Čínske elektromobily nakopú niektorým tradičným automobilkám zadky, myslí si expert

28

Čína chrlí jeden zaujímavý elektromobil za druhým, pričom čoraz viac z nich začína prenikať aj na európsky trh. Expert Sandy Munro pritom upozorňuje, že podcenenie čínskych výrobcov sa môže tradičným automobilkám vypomstiť. A predpovedá, že čínske elektromobily sa rozšíria po celej Európe a Severnej Amerike.

Podceňovanie konkurencie a predsudky sa môžu vypomstiť. Dôkazom toho môže byť trh s mobilnými telefónmi. Nie je tomu až tak dávno, čo čínski výrobcovia neboli braní vážne. A dnes patria k svetovým lídrom. Taktiež nie je tomu tak dávno, čo sa top manažéri tradičných automobiliek posmievali spoločnosti Tesla. A…

Čína dnes rozhodne nie je krajinou, ktorú je možné definovať ako výrobcu lacných a nekvalitných napodobenín rôznorodých produktov. V prípade automobilového priemyslu pritom zacítila obrovskú príležitosť, ktorú prináša transformácia smerom k elektromobilite.

Tamojšia vláda začala pred rokmi masívne podporovať túto transformáciu. Subvencie sa pritom týkali aj e-mobility startupov či súvisiacich technológií, vrátane výskumu a vývoja kriticky dôležitého komponentu elektrických áut – batérií. A v súčasnej dobe to začína prinášať ovocie.

Číňania budú „nakopávať zadky“

Aktuálne Alex Guberman z E for Electric diskutoval so Sandym Munrom na tému čínskeho automobilového priemyslu. Munro, ktorý je uznávaným odborníkom na automobilový priemysel a zefektívňovanie výroby áut, mu pritom predpovedá veľmi svetlú budúcnosť, a to vďaka elektromobilite.

Sandy Munro uvádza, že tradičné automobilky v rámci elektrifikácie zlyhali, nakoľko túto vlnu nezachytili tak, ako by mali. A teraz musia doháňať zameškané. Preto niektoré z nich budú podľa neho nakopané čínskymi automobilkami do zadku.

Za vinu to pritom dáva riadiacim pracovníkom tradičných automobiliek, ktorí si „mysleli, že budúcnosť je iba nejasným odrazom minulosti.“

Ako príklad japonské autá

Munro tiež poukázal na vývoj japonských automobiliek. Tie podľa neho v 70. rokoch minulého storočia vyrábali nekvalitné autá. Avšak v 80. rokoch už dominovali trhu s menšími vozidlami. A v 90. rokoch mali podľa neho novými značkami ako Lexus, Infinity a Acura vytrieť podlahu so zavedenými luxusnými značkami ako Cadillac, Lincoln či Mercedes.

Automobilový expert uviedol aj to, že zavedené automobilky neuspejú, keď ich top manažment si bude myslieť, že Čína bude produkovať „haraburdie“. A predpovedá, že v prípade čínskych elektromobilov zažijeme v rámci celej Európy a Severnej Ameriky rovnakú inváziu, ako tomu bolo kedysi v prípade japonských áut.

Zdroj: E for Electric via Insideevs

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Čínske elektromobily sú pre Európu hrozbou, varuje predseda Renaultu
Čínsky e-mobility startup NIO má väčšiu trhovú hodnotu ako BMW, Ford či GM
Na slovenský trh mieri ďalší čínsky elektromobil – „superšportové SUV-kupé“ od DFSK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

28 komentárov

  1. “ Čínske elektromobily nakopú niektorým tradičným automobilkám zadky“ – schuti som sa zasmial nad týmto vyjadrením.
    Ale – toto vyjadrenie je mimoriadne pravdivé…

      • Ja by som povedal, že už sa to stalo.. Čína natrela zadok západu. Si zoberte Dacia Spring sa vyrába v Číne, ďalej niektoré motorizácie Oktávie od Škody, aj niektoré WV modely a idú na vývoz. Už nás majú v hrsti, len je to otázka času, kedy sa to prevalí…

        • V r. 2010 som bol v Číne, v casoch keď moji znami si mysleli, že je to krajina chudoby. To vôbec nezdpovedalo skutocnosti. Predtým v r. 2000 som videl mladých čínskych obchodníkov v Mníchove na elektro veľtrhu predávať ich produkty a v skromných malých stánkoch s rozmermi 3x3m jedli väčšinou ryžu a sam som mal pocit, že u nás sme čosi viac a podcenoval some ich produkty.
          Faktom je ze ich systém spoločnosti je efektivnejsi, založený na plánovaní, direktivnom riadení a súčasne využívajúci dravosť súkromného podnikania so štátnou podporou v určených s perspektívnych smeroch.
          Tomu trhovy kapitalizmus nemôže s
          konkurovať, naviac ak ho riadia takí diletanti, naviac nevoleni, ako sú v Bruseli. A teraz už aj v USA.

