Dotácie na elektromobily poskytuje väčšina krajín EÚ. A to až do výšky 22 500 €

7
  • Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) vydalo správu ohľadom podpory elektromobilov v krajinách EÚ, Nórsku, Veľkej Británii, vo Švajčiarsku a na Islande.
  • Istú formu stimulov poskytujú všetky skúmané krajiny.
  • Dotácie na nákup elektromobilov neposkytuje 6 z 31 skúmaných európskych krajín, vrátane Slovenska. O dotáciách u nás sa má rozhodnúť čoskoro.
  • Najvyššie dotácie sú dostupné na Malte, Cypre a v Grécku.
  • Aké dotácie poskytujú naši susedia?

ACEA sa aktuálne pozrela na daňové výhody a stimuly na elektromobily poskytované v krajinách EÚ, Nórsku, Veľkej Británii, vo Švajčiarsku a na Islande. Všetky z nich ponúkajú nejakú formu zvýhodnenia. Napr. daňové výhody či nákupné stimuly, a to pre súkromné či právnické osoby.

Daňové stimuly na firemné vozidlá sú dostupné v 17 z 31 skúmaných európskych krajín. A len v 6 z týchto 31 krajín nie sú dostupné žiadne nákupné stimuly, resp. dotácie na elektromobily. A to v Belgicku, Bulharsku, Dánsku, Fínsku, Lotyšsku a na Slovensku. A len 5 krajín aktuálne dotuje nabíjaciu infraštruktúru.

Stimuly na Slovensku

ACEA v prípade Slovenska uvádza nasledujúce stimuly: registračný poplatok max. 33 €, žiadna ročná sadzba dane z motorových vozidiel a zrýchlený odpis elektrických vozidiel.

Na nákupné stimuly pritom čakáme. Dotácie na elektromobily, ako aj ďalšie stimuly sú avizované už dlhšiu dobu. Spomínajú sa aj v revidovanom Akčnom pláne rozvoja elektromobility na Slovenku, pričom v rámci zdrojov sa uvádza: „Zabezpečenie dlhodobého zdroja financovania minimálne po dobu 3 rokov, ideálne s ročnou indikatívnou alokáciou 10 – 12 mil. €.“

A medzi ďalšími formami podpory elektromobility sú aj dočasné zvýhodnenie elektromobilov v rámci používania diaľnic a rýchlostných ciest či zvýhodnenia v rámci firemných odpisov.

Dotácie na elektromobily v okolitých krajinách

Podľa dokumentov ACEA poskytujú naši susedia Rakúsko, Poľsko, Maďarsko a Česko rôzne stimuly pre rozvoj elektromobility. Vo všetkých krajinách pritom dotujú nákup elektromobilov.

V Rakúsku poskytujú súkromným osobám dotáciu vo výške 3 000 + 2 000 € (importérsky + federálny bonus) na batériové elektromobily (BEV) a vozidlá vybavené palivovými článkami (FCEV) v celkovej hodnote max. 60 000 €. A ďalšie individuálne zvýhodnenia môžu poskytovať provincie a komunity.

V Poľsku je výška dotácie 18 750 až 27 000 PLN (cca 4 400 až 6 340 €) a vzťahuje sa na BEV a FCEV s max. cenou 225 000 PLN (cca 52 800 €). V Maďarsku dotujú elektromobily s cenou do 32 000 € (brutto) sumou 7 350 € a elektromobily s cenou 32 000 až 44 000 € (brutto) sumou 1 500 €.

A v Česku sa dotácie vzťahujú na úvery pre firmy a živnostníkov. Oprávnené sú BEV a FCEV kategórií M1, N1 a N2, pričom maximálna výška príspevku je po prepočte cca 7 900, 9 900, resp. 11 900 €.

Najvyššie dotácie

Malta poskytuje na dotácie na elektromobily (BEV) vo výške 11 000 € pre fyzické osoby a až 20 000 € pre právnické osoby. Na Cypre dosahuje príspevok na BEV s max. cenou 80 000 € až 19 000 € + 1 000 € za prípadné zošrotovanie starého vozidla. A v Grécku si prídu na svoje najmä taxikári, ktorí môžu dostať na BEV až 17 500 € + 5 000 € za prípadné zošrotovanie starého vozidla.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
O dotáciách na elektromobily v SR sa má rozhodnúť do 4 mesiacov. Čo ďalšie je v hre?
V Česku spustili dotácie na elektromobily a súkromné nabíjacie stanice
Európa potrebuje Marshallov plán pre elektromobily, vrátane dotačného fondu, hovorí šéf ACEA
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

7 komentárov

  1. No pekne a potom, ze kto deformuje trh. Bez dotacii by sme tu uz aspon 7rokov nepocuvali, ako velmi su ev predrazene v eu. A mozno by sa aj VW uz prebudil skor.

    • Vies, co je deformacia trhu a ekonomiky? 13-te dochodky ci nepotrebne nove ministerstvo. Dotacia prechodu na EV aspon pomoze buducnosti nasej ekonomiky, ktora je na automobilovom priemysle zavisla, ale spomenute nezmysly len vytvoria dalsiu dlhovu gulu, na nohe SK ekonomiky.

  2. Slovenskí politici doteraz dokázali len polarizovať spoločnosť, a myslia si, že takto bude naša krajina vyrábať „polarizovaný prúd“ zadarmo !!! Na viac sa zatiaľ nezmohli !!!! Ich polarizácia a vzájomná nenávisť pretrváva, a preto nás nový prezident Pellegrini vyzýva, aby sme si ako národ poradili sami! Tak o čom to u nás je?! ……

    • o com to u nas je, vieme… nechcem byt vulgarny… Slovensko ako samostatny stat nikdy nemal vzniknut… kazdym dalsim dnom ma tito „politici“ uz viac ako 30 rokov utvrdzuju v tom, ze rozhodnutie odtialto odist bolo spravne…

      • Jeden môj známy a aj jeho bratranec, bolo to asi v roku 1991 až 1992, získali americkú zelenú kartu. Po pol roku sa vrátili obaja nespokojní a rozhádaní, lebo mali predstavu, že tam budú padať „pečené holuby do huby“! Aj tam je chlieb o dvoch kôrkach! Tí, ktorí sme tu zostali, bohužiaľ musíme znášať takých politikov, akých máme, a preto nám korupcia v spoločnosti a ich výnimočné schopnosti rozoštvávať ľudí, prinášajú zlo a prázdnu štátnu pokladňu! Nie peňazí na nič, a teda ani na dotácie čohokoľvek! ……

        • Nehádžme všetkých politikov do jedného vreca. Jedni kradnú ostošesť, druhí sa im v tom snažia zabrániť. Poukazovanie politikov a novinárov na korupciu nie je rozoštvávanie spoločnosti, ale snaha o ozdravenie spoločnosti.

Pridajte komentár