Mercedes predstavil batériový aj vodíkový ťahač s dojazdom 500, resp. 1000+ km

2

Elektromobilita má veľkú budúcnosť aj v nákladnej doprave, čoho dôkazom sú tiež aktuálne predstavené koncepčné ťahače Mercedes-Benz eActros LongHaul a Mercedes-Benz GenH2.

Výrobca nákladných motorových vozidiel Daimler Trucks dnes odhalil svoju technologickú stratégiu na elektrifikáciu svojich vozidiel určených na mestskú distribúciu či medzinárodnú diaľkovú prepravu. Potvrdil tak svoj záväzok týkajúci sa cieľov Parížskej dohody o zmene klímy.

„Diaľkový“ Mercedes-Benz GenH2

Nákladné motorové vozidlo Mercedes-Benz GenH2, ktoré dnes oslávilo svoju svetovú premiéru ako koncepčné vozidlo, predstavuje začiatok pohonu palivovými článkami. Divízia Daimler Trucks ním ukazuje, na ktoré konkrétne technológie sa výrobca dôsledne zameriava, aby dokázali ťažké nákladné motorové vozidlá s palivovými článkami jazdiť vo flexibilnom a náročnom použití v diaľkovej preprave s dojazdom 1 000 a viac kilometrov na jednu nádrž.

Divízia Daimler Trucks plánuje, že zákaznícke testy vozidla GenH2 Truck by mohli začať v roku 2023 a že spustenie sériovej výroby by mohlo nasledovať v druhej polovici desaťročia. Vďaka použitiu kvapalného vodíka namiesto plynného by mal byť výkon vozidla porovnateľný s výkonom konvenčného dieselového nákladného motorového vozidla, pretože kvapalný vodík sa vyznačuje výrazne vyššou energetickou hustotu. Vozidlo ponúkne maximálne prípustné zaťaženie 25 ton pri celkovej hmotnosti 40 ton.

Systém palivových článkov sériovej verzie nákladného motorového vozidla GenH2 bude poskytovať výkon 2 x 150 kW a akumulátor poskytne dočasne výkon 400 kW. Úložná kapacita akumulátora s hodnotou 70 kWh je relatívne nízka, pretože akumulátor by nemal byť zdrojom energie, ale primárne by mal slúžiť na okamžité navýšenie výkonu pohonu s palivovými článkami.

Oba elektromotory predsériovej verzie sú navrhnuté na trvalý výkon 2 x 230 kW a maximálny výkon 2 x 330 kW. Krútiaci moment je na úrovni 2 x 1577 Nm, resp. 2 x 2071 Nm.

„Batériový“ Mercedes-Benz eActros LongHaul

Daimler dnes ponúkol aj ukážku nákladného motorového vozidla na diaľkovú prepravu s čisto elektrickým pohonom s akumulátormi: Mercedes-Benz eActros LongHaul. Jeho úlohou bude energeticky efektívne zdolávať pravidelné trasy, ktoré možno naplánovať. Sériovú výrobu elektrického ťahača eActros LongHaul plánuje divízia Daimler Trucks na rok 2024. Jeho dojazd na jedno nabitie bude okolo 500 kilometrov.

mercedes-benz eactros longhaul

Zdroj: Daimler

Mercedes-Benz eActros už budúci rok

S modelom Mercedes-Benz eActros určeným na distribučnú prepravu, ktorý bol predstavený v roku 2018 a ktorý bol odvtedy intenzívne testovaný zákazníkmi v každodennej preprave, prinesie divízia Daimler Trucks budúci rok do sériovej výroby ťažké nákladné motorové vozidlo s čisto elektrickým batériovým pohonom. Dojazd sériového modelu eActros na jedno nabitie výrazne prekonáva dojazd prototypu, ktorý bol na úrovni približne 200 kilometrov.

mercedes-benz eactros

Zdroj: Daimler

Daimler Trucks má ambíciu ponúkať v Európe, Japonsku a Severnej Amerike do roku 2039 iba také nové vozidlá, ktoré budú počas jazdnej prevádzky (od nádrže po kolesá („tank-to-wheel“)) CO2 neutrálne.

Zdroj: tlačová správa (Daimler)

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Batériová Tesla Semi vs. vodíková Nikola One: Porovnanie možných nákladov
Ford ukázal budúceho konkurenta Tesly Semi. Elektrický ťahač vyzerá skvostne
Vodič testovacieho prototypu Tesly Semi sa vyjadril k reálnemu dojazdu

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

2 komentáre

  1. Moc sa mi ten Mercedes nepáči. Vyzerá to ako keby nemal svetlá 😀 určite by som dal nejaké svetlá aj vyššie a nie len nejaký jeden pásik. Vôbec to nevyzerá dobre.

    • Nuž, David, móda sa vždy podriaďuje funkčnosti. Pri elektromobiloch už nie sú vpredu potrebné veľké nasávacie otvory pre prívod vzduchu k chladiču. Tak tam veľké členité masky proste chýbajú.
      Dnes už je vpredu iba jednoduchý holý plech. Bez akéhokoľvek členenia kvôli čo najlepšej aerodynamike.
      Potom si tam každý bude môcť dať nálepky alebo maľbu podľa vlastného vkusu. A šoféri si túto možnosť určite nenechajú utiecť…

Pridajte komentár