K dispozícii máme prvé štatistiky a rebríčky v rámci predajov elektromobilov a plug-in hybridov v Európe za rok 2020. Ten bol z tohto hľadiska rekordným, čo ukazuje, že veľký rast áut do zásuvky nezastavila ani koronakríza. Ktorým modelom sa darilo najviac?
V Európe sa za minulý rok predalo viac ako 1 milión kusov áut do zásuvky, t.j. elektromobilov a plug-in hybridov. To predstavuje medziročný rast o 142 %, napriek koronakríze. Trhový podiel týchto vozidiel dosiahol 11 % (v roku 2019: 3,6 %). Autá s čisto elektrickým pohonom pritom zaznamenali 6,2 % podiel (v roku 2019: 2,2 %).
Týmto číslam výrazne pomohol december 2020, ktorý bol z hľadiska predajov elektrických a plug-in hybridných áut rekordným. Počas neho sa totiž predalo 281 000 vozidiel (medziročne: +264%), pričom trhový podiel dosiahol 23 % (elektromobily: 14 %). To znamená, že takmer každý štvrtý automobil mal zásuvku.
Európske EV bestsellery
Zaujímavý je aj pohľad do rebríčka najpredávanejších áut do zásuvky v Európe za rok 2020. Až na prvých 9 miestach skončili modely s čisto elektrickým pohonom. Najviac sa darilo Renaultu Zoe (99 613 ks), ktorý sa po dvojročnej pauze vrátil na európsky trón (bestseller v rokoch 2016 a 2017).
- Zdroj fotografie: Renault
- Zdroj ilustračnej fotografie: Tesla
- Zdroj fotografie: VW
Na druhom mieste skončil minuloročný víťaz – Tesla Model 3 (87 642 ks). To pre sedan strednej triedy predstavuje medziročný pokles o 8 %. Prejaviť sa tak mohla rastúca konkurencia, či čakanie Európanov na praktickejší Model Y s oveľa obľúbenejším typom karosérie (crossover), ako je sedan.
Bronzovou priečkou sa môže pochváliť nováčik – kompaktný elektrický hatchback Volkswagen ID.3 (56 937 ks). Niekdajší globálny bestseller, Nissan Leaf, skončil až na 7. mieste (31 791 ks).
Čo sa týka predajov plug-in hybridov, prerušená bola dlhoročná hegemónia modelu Mitsubishi Outlander PHEV (27 388 ks). Ten v roku 2020 tesne predbehli vozidlá Mercedes-Benz A250e (29 436 ks) a Volvo XC40 PHEV (28 254 ks).

Zdroj: Cleantechnica.com
Najpredávanejšie značky
Najpredávanejšou značkou áut do zásuvky sa v roku 2020 v Európe stal Volkswagen, a to s trhovým podielom 12 %. Druhý skončil Mercedes-Benz (9 %), hlavne vďaka predajom plug-in hybridov. Tretiu priečku obsadil Renault (9 % – cca o 5 000 predaných ks menej ako Mercedes).
Minuloročný kráľ (20 %), spoločnosť Tesla, ktorá ako jediná z popredných výrobcov pôsobiacich na európskom trhu predáva len elektromobily, klesla v minulom roku až na 5. miesto (7 %). Sme pritom zvedaví, čo s tým spraví tohtoročný príchod Modelu Y a vynovených modelov S a X do Európy. Tie sa však dostanú na trh až neskôr.
Zdroj: EV Volumes via Cleantechnica
SÚVISIACE ČLÁNKY:
„Šialené“ predajné čísla elektromobilov v Nórsku za december aj celý rok 2020
Tesla dosiahla historické „predajné“ rekordy. Celoročný cieľ jej pritom ušiel o chlp
VW strojnásobil predaje elektromobilov, aj keď celkové predaje áut klesli
9 komentárov
Nechcem sa tu hrať na nejaké predpovede, ale iba si tak tipujem: Elektromobilisti čakajú na Teslu Model Y.
To sa už potom tie štatistiky dosť podstatne „zamiešajú“.
Nuž – podľa hesla – podľa seba súdim teba…
Zaujímavé by bolo urobiť analýzu, prečo automobilky nemajú problém pružne navyšovať kapacity pre plug-in hybridy. Pri BEV však majú veľký problém s výrobou. Pritom plug-in (PHEV) je fakticky ICE a BEV dokopy. Je podstatne komplikovanejšie zosúladiť komponenty po stránke HW aj SW oproti čistému BEV. Zjavne bojkotujú BEV…
V štatistike TESLA „proti“ zvyšku sveta to vidím tak, že stále pribúda viac a viac menších a lacnejších BEV ako sú Tesly, ktoré budú meniť rebríčky. A pozrite sa kto všetko z Ázie mieri v roku 2021 s BEV do Európy! To však nie je žiadny neúspech Tesly !!! Určite boli a sú aj takí, čo čakali na inovácie a Model Y. Ja v roku 2021 BEV nekúpim, ale budem pozorne sledovať vývoj s ostatnými!
Hovorí sa, že by si nemal kupovať vozidlo drahšie ako tvoj polročný príjem. Najlacnejšiu Teslu, po zohľadnení všetkých úspor, si môže dovoliť človek zarabajuci 5000 eur/mes. Samozrejme je takých ľudí dosť…
Také Zoe si môžeš kúpiť aj z 2000 eurového platu.
Na lacnejšie už EV nebudú, nato by som nečakal… budú mať lepšie parametre ale nezlacneju…
ZOE stojí od 28 200 € – a áno môžeš si ho kúpiť aj z 2000 eurového platu, ale žiaľ nie z polročného :-).
Ten komentár o výške platu a ceny auta by mali dať na ceduľu na všetky vchodové dvere na Slovensku. Špeciálne na sídliskách…
Tá najväčšia časť Slovákov si na BEV musí ešte počkať,pokial sa cena/tá konečná/,nedostane pod 20-tisíc eur.To bude najskôr v druhej polovici tohoto roku alebo až v ďalšom roku a musí mať „normálne“ rozmery a užitkové parametre.To je tá najoptimistkejšia predpoveď!?
Nehnevaj sa, iba som zvedavý. Aké sú normálne rozmery a parametre?
Marketingové oddelenia automobiliek boli prefackané/usmernené zákazníkmi. Elektrické autá sú už sexy aj pre blbcov, ktorí nechápu o čom sú (ale ich obľúbené celebrity to majú). Ceny lacných LFP batériových článkov klesli na 60 USD/kWh. Všetko je pripravené.
Jediné čo chýba sú fabriky na batérie v EU.
Lebo EU znova zaspala.
Ešte viac ako pro vakcínach…