Tesla Semi: Všetko, čo vieme o revolučnom elektrickom ťahači

Po viacerých odkladoch nám 16. novembra 2017 predstavila Tesla plne funkčný prototyp elektrického ťahača Tesla Semi. Stalo sa tak v kalifornskom meste Hawthorn, kde sídli dizajnérske štúdio spoločnosti. Jedná sa o ťažký ťahač triedy 8, ktorý zvládne užitočné zaťaženie až 36 ton. Napriek tomu sa svojou dynamikou vyrovná aj niektorým športovým automobilom. Má dokonca lepšiu aerodynamiku ako hyperšportový automobil Bugatti Chiron za 2,4 milióna eur.

Predstaveniu predchádzali veľkoúste vyjadrenia Elona Muska, ktorý sľuboval skutočnú “beštiu” či zážitok, ktorý nám vystrelí mozog z hlavy. Očakávania boli teda pomerne veľké. Naplnili sa?

TIP: NAJNOVŠIE ČLÁNKY O TESLE SEMI

Tesla Semi – špecifikácie

Typ: ťahač triedy 8
Pohon: plne elektrický, obe zadné nápravy (6×4)
Motor: 4 synchrónne elektromotory s permanentným magnetom
Prevodovka: 1-stupňová
Zrýchlenie (0 – 100 km/h): cca 20 s (s nákladom 36 ton)
Koeficient odporu vzduchu: 0,36
Dojazd: 480 km a 800 km (EPA)
Spotreba: 1,25 kWh/km
Prevádzkové náklady: 0,53 €/1 km
Záruka: 1 600 000 km

tesla semi

SÚVISIACE ČLÁNKY: 
Pôsobivá Tesla Semi sa premáva po bežných komunikáciach | FOTO + VIDEO
UPS si objednalo rekordný počet ťahačov Tesla Semi. Záujem je vo všeobecnosti veľký

Lepšia aerodynamika ako v prípade Bugatti Chiron

Dizajnérom Tesly Semi sa podaril naozaj husársky kúsok. Veľký ťahač má totiž lepšiu aerodynamiku ako hyperšportový automobil Bugatti Chiron. Jeho koeficient odporu vzduchu má hodnotu 0,36, zatiaľčo “Talian” za 2,4 milióna eur sa môže “pochváliť” číslom 0,38. A to aj vďaka plochému podvozku a aerodynamickým klapkám, ktoré utvárajú medzeru medzi ťahačom a prívesom. Pre relevantnejšie porovnanie aerodynamiky Tesly Semi uvádzame, že koeficient odporu vzduchu sa v prípade bežných ťahačov pohybuje medzi hodnotami 0,65 – 0,70.

tesla semi bugatti chiron

Pohonné ústrojenstvo

Pohonné ústrojenstvo ťahača Tesla Semi tvoria 4 elektromotory, jednostupňová prevodovka a batéria, ktorá je s najväčšou pravdepodobnosťou modulárna. Synchrónne elektromotory poháňajú obe zadné nápravy, pričom každý z nich má na starosti jedno koleso. Tesla Semi bude schopná prevádzky aj pri poruche dvoch zo štyroch elektromotorov. Podľa Elona Muska pokorí dieselové ťahače aj s takýmto hendikepom.

Výkon elektromotorov nám Tesla neprezradila, avšak v minulosti sa Elon Musk vyjadril, že ťahač Semi bude používať rovnaké motory ako sedan Model 3. Ak ich kalifornská spoločnosť neupravila, tak môžeme očakávať výkon 4 x 165 kW, t.j. 660 kW (885 k). Rovnako tak nepoznáme ani kapacitu batérie. Špekuluje sa, že verzia s dojazdom 800 km by mohla mať modulárny akumulátor tvorený desiatimi 100 kWh blokmi z Modelu S a Modelu X.

Jednou z veľkých výhod elektrického ťahača Tesla Semi je jednostupňová prevodovka, vďaka ktorej sa podľa Muska riadi rovnako jednoducho ako ostatné elektromobily značky. Na nasledujúcom videu si môžete pozrieť okrem prevodovky aj elektromotory a vysokonapäťové káble.

Tesla Semi – interiér

Interiér Tesly Semi sa nesie v znamení praktického minimalizmu. Vodič sedí v strede vozidla, pričom po oboch stranách má k dispozícii dva veľké dotykové monitory. Na tie sa okrem iného premieta obraz z kamier, ktoré ponúkajú podrobný pohľad na to, čo sa deje po stranách vozidla. Kvôli legislatíve však ťahač disponuje aj klasickými spätnými zrkadlami.

Po svojej pravej ruke nájde vodič odkladací box s držiakmi na nápoje. Za jeho sedadlom sa nachádza ešte jedno sklopné, a to je v podstate všetko, čo nájdeme v interiéri vozidla. Veľké presklené plochy zabezpečujú výborný výhľad z kabíny.

Nové nabíjacie stanice Megacharger

Tesla sľubuje, že verzia ťahača Tesla Semi s dojazdom 800 km sa nabije na 80 % len za 30 minút. Vzhľadom na veľkosť kapacity batérie to bude vyžadovať obrovský nabíjací výkon. Z tohto dôvodu vybuduje Tesla sieť úplne nových nabíjacích staníc s názvom Megacharger. Rozostupy medzi jednotlivými stanicami majú byť v rozmedzí 640 km, čo je aj hodnota dojazdu, ktorú je možné získať počas 30 minútového nabíjania.

