Batéria s 10-min nabíjaním od partnera slovenského Inobatu ide na trh

2

Jeden z najväčších výrobcov batérií do elektromobilov, Gotion High-Tech, ktorý je aj partnerom a akcionárom slovenského startupu Inobat, predstavil 3 zaujímavé batérie, vrátane solid-state. Tie pritom ponúkajú ultra-rýchle nabíjanie či vysokú životnosť. A dve z nich už smerujú na trh.

Čínska spoločnosť Gotion High-Tech (Gotion), ktorej najväčším akcionárom je VW Group, je na Slovensku známa aj vďaka partnerstvu s tunajším batériovým startupom Inobat. Gotion pritom minulý rok v spoločnosti Inobat kúpil 25-% podiel a následne tieto spoločnosti založili spoločný podnik Gotion InoBat Batteries (GIB). A ten v Šuranoch postaví „gigafactory“.

Ale prejdime už k technologickým novinkám od Gotion, ktoré boli predstavené na včerajšej technologickej konferencii spoločnosti. Tá pritom predstavila hneď 3 batérie, a to G-Current s ultra-rýchlym nabíjaním, Stellary s vysokou retenciou kapacity / „životnosťou“ a rýchlym nabíjaním, ako aj Gemstone s vysokou energetickou hustotou a ešte dlhšou životnosťou.

G-Current s ultra-rýchlym nabíjaním

Batéria Gotion G-Current s ultra-rýchlym nabíjaním (až 5C) je podľa spoločnosti Gotion už v sériovej výrobe a aktuálne bola uvedená na trh. Ide o bezmodulový batériový pack, ktorý podporuje používanie článkov s chémiou LFP, LMFP a NMC.

Novinka zaujme najmä rýchlym nabíjaním. Veď podľa výrobcu sa má nabiť z 0 na 80 % za 9,8 min, na 90 % za 15 min a na 100 % za 25 min. Výrobcovia elektromobilov pritom bežne uvádzajú rýchlosť nabíjania z 10 na 80 % SoC, takže ide o vynikajúce hodnoty.

A web CnEVpost na základe informácií z techologickej konferencie spoločnosti Gotion dopĺňa, že pack G-Current s LFP článkami má kapacitu vyše 75 kWh a pack s ternárnymi článkami môže mať kapacitu cez 100 kWh.

Stellary s nižšími výrobnými nákladmi

Ďalšou novou technológiou, ktorú spoločnosť Gotion uviedla na trh, je batériový článok Stellary. Ten obsahuje okrem iného kremíkovo-uhlíkový materiál 2. generácie či „rýchlonabíjací elektrolyt“. Aj vďaka tomu sa dokáže z 10 na 70 % nabiť za 9 min.

Elektromobily vybavené batériami s článkami Stellary majú podľa výrobcu počas 5 min nabíjania získať dojazd 350 km (zrejme podľa cyklu CLTC) a počas 10 min 600 km. A Gotion tiež uvádza, že vďaka továrni novej generácie budú náklady na výrobu článkov Stellary nižšie o 50 % (nespomína sa však referenčný rámec).

CnEVpost dopĺňa, že Stellary je ternárny cylindrický článok s priemerom 46 mm, vysokým obsahom niklu a energetickou hustotou 285 Wh/kg, resp. 775 Wh/l. A pri izbovej teplote má zvládnuť 2 500 nabíjacích cyklov, kým kapacita klesne na 70 % z pôvodnej úrovne. To by teoreticky znamenalo, že pri priemernom dojazde 400 km degraduje kapacita batérie o 30 % po nájazde 1 mil. km.

Solid-state batéria Gemstone

Ešte vyššiu životnosť ako batéria Stellary má ponúknuť vyvíjaná solid-state batéria Gotion Gemstone. A to cez 3 000 cyklov. Gotion tiež spomína energetickú hustotu 350 Wh/kg na úrovni článku a 280 Wh/kg packu či zabezpečenie dojazdu elektromobilov 1 000 km na jedno nabitie.

Táto batérie je však ešte roky pred masovou výrobou, dopĺňa CnEVpost. Podľa konzervatívnych odhadov sa solid-state batéria Gemstone začne v malom vyrábať v roku 2027, kedy sa spustí aj jej testovanie v elektromobiloch. A masová produkcia sa očakáva v roku 2030.

Zdroj: Gotion High-Tech

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Polestar 5 sa nabil za „10 min“ vďaka dlho avizovaným batériám od Storedot
Zeekr 001 sa nabíja rekordným výkonom vďaka novej batérii, ktorú môžu dostať aj Tesly
Li Auto Mega s 10-minútovým nabíjaním a batériou Qilin vstupuje do predaja
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

2 komentáre

  1. Škoda že sa neudávajú hodnoty pre LFP pack. Gotion v tejto chvíli by mal byť niekde okolo 220-240 Wh/kg na úrovni článku. Asi nenaplnili roadmapu vývoja baterií. Budú to mať však ťažké, pretože v masovej výrobe prevalcovali LFP ostatné technologie a CATL má nielen fantastickú gravimetrickú hustotu, ale hlavne rýchle nabíjanie aj pri nízkych teplotách.

    Bohužiaľ to vypadá, že Gotion stratil LFP technologické prvenstvo v prospech CATL.

  2. Áno, nielen Gotion pracuje na lepších batériach, a to je dobre! Dobré by bolo aj to, ak by ich výrobcovia vždy uvádzali všetky dosiahnuté technické parametre rovnako a v rovnakom ustálenom poradí, napr.:
    Hustota Wh/kg/článok, hustota Wh/l/článok, potom rovnako na úrovni packu, a nakoniec max. nabíjací prúd a časy nabíjania napr. 10 – 80% , resp. 10 – 90%.

Pridajte komentár