Adaptácia na nové technológie prebieha postupne, nie skokovo. Chce to čas, kým ľudia zahodia staré zvyky za hlavu a začnú robiť veci inak. Prvé televízne relácie boli v podstate nafilmované rádiové hry a prvé weby pripomínali stránky magazínov, ktoré ponúkali hypertextové odkazy.
Koľko áut vidíte na obrázku z roku 1900? A koľko koní vidíte na fotografii z rovnakej ulice o 13 rokov neskôr?
V dobe, kedy mnoho vizionárov predpovedá automobilovej doprave elektrickú budúcnosť, si stále mnoho ľudí nevie predstaviť svet bez čerpacích staníc. Túto neschopnosť predstaviť si budúcnosť bez zvyklostí dneška, dotiahol do úplnej absurdnosti jeden z kritikov Tesly, ktorý tvrdí, že Tesla by musela vybudovať 30 000 nabíjacích staníc Supercharger (v cene 8 miliárd USD) „aby sa z hľadiska pohodlia vyrovnala americkej sieti čerpacích staníc.“
„Čerpačkou“ pre elektromobil je aj garáž
Pri tomto tvrdení si však určite neuvedomil, že každý človek, ktorý vlastní garáž, je vlastne majiteľom „čerpacej stanice pre elektromobily„. Týmto oponovali aj terajší majitelia elektromobilov, ktorí tvrdia, že jedna z najväčších výhod vlastníctva elektromobilu je práve luxus domáceho nabíjania, čím odpadá nutnosť návštev klasických palivových čerpačiek.
Odborníci v odvetví sa momentálne nevedia zhodnúť na tom, koľko nabíjacích staníc a akého druhu bude potrebných pre bezproblémovú prevádzku ekosystému pre elektromobily. Jasné ale je, že verejná nabíjacia infraštruktúra v tom zohrá významnú rolu. Tesla si to uvedomuje už od začiatku svojho pôsobenie a spolu s výrobou áut sa venuje aj výstavbe rýchlonabíjacej siete staníc Tesla Supercharger. Tie sú zatiaľ rozmiestnené prevažne na hlavných ťahoch, čím majú zjednodušiť cestovanie na dlhšie vzdialenosti. Chystá pritom aj rozsiahlejšiu inštaláciu tzv. Urban Superchargerov v rámci miest, aby zabezpečila možnosť nabíjania tým, ktorí nemajú vlastnú nabíjačku.
Konzultačná spoločnosť McKinsey & Company vypracovala viacero štúdií, ktoré skúmali prechod k elektromobilite. Huge Engel, ktorý spolupracuje s McKinsey v oblasti elektromobility, v nedávnom blogovom príspevku popisuje, ako by mohla vyzerať budúcnosť nabíjania.
„Prevažná väčšina obyvateľov Spojených štátov bude nabíjať doma,“ píše Engel a dodáva: „domáce nabíjanie je cenovo efektívne vďaka využitiu nočného prúdu, na rozdiel od verejného nabíjania, ktorého cena je navýšená o maržu prevádzkovateľa.“ S touto predikciou sa stotožňujú aj samotní konzultanti z McKinsey, ktorí disponujú dátami súvisiacimi so vstupom elektromobility na predmestia. Obyvatelia okrajových častí miest by si podľa nich mohli osvojiť elektromobily skôr.
Nie všetci však majú garáž
Vo svojej správe Engel berie na vedomie aj hustejšie osídlené mestské oblasti: “Tam, kde je menej rodinných domov a viac bytových komplexov, je nutnosťou sprístupnenie verejného nabíjania. Čína už plánuje vybudovať (na sídliskách) 4,8 mil. verejných nabíjacích staníc do roku 2020. Tento ambiciózny projekt by pritom mohol inšpirovať ostatné krajiny. Sieť môžu podporiť aj malí obchodníci s nabíjačkami pred vlastnými podnikmi.“
Je prenosová a distribučná sieť pripravená?
