Šéf koncernu VW považuje vodíkové autá za nezmysel. Čo na to Elon Musk, Daimler a minister dopravy?

27

Šéf koncernu VW Group Herbert Diess nedávno spochybnil prínosy automobilov s vodíkovým pohonom. Na jeho slová pritom reagovali aj Elon Musk, Daimler či nemecký minister dopravy.

Diess prostredníctvom siete Twitter konkrétne vyhlásil: „Vodíkový automobil sa neosvedčil ako riešenie pre klímu. Elektrifikácia sa etablovala v doprave. Sporné debaty sú stratou času. Počúvajte prosím vedu!“

Šéf najväčšej automobilky sveta tento tweet adresoval nemeckému ministrovi financií aj ďalším dvom kandidátom na nemeckého kancelára a tiež nemeckému ministrovi dopravy. K svojmu vyjadreniu pripojil taktiež odkaz na článok, v ktorom sa uvádzajú výsledky štúdie Postupimského inštitútu pre výskum dopadov na klímu (PIK).

Podľa tejto analýzy by sa mali vodíkové palivá primárne používať v odvetviach ako letectvo či v rámci priemyselných procesov, ktoré nemožno elektrifikovať. PIK pritom spochybňuje ich schopnosť nahradiť fosílne palivá v širšom meradle. A to kvôli neefektívnej výrobe, vysokým nákladom a neistej dostupnosti, píše Ecomento.

A toto nie je ani zďaleka jediná štúdia, ktorá dospela k podobným záverom. Veľavravná je napríklad analýza efektivity rôznych druhov pohonu áut od T&E. V súvislosti s jej výsledkami a porovnaním účinnosti batériového a vodíkového pohonu nám pritom napadá prirovnanie, ktoré sa používa napríklad aj v okolí Žiliny: „Je to ako ísť do Prahy cez Košice.“

baterie vs vodik efektivita pohonu

Zdroj: T&E

Ako sme už spomínali, na Diessovo vyjadrenie ohľadom vodíkových áut reagoval aj šéf Tesly Elon Musk. Ten súhlasí so šéfom Volkswagen Group a dodal: „Vodík je neuveriteľne hlúpa forma ukladania energie v rámci automobilov. Jeho najzaujímavejším možným použitím je v rámci horného stupňa rakety, ale aj to sotva stojí za zváženie.“

Čo na to Daimler?

Vyjadrenie Herberta Diessa nenechalo chladným ani šéfa Daimler Truck, Martina Dauma, ktorého spoločnosť pracuje na batériových aj vodíkových nákladných automobiloch. Podľa neho je zameranie na batériový pohon riskantné kvôli nedostatku niektorých surovín a výzvam súvisiacim so zavádzaním rozsiahlej nabíjacej infraštruktúry pre nákladiaky a autobusy, informuje Hindustantimes na základe článku od Bloombergu.

Mimochodom, Daimler ukončil po vyše 30 rokoch vývoj vodíkového pohonu pre osobné autá a aktuálne sa jeho značka Mercedes-Benz sústreďuje na batériové elektromobily. Vo vodíkové osobné autá však stále verí najmä Toyota. Aktivity v oblasti vývoja vodíkového pohonu pre „osobáky“ tiež podniká Hyundai Motor, BMW Group či Honda.

Názor politika

Na slová šéfa koncernu VW reagoval aj predstaviteľ politickej scény, konkrétne nemecký minister dopravy Andreas Scheuer, ktorý bol jedným z priamych adresátov Diessovho tweetu. Ten uviedol, že podľa neho nie je správne sústrediť sa iba na jednu technológiu pohonu, pretože Nemecko musí pokračovať vo výskume všetkých nových technológií a poskytnúť svetu inovácie a produkty. A dodal, že s vodíkom prídu inovácie pre modernú mobilitu.

