Slovensko patrí k najväčším výrobcom elektromobilov v Európe

4

Je potešiteľné, že nielen predaje, ale aj výroba elektromobilov v Európe rastie. Veď automobilový priemysel je jedným z kľúčových odvetví hospodárstva EÚ. A k tomuto rastu významne prispievajú aj závody na Slovensku, ktoré patria medzi špičku.

Analýza Chemnitz Automotive Institute (CATI) ohľadom produkcie plne elektrických automobilov v Európe prichádza so zaujímavými výsledkami. V minulom roku sa podľa CATI na starom kontinente totiž vyrobilo 600 000 čistokrvných elektromobilov, čo je o 325 000 ks viac ako rok predtým.

Tzn. viac ako 2-násobný medziročný rast aj napriek koronakríze, pričom dovoz plne elektrických modelov vyrobených v závodoch mimo Európy stúpol „len“ o cca 20 %. CATI pritom odhaduje, že európska produkcia tento rok stúpne na takmer 1 milión ks.

Výroba elektromobilov v rámci Európy prebiehala v roku 2020 na 25 miestach v 10 krajinách. Najviac produkčných miest, 7, sa nachádzalo v Nemecku, ktoré sa vôbec po prvýkrát stalo najväčším európskym producentom elektromobilov.

V nemeckých závodoch sa v roku 2020 vyrobilo okolo 190 000 plne elektrických áut, čo je takmer tretina z celkového počtu v Európe. Rok predtým to pritom bolo „len“ 75 600 vozidiel tohto druhu.

Slovensko medzi špičkou. Zatiaľ…

Ďalšou zaujímavou správou je to, že medzi top európskych producentov elektromobilov patrilo aj Slovensko, ktorého hospodárstvo je do značnej miery závislé od automobilového priemyslu. So 75 575 vyrobenými vozidlami sme v roku 2020 obsadili 3. priečku. A to za Nemeckom a Francúzskom, pričom sme predbehli aj Veľkú Britániu a Belgicko.

Stalo sa tak vďaka závodom VW Group v Bratislave a PSA v Trnave. Bratislavský závod bol pritom 3. najväčším európskym producentom elektromobilov (43 275 ks), trnavský závod obsadil vďaka výrobe modelu Peugeot e-208 ôsmu priečku (34 300 ks). Už menej potešiteľné je to, že produkcia modelov (VW e-up, Škoda Citigoe iV a Seat Mii Electric), vďaka ktorým patrila Bratislava k špičke, sa blíži ku koncu.

vyroba elektromobilov slovensko europa

Zdroj: CATI

Budeme teda dúfať, že koncern VW Group pridelí závodu Volkswagen Slovakia výrobu nového či nových plne elektrických modelov. V roku 2019 sa objavila správa, že v Bratislave by sa mohol vyrábať elektromobil, ktorý sa zaradí pod model VW ID.3. Na ten si však robí zálusk aj Španielsko a určite aj domáce Nemecko. Na základe ďalšieho vývoja pritom už vieme, že z neho vzniknú ďalšie koncernové „deriváty“. Takže opäť môže byť v hre výroba koncernových trojičiek pod značkami VW, Škoda a Seat.

Rozhodnuté v tejto veci zrejme zatiaľ nebolo. Výroba subkompaktných koncernových trojičiek je však naplánovaná až na rok 2025, takže produkcia elektromobilov na Slovensku je z tohto pohľadu ohrozená.

Pomôcť by nám však mohlo prípadné zvýšenie výroby modelu Peugeot e-208, ktoré naznačili predstavitelia francúzskej značky v roku 2019 aj 2020. A o produkcii elektromobilov sa hovorí aj v súvislosti so závodom automobilky Kia pri Žiline.

Nuž, uvidíme. Každopádne pre Slovensko bude výroba plne elektrických modelov pravdepodobne kľúčová z hľadiska budúcnosti, nakoľko podiel predaných elektromobilov neustále stúpa a výroba áut je jedným z ťahúňov nášho hospodárstva.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Slovensko na predposlednom mieste v rebríčku pripravenosti na elektromobilitu
Najpredávanejšie elektromobily v Európe za rok 2020. Zoe sa vracia na trón, Tesla klesá
Čínske elektromobily nakopú niektorým tradičným automobilkám zadky, myslí si expert

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

4 komentáre

  1. Je to tak, koncernové stratégie určite zmenia „mapu“ výroby áut vo svete, a všeličo sa zmení aj na Slovensku! Dúfajme, že nás to nepoloží! Sme len koliesko ….

Pridajte komentár