp. aj výrobu solárnej, veternej a inej obnoviteľnej elektriny bude pre štáty pod tlakom ekológie a verejnosti veľmi ťažké. A obzvlášť zaviesť daň pre jednotlivcov, ktorí si túto energiu vyrobia pre vlastnú potrebu je priam nemožné / nekontrolovateľne.

Pridajte komentár