Slovensko na predposlednom mieste v rebríčku pripravenosti na elektromobilitu

6

Jedna z popredných lízingových spoločností, LeasePlan, každoročne uskutočňuje analýzu, ktorá sa zameriava na hodnotenie pripravenosti európskych krajín na prechod k elektromobilite. Celkové výsledky sú prevažne pozitívne, avšak napr. Slovensko má v tejto oblasti čo doháňať.

Medzi hlavné závery tohtoročnej analýzy LeasePlan EV Readiness Index 2021 patria zistenia, že Holandsko, Nórsko a Spojené kráľovstvo sú aj naďalej lídrami v oblasti transformácie smerom k elektromobilite a že Európa je teraz na elektromobily pripravená viac ako kedykoľvek predtým.

Analýza v rámci 22 európskych krajín, medzi ktoré patria Nórsko, Holandsko, Spojené kráľovstvo, Luxembursko, Švédsko, Rakúsko, Nemecko, Belgicko, Fínsko, Francúzsko, Írsko, Portugalsko, Dánsko, Švajčiarsko, Taliansko, Maďarsko, Grécko, Španielsko, Poľsko, Rumunsko, Česká republika a Slovensko, odhalila aj negatíva, pričom najväčším má byť zaostávanie v oblasti nabíjacej infraštruktúry.

Ďalšie kľúčové zistenia

Index vychádza z troch základných faktorov. A to z registrácií elektrických vozidiel, vyspelosti nabíjacej infraštruktúry a vládnych stimulov. Medzi kľúčové zistenia aktuálnej analýzy pritom patri nasledovné.

Takmer všetky sledované krajiny vykázali v porovnaní s minulým rokom vyššie skóre, čo signalizuje zlepšenie pripravenosti na elektromobily v rámci celej Európy. Pretrvávajú však veľké rozdiely medzi západnou a „východnou“ Európou, pričom podľa LeasePlan sú na tom najhoršie Rumunsko, Slovensko a Česká republika. Príčinou má byť aj najpomalšie tempo zlepšovania pripravenosti týchto krajín na elektromobilitu. Slovensko pritom spolu s Rumunskom skončilo na predposlednom mieste, keď medziročne „poskočilo“ z poslednej priečky.

LeasePlan EV Readiness Index 2021 tiež zistil, že „elektromobily neboli nikdy cenovo dostupnejšie.“ V 11 krajinách majú byť dokonca lacnejšie ako porovnateľné spaľováky, a to z hľadiska celkových nákladov na vlastníctvo. V rámci sledovaných krajín platia majitelia elektromobilov napr. aj nižšie dane, a to v priemere 63 % z toho, čo zaplatia majitelia spaľovacích áut.

Nabíjacia infraštruktúra podľa LeasePlan zaostáva a bude na nej nutné zapracovať. Aj keď v roku 2020 došlo k pokroku v tejto oblasti (medziročný nárast o 43 %), tempo rastu sa v porovnaní s rokom 2019 spomalilo (medziročný nárast o 73 %). Pritom ani v krajinách s najrozvinutejšou infraštruktúrou nemá byť sieť nabíjacích staníc dostatočná.

elektromobilita slovensko europa pripravenost

Zdroj: LeasePlan

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Elektromobily sú spaľovákom nákladovo konkurencieschopné v mnohých európskych krajinách
Zastavte lízing plug-in hybridov, vyzýva klientov lízingová spoločnosť
9 krajín žiada EÚ, aby stanovila dátum zákazu predaja nových spaľovacích áut

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

6 komentárov

  1. Nuž, výsledky korešpondujú s realitou. Ryba totiž smrdí od hlavy. Keď nie je záujem z najvyšších miest, také sú potom aj výsledky.
    Príklad – dotácie. Naposledy sa minuli za 3 minúty 41 sekúnd. To už nie je ani na smiech, je to skôr do plaču!
    Budúce dotácie – snáď niekedy koncom roka, možno.
    Dotácie v Českej republike sa rovnajú NULE!
    Prečo sa potom čudovať, že nás predbehli aj Poliaci s „najšpinavejšou“ elektrinou?
    Našinci akurát vymýšľajú nezmysly s vodíkom – nedbajúc všetkým logickým argumentom…
    No čo už…

    • Uz som sa viackrat pytal : Naco su dobre dotacie? Ked je nieco dobre, tak sa to predava same a netreba to umelo dotovat. Hlavne treba verit klamstvam ktore sa pisu v clanku: „V 11 krajinách majú byť dokonca lacnejšie ako porovnateľné spaľováky, a to z hľadiska celkových nákladov na vlastníctvo.“

      • To bude hlavne tym, ze spalovaky z hladiska celkovych nakladov tam stoja vela. V Nemecku , alebo Norsku atd. je ina cena normohodiny ako u nas a kedze za zivot spalovaku tych servisnych hodin a ukonov je ovela viac ako pri EV, tak v konecnom dosledku tam vyjdu EV lacnejsie celkovo hoci pri kupe stoja viac. U nas, alebo v Rumunsku a pod je situacia ina, lacna servisna prac. sila ten spalovak za zivotnost tak nepredrazi ako v tych top krajinach, tak u nas EV vychadzaju menej vyhodne ako tam.

        • Presne tak TAUR.
          Najlepšie to je vidieť na MHD. Dnes sa im jednoznačne oplatí prevádzkovať elektrické autobusy. V Bratislave neexistuje linka na ktorú nestačí celodenný dojazd a iba nočné nabíjanie. Už aj Rumunsko pár dní dozadu kúpilo veľkú flotilu.

          Odporúčam pozrieť ako sme v Európe extrémne zaostalí. Video od Fully Charged Show: The City with 16,000 Electric Buses & 22,000 Electric Taxis.

        • Aha, takze nieje problem v tom ze EV je drahe. Ale problem je ze servis na SK si berie malo eur za servis. V Nemecku sa urcite este neoplati EV oproti spalovaku. Norsko len vdaka rozdielnemu zdanovaniu. Treba porovnavat rovnake. Rovnako zdanit spalovak a EV , potom spravit porovnanie.

          • Prepáčte, no dovolím si tvrdiť, že v istých prípadoch = pravidelne jazdy od 100 do 200km denne s možnosťou nabíjať doma sú aj pre Slováka a Čecha ekonomicky výhodnejšie ako podobne spalovaky. A to aj pri cene lacnejšieho servisu a rozdielu v nákupnej cene sa investícia vráti už za 5-8rokov (práve podľa toho denného nájazdu km) a to len ak počítam náklady za „palivo“. Ak beriem do úvahy, že životnosť priemerného sk-cz auta je 200tis km a 12 rokov, tak za celú životnosť je to usetrenych od 2000-8000 eur. Ak je treba výpočty, dodám.

Pridajte komentár