Automobilka Škoda aktívne propaguje svoje elektrické SUV Škoda Enyaq iV. Aktuálne pritom zverejnila porovnanie prevádzkových nákladov na svoju elektrickú novinku a model Kodiaq s benzínovým motorom. A v rámci špeciálnej kampane umožnila motoristom tankovať fosílne palivá so zľavou 70 %. Prečo, vysvetlíme ďalej v článku.
Škoda v rámci svojej tlačovej správy uvádza, že jej odborníci vypočítali, že 100 km jazdy elektromobilom Enyaq iV, ktorého cena začína v SR na 34 590 €, stojí v priemere približne tretinu toho, čo 100 km jazdy konvenčným spaľovacím automobilom. A priložila aj tabuľku s výsledkami výpočtov.
Tu je samozrejme dôležité poznamenať, že výrazne nižšie náklady na pohon elektromobilov je možné dosiahnuť, ak sa nabíjajú bežne dostupnou elektrinou, napríklad z domácej či firemnej siete. A to preto, že táto elektrina je podstatne lacnejšia ako v prípade nabíjania na verejných rýchlonabíjacích staniciach, ktoré by sa mali využívať hlavne v rámci diaľkového cestovania. Takéto cesty nad rámec dojazdu elektromobilov s min. priemerným dojazdom pritom bežný motorista neabsolvuje často.
Nabíjať sa však dá aj zadarmo, a to napríklad na verejných nabíjacích staniciach pri nákupných reťazcoch. Taktiež treba uviesť, že dostupná je pomerne slušná sieť „pomalších“ AC nabíjačiek, v rámci ktorých je cena za nabíjanie podstatne nižšia ako v prípade DC rýchlonabíjania.
Špeciálna akcie pre získanie predstavy
Aby si vodiči vedeli predstaviť, v akej miere môže elektromobil šetriť v rámci prevádzkových nákladov, Škoda v spolupráci so Slovnaftom priniesla zaujímavú akciu. Vodičom, ktorí prišli natankovať svoje spaľovacie autá na vybranú čerpaciu stanicu „rozdávala dotáciu Škoda Elektrobonus vo forme palivovej karty s kreditom vo výške 70 % z celkovej ceny ich tankovania, aby si šoféri vedeli predstaviť, koľko by ich vyšli náklady na cestovanie napríklad pri prevádzke modelu Enyaq iV.“
Porovnanie ďalších nákladov
A ďalšiu dôležitú vec súvisiacu s celkovými nákladmi na vlastníctvo vozidla spomína Robert Barta, koordinátor projektu eMobility v Škoda Auto Slovensko:
„Motoristi šetria nielen na nákladoch na cestovanie, ale takisto už pri samotnej kúpe vozidla, kedy sa stretnú s lacnejším povinným zákonným poistením, odpusteným poplatkom za registráciu vozidla, ale čakajú ich aj podstatne nižšie servisné náklady.“ A ako dôkaz priložila Škoda ďalšie porovnanie nákladov na modely Enyaq iV a Kodiaq.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Náklady na „servis“ elektromobilov sú podľa prieskumu o polovicu nižšie ako pri spaľovákoch
Opel porovnal náklady na elektrickú, naftovú a benzínovú Corsu
Elektromobily sú spaľovákom nákladovo konkurencieschopné v mnohých európskych krajinách
VW porovnal náklady na vlastníctvo elektromobilu ID.3 a spaľovacieho Golfu
16 komentárov
Zaujímavá kampaň. Obávam sa, že som celkom nepochopil možný prínos. Je to akési bezzubé.
Ja by som to určite riešil ináč. Napríklad – … ale to je jedno. Určite vedia, čo robia.
0oj
To je blbosť. Toho pieseň spieva ,koho chleba je!
Skoda ide cestou VW. Jednoducho klame. Cena 0,15 Eur/kwh mate len doma, firmy maju 0,19. Preco porovnavaju cenu domaceho nabijania a nie nabijania DC nabijania. Pri cene DC 0,39 to je na 100km 6,05 Eur na 100km. Tak nech napisu aj cenu domaceho tankovania na benzin za 0,8Eur/100km (kto chce tak si vie zohnat) to bude 5,96 Eur. Takze kde je ta vyhoda? Stale sa zabuda na spotrebnu dan na benzin 0,51 Eur/l. Zatial na elekricku energiu pre EV nie je, ale dokedy? Takze porovnavajme rovnake ceny a nie jednu cenu bez dane a druhu s danou.
Zohnať si benzín pri ceste na diaľnici? A vôbec, koľko je toho benzínu za 0,8 €/100 km k dispozícii pre milióny áut? Treba porovnávať reálne veci, nie elektrinu zo siete s kradnutým benzínom.
