Elektromobily majú byť po roku 2027 lacnejšie ako spaľovacie autá, vyplýva z analýzy BNEF

10

Analytická spoločnosť Bloomberg New Energy Finance (BNEF) pravidelne vykonáva štúdie, ktoré sa zameriavajú na cenu elektromobilov a ich cenovú paritu so spaľovacími automobilmi. Najnovšia analýza pritom ukazuje, že od roku 2027 by sme sa v Európe mohli dočkať stavu, kedy budú elektromobily všetkých segmentov lacnejšie ako ich spaľovacie náprotivky.

Z analýzy BNEF, ktorá bola tentokrát uskutočnená na podnet organizácie Transport & Environment (T&E), vyplýva, že elektrické sedany zo segmentov C a D, ako aj elektromobily typu SUV sa budú od roku 2026 vyrábať v priemere rovnako „lacno“ ako benzínové vozidlá.

A o rok neskôr sa to má týkať aj menších elektromobilov zo segmentu B („sub-kompakty“/nižšia trieda). Ešte predtým, a to od roku 2025, majú byť ľahké elektrické dodávky lacnejšie ako ich naftové náprotivky. V prípade ťažkých elektrických dodávok sa máme rovnakého stavu dočkať rok na to.

Na tomto vývoji majú mať najväčšiu zásluhu klesajúce ceny batérií (do roku 2030 sa v porovnaní s rokom 2020 očakáva pokles o 58 %), nové architektúry vozidiel a špecializované výrobné linky pre elektrické vozidlá.

elektromobily cena vyvoj

Zdroj: BNEF via T&E

100 % podiel nových EV do roku 2035?

Aj vďaka klesajúcim cenám by podľa BNEF mohli mať elektromobily do roku 2035 100 % podiel v rámci predajov nových vozidiel v EÚ. A to aj v južnej a východnej Európe. Je však nutné zvýšiť ciele týkajúce sa emisií CO2 a rozšíriť politiky na stimuláciu trhu, napr. rýchle zavádzanie nabíjacích staníc.

Ak sa tak nestane, BNEF odhaduje, že namiesto 100 % podielu dosiahnu batériové osobné vozidlá podiel 85 % a elektrické dodávky podiel 83 %. Analytická spoločnosť pritom upozorňuje, že elektrické dodávky dnes majú len 2-% podiel predaja. Dôvodom majú byť slabé emisné normy, ktoré nepodnecujú výrobcov, aby investovali do ich  vývoja a produkcie. Ponuka týchto vozidiel na trhu tak môže byť nedostačujúca.

elektromobily cena vyvoj

Zdroj: BNEF via T&E

Elektromobily budú do 6 rokov realitou pre všetkých nových kupujúcich. Budú lacnejšie ako spaľováky, a to od dodávky pre muža z Berlína po vozidlo pre rodinu, ktorá žije na rumunskom vidieku,“ uvádza Julia Poliscanova z T&E na margo analýzy od BNEF. Nuž, bodaj by to tak bolo.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Cena elektromobilov by mohla klesnúť aj pod 5 000 $, uvádza analytik Adam Jonas
Ceny elektromobilov Tesla v jednotlivých krajinách: Kde sú najlacnejšie a kde najdrahšie?
Elektrický ťahač má ušetriť až 200 000 $ počas svojej životnosti

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

10 komentárov

  1. Úprimne si želám, aby to bolo o rok, či dva skôr! Nedokážem súperiť s analýzami odborníkov, ale mám aj takú obavu, že rýchle zvyšovanie spotreby surovín a materiálov na batérie, môže naopak naše cenové predstavy veľmi pribrzdiť!

    • ale baterii je viacero typov a je tam aj priestor pre nove typy,,aj ked je pravda,ze pravdepodobne budu vsetky mat elektrolyt s prvkami zo skupiny alkalickych kovov..

      • Áno, určite! Držme palce všetkým novým typom batérií a inováciám, ktoré prídu. Akonáhle však začne ich výroba vo veľkom, ceny výrobných surovín a materiálov pôjdu podľa dopytu hore. Otázka je, ktoré a o koľko! ….

        • Keď stúpa dopyt (napr. po telefónoch, počítačoch alebo elektromobiloch), tak ich cena klesá, lebo sa môžu vyrábať vo veľkých sériách. Rovnako to funguje s hocičím, aj s batériami a aj so surovinami.

          • Doplním, že stúpajúci dopyt priťahuje aj pozornosť výskumu a vznikajú nové, lacnejšie technológie a drahé suroviny sa nahrádzajú lacnejšími. Pekne to vidieť práve na cene batérií, ktoré za posledných cca 10 rokov klesli enormne.

          • Súhlasím s prognózou, ak keď ceny vstupných surovín budú rásť. Podiel drahých kovov v batériách sa však znižuje. Viď čínske LFP batérie a zatiaľ v malom vyrábané solid state. Naopak sa zvyšuje gravimetrická hustota. Z rovnakého množstva materiálu o desať rokov bude minimálne dvojnásobná hustota uloženej energie. Dobrá správa je aj to, že spálenú ropu nezrecyklujete. Batérie áno.
            Na druhej strane je otázne, ako inteligentnú politiku budeme rozvíjať s krajinami, kde sa nachádzajú suroviny pre EV. Tohto sa najviac obávam. Politické elity EU majú nízku odbornú úroveň. Pri zrážke s geopolickými konkurentmi, následne zákonite ťahajú za kratší koniec.

  2. Verím, že to tak bude ale z titulu, že cena spaľovákov pôjde hore a výrobcovia si budú aj za malé auto pýtať 36.000 eur.

  3. Všetci si želáme zníženie cien batérií, a tým aj BEV. Ja som len chcel všeobecne poukázať na to, že stúpnutie záujmu o suroviny a materiály na batérie, ktorých nie je nekonečno, vždy zvýši ich cenu, a pribrzdí žiadúce zlacňovanie nových typov a technológií každého výrobku. Z diskusie vidieť, že väčšina z vás ste optimisti! 🙂

Pridajte komentár