Väčšie množstvo elektromobilov je priamo úmerné s dopytom po elektrickej energii. Bude to mať za následok preťaženie miestnych distribučných sietí? McKinsey súhlasí s ostatnými analytikmi, že problém je riešiteľný minimálne v krátkodobom až strednodobom horizonte. „Napríklad v Nemecku spôsobí nárast popularity elektromobilov s najväčšou pravdepodobnosťou 1% rast dopytu po elektrine do roku 2030 a 4% do roku 2050. Ide pritom o navýšenie, ktoré nebude potrebné vykryť novými zdrojmi,“ píše Engel.
Ostatní experti argumentujú aj tým, že rozmach elektromobility môže mať priaznivý vplyv na stabilitu siete. Naďalej platí, že viac prenesenej energie znižuje výšku fixných nákladov na kWh elektrickej energie.
Problém môže nastať na lokálnej úrovni
Rozmach elektromobility by mal byť pre dnešnú prenosovú a distribučnú sústavu ľahko zvládnuteľný. Problém však môže nastať ak majitelia početnejšej flotily elektromobilov budú z rovnakých ulíc a štvrtí. Môže to viesť k problémom na lokálnej úrovni. „Vilové štvrte s vysokou koncentráciou áut na batérie spôsobia značný nárast v špičke,“ tvrdí Engel.
„Na predpoveď zmien pri špičkovom zaťažení v susedstvách s rodinnými domami centrum McKinsey pre budúcnosť mobility uskutočnilo analýzu typickej rozvodne pre 150 domov s 25% podielom elektromobilov. Tá naznačuje, že lokálne špičkové zaťaženie môže narásť až do výšky 30 percent. Koncentrované nabíjacie miesta tzv. „horúce body“ pretvoria diagram zaťaženia a s tým sa budú musieť popasovať samotní distribútori.“ (Poznámka redakcie: tento nárast spotreby by mohli minimálne čiastočne vykompenzovať vlastné solárne a iné energetické systémy, ktoré sú čoraz populárnejšie)
Distribútori elektrickej energie musia začať plánovať už dnes, aby sa vyhli problémom v budúcnosti. Jedným z krokov k zmene chovania spotrebiteľov môže byť nižšia cena elektriny v období nízkeho dopytu. Tzv. time-of-use (TOU) tarify môžu znížiť odber počas špičky až o polovicu, uvádza analýza McKinsey.
Ďalším významným nástrojom na zníženie špičkového zaťaženia je skladovanie elektrickej energie v batériových úložiskách, aké ponúka napríklad Tesla pod názvom Powerpack. „Prípad použitia batérie na skladovanie elektrickej energie je ekonomicky príťažlivý. Zníženie špičkovej záťaže zníži extra poplatky a nároky na distribučnú sieť.“
Pri pohľade do budúcnosti vyvoláva nadšenie technológia V2G (vehicle-to-grid). Tá umožňuje vytvoriť z batérie auta hodnotné aktívum pre podporu elektrickej siete tým, že dokáže elektrickú energiu prijímať, ale aj odovzdávať. V2G by mohlo pomôcť aj k lepšej regulácii elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov, ktorých výkon je vo veľkej miere závislý od počasia.
Čo si myslíte vy? Boli by ste ochotní svoju batériu v dobe nečinnosti prenajať? Motivovala by vás zmena taríf k prehodnoteniu doby nabíjania? Podelte sa s nami o vaše názory v sekcii komentárov.
Zdroj: Cleantechnica, titulná fotografia: Tesla
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Vo Švédsku vybudujú cestu, ktorá dokáže nabíjať elektromobily za jazdy
Tesla chce mať nabíjačky aj pri bytovkách. Nových by sme sa mohli dočkať aj v SR
Nissan Leaf získal povolenie, ktoré z neho robí mikro-elektráreň
Jeden komentár
Svoje auto by som v rámci nejakého zdieľania k dispozícii teda rozhodne nedal (platí zo známe – žena, auto a peniaze sa nepožičiavajú). Ale baterku ? Kedykoľvek. Zvlášť, ak by z toho kukali nejaké drobné do vrecka…