Porovnávajú cenu domáceho nabíjania, pretože to je to bežné nabíjanie pri elektromobiloch. Mimochodom, veľmi pohodlné – predstavte si, že by ste mali doma v garáži čerpaciu hadicu. Elekgkromobil sa nabíja lacno doma, v práci alebo dokonca zadarmo pri obchodných centrách. Na DC nabíjačke sa nabíja len výnimočne. Ak by do porovnania vzali cenu na DC nabíjačkách, bolo by to veľmi nepresné porovnanie.
pridaj k tomu nabijanie zadara ked mas na streche domu par solarnych panelov 😉 mne daju rocne cca 6-7.000kWh, cize pre mna spalovaky nadobro skapali
A prirataj si cenu toho fotovoltaickeho zariadenia na celej tvojej streche
nemusim, ten uz si na seba zarobil 😉
spotrebna dan na elektrinu nebude,kym bude dostatok blbcov kupovat alebo kradnut benzin
Najprv musia vymysliet ako by tu spotrebnu dan merali. Benzin zdania u vyrobcu/predajcu. Ked si budem nabijat z domacej zasuvky ako rozlisia ci som nabil auto, alebo vail. pral, kuril. A ked si vyrobim vlastnu ele zo solaru/vetra/hydra ako mi na to pridu?
Mozno budu chciet merat spotrebu priamo v aute, ale urcite hackeri pridu na to ako to obist…
Asi budeme svedkami podobných pribúdajúcich kampaní. Treba však kontrolovať kvalitu metodiky vstupov. Donedávna boli veľkými výrobcami falšované porovnania v prospech ICE, ale v budúcnosti to môže byť presne naopak. Preto radšej verím nezávislým portálom, kde sú akumulované dáta od viacerých užívateľov BEV.
Až bude dosť električiek na ceste, vymyslia na nej daň, aby si vykryli stratu na dani za palivá, ani jedna štúdia nehovorí, čo vyjdú majiteľov výmeny batérií (ich životnosť je cca 5 rokov) a do údajnej výhodnosti prevádzky nezahŕňa podstatne vyššiu nadobúdaciu cenu ani drahší servis ani skutočnosť, ako sa majiteľom predĺži a predraží cesta na dovolenku, ani to, aký má dopad na životné prostredie ťažba surovín na výrobu batérii. A koľko ľudí si môže dovoliť e auto kúpiť.
RA: kde preboha cerpate informacie, z clankov spred 20tich rokov?
Zivotnost baterii nieje 5 rokov, ale hadam 20-30 proste prezije auto, ved zaruku na nu davaju 8-10rokov v sucasnosti. A po zivote v aute moze este roky sluzit ako ulozisko pre fotovoltaiku. Az potom sa bude recyklovat a vzhladom na jej obsah vzacnych prvkov najskor za nu dostanete slusnu cenu o tych 20 rokov. Nebude to cena srotu ako za spalovak.
Naklady na prevadzku a udrzbu EV su niekolko nasobne nizsie ako pri spalovaku. Garancne prehliadky a servis na 150tis km ma vyjdu spolu do 500e, prace aj s materialom v autorizovanom servise. Ktory spalovak to ma za menej?
Kedze prevadzka je lacnejsia tak cesta na dovolenku bude lacnejsia ako so spalovakom a nepredlzi sa o vela ak vobec. Dnesne EV uz nabijaju 100km/5min, tak 25min prestavka kazdych 500km sa bezne robi aj so spalovakmi kvoli detom, zenam, unave vodica …
Chcete tvrdit ze tazba surovin je menej eko ako tazba, preprava a spracovanie ropy??? Jeden havarovany tanker kolko skody napacha? Netvarme sa ze beznizn/nafta sa len tak zjavia zo vzduchu na cerpacke v meste.
Milý R, a ty kde vidíš 0.15 eur za kWh?
Na obrázku sa píše 0.2 eura.
Ale áno, ako píšeš, pre obyčajných ľudí to môže byť len 0.15 aj menej podľa kontraktu. A ak chceš porovnávať kradnuty benzín za 0.8 eur, tak pridaj aj bežne ponúkanú energiu u mnohých zamestnávateľov za nula eur.
A presne ako píšeš, stále sa zabúda na spotrebnú daň na benzín, ktorá sa bude samozrejme ešte viac zvyšovať, keď začne chýbať časť ziskov štátov z tohto paliva.
Narozdiel od dane nula a cene elektriny, ktorá sa bude naopak znižovať, znizujucimi cenami solárnych panelov, jednoduchosťou inštalácií, dostupnosťou „ojazdených“ batérií na skladovanie solárnej energie, a nakoniec hlavne vyrovnanim spotrebných výkyvov v el. sieti (vďaka nocnemu nabíjaniu EV), ktoré stojí elektrárne momentalne nemalé náklady, pričom ich zároveň núti prevádzkovať uhoľné, plynové a naftové elektrárne, ktoré sú schopné vykryvat tieto výkyvy popri jadrovej elektrarni, ktorá sa žiaľ nedá regulovať na úrovni minút (ani hodín).
Hromadné zavedenie EV teda paradoxne pomôže odstaviť fosílne elektrárne a zlacnit tak el. energiu.
Nehovoriac o následnej ekológii. Ku ktorej sa ešte pridá aj následná recyklácia 20-30rocnych batérií.
Ale to je už iná téma.
Vráťme sa teda k daniam ešte: daň za spotrebu elektriny štáty samozrejme môžu zaviesť pre veľkých výrobcov el.,ale zavádzať daň za spotrebu príp. aj výrobu solárnej, veternej a inej obnoviteľnej elektriny bude pre štáty pod tlakom ekológie a verejnosti veľmi ťažké. A obzvlášť zaviesť daň pre jednotlivcov, ktorí si túto energiu vyrobia pre vlastnú potrebu je priam nemožné / nekontrolovateľne.
E-auto = srot