Podľa Tesly spotrebuje Semi 1,25 kWh energie na 1 km. To by znamenalo 800 kWh na 640 km. Na získanie 640 km dojazdu počas 30 minútového nabíjania by tak bola nutná nabíjačka s extrémnym výkonom 1 600 kW. Podľa poradcu portálu Teslarati na to “postačí” zdvojnásobenie napätia, a to v porovnaní s nabíjacou stanicou Supercharger. Jeden vodič ale musí zvládnuť až 500 kW. Tesla Semi má pritom obrovský 8-pinový konektor.

tesla semi nabijaci konektor

Zdroj: KmanAuto

Cena a prevádzkové náklady

Tesla tvrdí, že prevádzkové náklady Tesly Semi sú v porovnaní s dieselovým ťahačom rovnakej triedy polovičné. Elon Musk ich vyčíslil na 0,53 € na 1 km. Elektrický ťahač má ušetriť na palive za 2 dva roky údajne až 200 000 USD (170 000 €). Okrem toho sa dá ušetriť aj na servisných nákladoch, keďže elektrický pohon je oveľa jednoduchší aj spoľahlivejší. Spoločnosť Tesla garantuje, že elektrický ťahač Semi vydrží bez poruchy až 1,6 milióna km.

Tesla Semi čo to zrejme ušetrí aj na výmene poškodených čelných skiel, keďže to jej je špeciálne tvrdené, pričom má odolať aj explózii. Štatistiky hovoria, že na ťahačoch sa mení čelné sklo v dôsledku poškodenia priemerne raz za rok. Okrem samotných nákladov na nové sklo a jeho výmenu, dochádza aj k výpadku vozidla, ktoré stojí v servise.

tesla semi

Tesla Semi. Zdroj: Tesla

Tesla zverejnila tesne po predstavení Semi aj predpokladané ceny. Verzia s dojazom 480 km (EPA) by mala stáť 150 000 USD (128 000 €), vyššia verzia s 800 km dojazom 180 000 USD (153 000 €). Tieto ceny vo všeobecnosti pozitívne prekvapili, a to najmä v kontexte sľubovaných prevádzkových nákladov. Pre porovnanie, dieselový ťahač tejto triedy stojí okolo 100 000 €.

Autopilot

Samozrejme ani v Tesle Semi nemôže chýbať systém čiastočne autonómneho riadenia Autopilot. Ten dokáže elektrický ťahač v prípade potreby núdzovo zabrzdiť a udržať v jazdnom pruhu. Taktiež zvládne zavolať záchrannú službu. Autopilot bude prispôsobený aj tzv. platooningu. Jedná sa o jazdu v konvoji, ktorá má zabezpečiť výhodnejšiu prevádzku, ako ponúka železničná nákladná doprava. Funguje na rovnakom princípe ako cyklistický “vláčik”.

tesla semi

Semi si rezervovalo množstvo známych spoločností

Elektrický ťahač Tesla Semi je možné rezervovať od jeho predstavenia, t.j. 16. novembra 2017. Odhaduje sa, že za prvý mesiac bolo zarezervovaných možno až 1 400 kusov. A to bol zatiaľ predstavený len prototyp. Tesla tak mohla získať za túto dobu len na rezervačných poplatkoch takmer 28 miliónov USD.

SÚVISIACE ČLÁNKY: 
UPS si objednalo rekordný počet ťahačov Tesla Semi. Záujem je vo všeobecnosti veľký

Výška poplatku bola spočiatku 5 000 USD, Tesla ju však zakrátko zdvihla na 20 000 USD. A to zrejme kvôli vysokému dopytu. Tým môže vyfiltrovať len vážnych záujemcov, resp. si zabezpečiť vyššie príjmy na financovanie ďalšieho vývoja prototypu či výroby sériového vozidla. Rezervovať je možné aj Semi z limitovanej edície “Founders Series”, a to za plnú sumu – 200 000 USD. V nasledujúcom zozname nájdete najznámejšie spoločnosti, ktoré si doteraz rezervovali Teslu Semi.

  • UPS – 125 ks
  • PepsiCo – 100 ks
  • Budweiser – 40 ks
  • DHL – 10 ks
  • Walmart – 15 ks
  • Asko – 10 ks
  • Lowlabs – 25 ks
  • Meijer – 4 ks
  • JK Moving Services – 4 ks
  • Fercam, J.B. Hunt Transport Services, Ryder Systems…

tesla semi

Tesla Semi – uvedenie na trh

Tesla a Elon Musk aktuálne hovoria, že sériová verzia elektrického ťahača Semi sa dostane do výroby v roku 2019. Veríme, že pôjde kalifornskej spoločnosti všetko podľa plánu a už čoskoro spôsobí zamýšľanú revolúciu v kamiónovej doprave.

Tesla Semi – akcelerácia (videá)

Kto by pochyboval o dynamických vlastnostiach elektrického pohonu, mal by sa pozrieť na nasledujúce videá, v ktorých prezentuje svoje zrýchlenie niekoľkotonový elektrický ťahač Tesla Semi. Zdá sa, že by zamával so sebavedomým nejedeného športového vozidla so spaľovacím motorom. Škoda, že Tesla doteraz zverejnila len hodnotu jeho zrýchlenia s plným nákladom, t.j. 36 ton. Ten dokáže Semi uviesť do rýchlosti 60 MPH (97 km/h) za 20 sekúnd.

Zdroj fotografií: Tesla

 Staňte sa fanúšikom Tesla Motors, elektromobility a inovácií

Upozornite ma raz týždenne na najzaujímavejšie články

 

Odoslané!