Inovácie zrejme prídu, je však otázne aj to, v akej miere sa im podarí vyriešiť jeden zo zásadných problémov vodíkového pohonu v rámci automobilov, ktorým je efektívnosť. Napríklad T&E v rámci svojej predikcie ďalšieho vývoja rôznych druhov pohonu odhaduje, že do roku 2050 sa zvýši efektivita vodíkového pohonu o 9 %, a to na 42 %. Pre porovnanie, podľa analýzy T&E má batériový pohon bezkonkurenčnú účinnosť už dnes – 77 %, pričom tá sa má do roku 2050 zvýšiť na 81 %.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Jednoduché porovnanie efektivity batériových a vodíkových áut. Víťaz je jasný
Elektrický ťahač má ušetriť až 200 000 $ počas svojej životnosti
V Košiciach vznikne Centrum výskumu vodíkových technológií. Ukazuje technologické smerovanie SR

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

27 komentárov

  1. Mohol by niekto aj Sulíkovi vysvetliť, že investovať do vývoja vodíkového pohonu sú vyhodené peniaze von oknom. Radšej nech tie peniaze dajú na vývoj efektívnejších, ekologickejších a bezpečnejších batérií.

  2. Vodík má jednu nezpochybniteľnú výhodu a to, že natankuješ a ideš. Na kompletnú elektrifikáciu EÚ a k tomu potrebnú infraštruktúru spravíš viac CO2 ako keby si sa na všetko vy… a ponechal spaľováky. EÚ je schopná uživiť max 10% automobilov a to by si musel vypnúť doslova všetko. Vodík môžeš pomaličky žgrlošiť z veterných turbín alebo fotovoltiky. Okrem toho si ani nevieš predstaviť aké je škodlivé elmag. žiarenie pri obrovských výkonoch a to nehovorím o tom, že by si musel rozvodnú sieť 10x zvätšiť + na stavať atómové elektrárne (alebo uhoľné aké sú ešte v hojnej miere ) . Elektromobilita je blbosť pre pár bohatých. (som elektrotechnik a páči sa mi koncept ale ešte tak 50 rokov intenzívneho výskumu aby to mohlo fungovať bez megaprúserov) Okrem toho že svet potrebuje riešenie ideálne včera a nie o 50 rokov.

      • A čo tých cca 800 lodí čo vlastní Maersk čo spaľujú mazut a ničia zemeguľu viac ako všetky autá sveta.to ako a aké batérie tam chces dať a ako nabíjať? Hovor,blbecek!

    • junacik, pytaj si spat skolne… v ktorej prdeli sa pise nezpochybnitelnu alebo zvätšiť? asi si rodnu dedinu este neopustil, ked tu pises taketo bludy… a to, ze vies prasatu zapnut ziarovku v chlieve z teba este nerobi elektrotechnika… aj ked si naj v chotari…

    • A zároveň nespochybniteľné nevýhody= veľmi slabú efektivitu a čo je ešte horšie závislosť na komplikovaných čerpačkách, ktorých stavba je 100x-1000x drahšia ako 10 nabíjacích miest pre ev.
      Pričom ev môžme nabíjať naozaj kdekoľvek, kde je zásuvka z energie, ktorú si vieme každý vyrobiť doma relatívne lacno.
      A nie, nebude treba nové atomovky ak sa vďaka ev vyladi odber v čase, budú môcť ísť na vyšší stabilný výkon, na aký boli skonštruované, pričom je vysoko pravdepodobné, že budeme môcť odstaviť fosílne elektrárne, ktoré len vykryvaju nárazový dopyt po elektrine v špičkách. A tiež som elektrotechnik/energetik.

  3. Nemám sa prečo brániť 🙂 pre hlupáka každý hlupák. Však sa budem smiať ja keď elektromobilita dosiahne aspoň 30%
    Ako budú „inteligenti nariekať že dnes nabíja sused a na mňa príde rad za pár dní. Je veľký rozdiel či je elektro áut zopár a či pol ulice. A čo sa týka technológií ani vysvetľovať nejdem lebo kto má o tom aspoň trochu šajn tak chápe. Na ostatných sa budeme smiať trošku neskôr.