          • Presne ta. A navyše Číňania cielene budujú strednú triedu. To je základ ich politiky vytiahnuť chudobu na dobrý štandard.
            Naopak západ dopadol otrasne. Aj deti vedia, že sa budú mať horšie ako ich rodičia. Americký sen existuje už len vo filmoch z Hollywoodu. Nikto nevie priťahovať slučku na krku strednej triedy lepšie, ako západ.
            Kotol sa tlakuje, nerovnováhy systému rastú.

  2. Čína už prešla kritickým bodom zlomu. Vedecko výskumná základňa je najväčšia na svete. Nikto nepodá ročne toľko patentov, ako Čína. Neskôr sa to odrazí aj vo vyšších platoch, ako má západ.

    Dnes keď idete po západných veľkomestách vidíte špinu, rozklad spoločnosti a evidentne nízku bezpečnosť.
    Čínske veľkomestá sú pravým opakom.

    Keď zvládli toto, zvládnu aj BEV. A budú najúspešnejší na svete do 10 rokov. V elektrických autobusoch a skútroch je to realita niekoľko rokov. Keď pozriete na MHD v Šanghaji a následne v hociktorom západnom veľkomeste zistíte, že naše elity sú veľkohubí a neschopní amatéri.

    A zaostávanie bez sebareflexie sa iba prehlbuje…

    • Osobne v elektroautomobilom tej kvality batérií aké sú teraz neverím. Nezaparkoval by som ho v garazi rod. domu, ani v obchodnom dome. Nespalo by sa mi dobre v noci, ak pomyslím, že sa nabíja cca 45kW batéria z pospajanych článkov. A budovanie infraštruktúry potrvá roky. Co tak iný princip: napr. cez bezp. tlakové nadrze na vodík, alebo cez palivové články, bez produkcie obrovských batérií, ktoré tak ci tak zaťažujú životné prostredie pri ich výrobe, nabíjani, likvidácii.
      Aby sme nezasvinili zemegulu batériami podobne ako plastovými fľašami .

      • Parkujem v garazi rodinneho domu uz viac ako 4 roky len elektricke auta. Prepac, ale spi sa mi dobre a nic lepsie , ako elektro auto nepoznam… Mimochodom, ziadny servis, ziadne vymeny oleja, filtrov ( teda len v klimatizacii ), brzdove dosticky su ako nove a to ma Tesla 100 tis km a bmw i3 ma 80 tis km….

        • A ako bonus, niekoľko ľudí vďaka Vám má lepšie zdravie!

          Inteligentný človek aj keď nemá rád BEV a nevlastní ho, musí uznať že z nich profituje. A aj keď malá časť elektriny ktorú ste spotrebovali, bola vyrobená v uhoľnej elektrárni, tie mali kvalitné priemyselné filtre na rozdiel od jednoduchých a menej účinných v ICE. O lokálnej mestskej koncentrácii smradu z aut ani nebudem hovoriť. Lockdown to pekne ukázal, ako sa dalo v meste zrazu dobre dýchať.

        • V USA je registrováno 247 mil. vozidel, z toho 1 milion elektromobilů.
          Denně v USA shoří 150 spalováku mimo nehody, tak to vychází 54 750 požárů ročně a necelých 223 požárů na milion vozidel a rok.
          Elektromobilů maj v provozu milion, z toho vic jak půlka jsou Tesly. Ročně mají tak tři požáry a o každém výjde članek po celém světě. Pokud by hořeli i ostatní elektromobily jako Tesla, tak to pak dělá 6 samovolných požárů na milion elektromobilů. To mi přijde jako zatracený rozdíl.

      • Pali: Preco by spanok vedla hromady vybusneho/horlaveho paliva (benzin, vodik, plyn..) mal byt pokojnejsi ako vedla baterie? Osobne budem lepsie spat pri baterii, prinajhorsom rovnako.
        Tiez mi vravel kamo ze by sa bal sediet v aute na baterii, ale na 70L horlaviny sa neboji sediet. 🙂 Istota je bicykel. 🙂

    • S tymi elektrickymi skutrami a kolobezkami z Ciny mam dlhorocne skusenosti. Nevedia to a este dlho sa to budu ucit robit poriadne. A to su kolobezky, vyroba auta je nieco uuuplne ine. Nezmyselne slabe zvary, poddimenzovane sroby, z malicka vycucane hodnoty dojazdu a max. rychlosti. Cinske clanky su o cca 50% horsie, ako napriklad Panasonic a tu je hlavny problem cinskej elektromobility. Bud budu mat tie auta nepouzitelne maly realny dojazd, alebo budu drahe ako Skodovka a tym padom v Europe nepredajne. Toto vsetko ale neznamena, ze Cina nebude cislo 1. v elektromobilite za 20 rokov. Ich system vzdelavania je obdivuhodny, infrastruktura prikladna… Skor to ale URCITE nebude.

      • V oboroch bez prísnej regulácie môžete mať v Čine veľké kvalitatívne rozdiely. Ide o bicykle, mopedy/motorky a malé autá (u nás ako kategória L6/7). V kategórii áut sú rozvinuté štandardy, ktoré kopírujú hlavne z EU. Keď nedodržia parametre, zákazníci ich môžu úspešne súdiť a hrozí im strata licencie aj zákaz predaja. Viď Tesla vs čínska vláda, problémy s kvalitou. Kvalitou a rozsahom výroby (zdôrazňujem kombinovane) Európa (747 milónov obyvateľov) a USA (328 milónov obyvateľov) už vo väčšine prípadov nemôže konkurovať Číne (1,443 miliardy obyvateľov). Bod zlomu Čína úspešne prekonala. Koronavírus iba demonštruje nadradenosť ich ekonomiky.

      • No neviem čo si skúšal ale ja mám presne opačnú skúsenosť. Možno tie najlacnejšie sú konštrukčne chabé ale ak niekto čaká že za facku dostane poriadnu mašinu musí byť riadne naivní. Ja som Xiaomi a ohromná spokojnosť. 1800 km nabehaných a stále jazdila. Už je predaná ale teraz má určite dávno cez 2000 km najazdených. A nemôžem povedať že by bola na tom zle. Jasné mala pár nedostatkov ale vzhľadom na cenu stále skvelá. Momentálne mám stroj za 1000 € a to je už iná káva. Tu by som nič podobné ani za 1500 nekúpil. Tiež pár chybičiek ale nič strašné. Nikdy nejdem len po najnižšej cene. Skúšam nájsť recenzie aby som si bol istý že dostanem kvalitu. Takže vyrábajú aj kopu šrotu ale ak človek vie ako a čo hľadať kúpi kvalitu za nízku cenu.

  3. Tento rok môžeme povedať, že najmasovejšie vyrábané sú LFP batérie. Keď ich najbrutálnejšie fyzicky likvidujete, dosiahnu pri skrate 50°C a následne teplota klesá na okolitú teplotu. Dajte si vyhľadať videá: lfp battery fire test. Potom sa pozrite po domácnosti, čo tam máte ďaleko viac horľavého. Môžete začať v bare.

  4. Sibyla predpovedala, že žltá rasa ovládne svet. Pomaly ale isto sa jej proroctvo začína napĺňať.
    Skúste zadať do vyhľadávača “ zlta rasa ovladne svet „…
    Budete prekvapení.

    • Nie ovládne, ona už ovládla svet a táto rasa už diktuje svetu, len debili v USA a v EÚ si to stále ešte nechcú pripustiť, ale za krátku dobu to pochopia a už tomu ani nezabránia, ani keď sa poserú

  5. poriadny dvojliter minimálne a nie tie prdídka trojvalce….. Vidím krásne auto, poviem si, tak toto si kúpim. Potom čeknem cenník a samé hovienka motory. 1.0, 1.2 a trojvalce. Samé sračky. Elektromobil, predražený jak hovado a by ma zaujímalo, ked to budem predavať, aký magor to kupi, ked vie, že o pár rokov mu kľakne baterka a cena baterky bude stát viac ako auto? Nepredajné. Strata jak sviňa. Likvidácia batérie určite ušetrí našu matku prírodu. Už roky jazdím na 2litry a viac a na LPG, to je úspora a kone pod kapotou. Nejlepšia kombinácia, ktorá šetrí peňaženku. Po 100tis km v prepočte ušetrím 5-6 tisíc na dalšie nové auto. Elektro tak max kolobežku alebo bicykel. Celá EÚ nám tak dos*ala automobilový trh, že niektoré automobilky kašlú na celú EÚ a ani sa im nedivím. Hovienko za hovienkom sa tu začína predávať…. Hlavne, že v amerike majú 8valce a 5litríky a lacný benzín, tí sa majú teda, hned by som menila.

    • Ehm… trošku po študuj, je videť, že ti chýba vzdelanie ohľadom baterií… Baterku je možné recyklovať, benzín/naftu nie :)))

      • Lenka: EV maju viac koni (niekolko stoviek) a vacsie zrychlenie (bezne okolo 5s, a neraz 2-3s) ako V8 ba aj V12. Toyota dava zaruku milion km na bateriu, naozaj potrebujes najazdit viac jednym autoim? Po aute sa da bateria vyuzit v dome k solarnym panelom a potom este zrecyklovat.
        Doteraz som mal 3L+ V6 a posledne V8, ale na elektro sa nechytali, uz sa k nim nevrtaim.

  6. Nechápem prečo stopli VW up a citigo? Ak by upravili cenu na 15.000 €, tak by nestíhali vyrábať. No namiesto toho je tu Enyak za 50.000.Sialená politika

Pridajte komentár