  4. ja nabijam cez noc 3.6 kW, takže nevidím problém v našej štvrti, ktorá je dimenzovana na elektrické kúrenie.
    Môžu nabíjať kľudne všetci naraz.

    keď niečomu nerozumiem, tak si to pohladam a ak sa mi nechce tak verím Muskovy a Diessovy.

    tieto tuposti si nechajte na topky.sk a nie sem, kde sú ľudia čo rozumejú elektro doprave.

    potom si za debila

    • Si zabil…. 3.6kW si tak môžem nabíjať plugin… ale keď budeš chcieť rýchlejšie nabíjať takú napr. teslu, tak budeš čakať 1 deň? 2 dni? … Neverím, že vaša ulica je pripravená na každý dom povedzme 10kW/h denne a po cely deň…a aj keby bola, určite máš na dome vstupný istič 3fáz-25 amper a pri dnešnom odbere (konvica, práčka, zváračka, rúra, sporák, klimatizácia…) budeš musieť dávať pozor čo zapájaš a ako dlho… jedine môžeš v noci nabíjať, čo je za istých okolností nepraktické, ak niekde chcem ísť počas dňa aj viac krát a vybije sa mi auto… Nie som hejter elektromobilov, sám si chcem kúpiť, ale vidím to reálne, aké treba problémy vyriešiť, aby sa taký elektromobil doma uživil…

      • dalsi sedlak z hornej dolnej… to si ty zabil tou zvarackou teda poriadne 🙂 🙂 🙂 mas ju zapnutu 24/7 ? 🙂 taka typicka vybava domacnosti… nevyuzil si sancu mlcat…

  5. slušne sa ti to pokúsim vysvetliť
    3.6kw je štandardne nabíjanie na 230V jednu fázu pre vw egolf
    prejdem denne 100-150 km, takže spalín zhruba 20-25 kwh. na tesle by som spálil zhruba to isté.
    denne celý dom v zime cca 60kwh, keďže kurime tep.cerpadlom a žena+2 deti sú doma.

    držím palce, nech si raz kúpiš elektroauto a nech ti slúži dobre ako mne.

    moje mám rok a nabehane 30000km

  6. Ja za 6 rokov a 240.000 km, čo jazdím na elektromobile, som ušetril na palive a servise cca 16.000 €. Ja sa čudujem, že každý čo má prístup k zásuvke, ešte posiela svoje peniaze nadnárodným cudzím spoločnostiam, čo pre ropu neváhajú rozpútať vojnu a zasviniť životné prostredie ťažbou, výrobou a prepravou ropných palív a nepodporí radšej našich výrobcov elektriny a neušetrí financie pre svoju rodinu. Ja osobne som usporil 30 ton emisii CO2 a tým prispel k lepšiemu ovzdušiu pre nás všetkých…

  7. Anonym, len taka poznámka: ak chceš ísť niekam viackrát za deň elektromobilom, tak jednoducho tak spravíš 😉
    Ci chceš mi povedať, že chceš spraviť 2x denne 400km? Ak by to bol tvoj prípad, tak by si jednoducho nabil na rýchlo-nabíjačke za polhodku, kým sa naješ.
    Ale je faktom, že EV sa nehodí pre niekoho, kto najazdí nad 400km denne.
    A teraz úprimne, koľko takých ľudí poznáš vo svojom okolí, okrem kamionistov, alebo taxikárov a aj to…
    Problém nočného nabíjania teda nie je problémom, ale práve naopak, výhodou, ktorá umožní každé ráno prísť k autu s plným dojazdom a nestracat už čas jazdenim na nejakú pumpu, ktorá nemusí byť vždy „poceste“.

    • blbcom to nevysvetlis… kto chce, hlada riesenia, kto nechce, hlada vyhovorky… ved nech si strcia hadicu z vyfuku do kabiny a inhaluju… staci 5 minut denne 🙂

Pridajte komentár