V Košiciach vznikne Centrum výskumu vodíkových technológií. Ukazuje technologické smerovanie SR

4

Centrum výskumu vodíkových technológií má podporiť snahy Ministerstva hospodárstva, ktoré majú viesť k tomu, aby sa Slovensko stalo jedným z lídrov v oblasti vodíkových technológií. Prvých výstupov v podobe funkčných prototypov sa máme dočkať v budúcom roku.

Slovensko urobilo ďalší krok v podpore rozvoja vodíkových technológií. V Košiciach vznikne Centrum výskumu vodíkových technológií (CVTT). Predpokladá to memorandum, ktoré podpísali rektor Technickej univerzity v Košiciach Stanislav Kmeť, predseda Slovenskej akadémie vied Pavol Šajgalík a rektor Univerzity P. J. Šafárika v Košiciach Pavol Sovák. Podporu centru deklaroval aj podpredseda vlády a minister hospodárstva Richard Sulík. Vznik centra je podľa neho ďalším krok k tomu, aby Slovensko malo čoskoro prvé reálne výsledky.

Centrum sa bude zaoberať výskumom a vývojom v oblasti vodíkových technológií, ale aj využitím teoretických poznatkov pri navrhovaní a konštruovaní funkčných prototypov technológií a zariadení. Bude tiež zabezpečovať prípravu a vzdelávanie v odboroch vodíkových technológií.

Šéf rezortu hospodárstva považuje vodík za energonosič budúcnosti. „Ak to spoločne uchopíme, tak je aj veľkou šancou pre Slovensko. Vodíkové technológie sú na začiatku svojho cyklu a ich odpadovým produktom je len voda. Tým by sa mohlo Slovensko priblížiť požadovaným cieľom Európskej komisie do roku 2050 o uhlíkovej neutralite,“ zdôraznil minister.

Funkčné prototypy budúci rok

Rezort hospodárstva je pripravený poskytnúť v tejto oblasti všetku možnú podporu. „Máme na to, urobiť dieru do sveta. Som presvedčený, že spoločne to dáme,“ vyhlásil. Najbližším cieľom je predstaviť o rok na Svetovej výstave Expo 2021 v Dubaji funkčné prototypy v oblasti vodíkových technológií.

Podľa koordinátora Národnej vodíkovej stratégie Juraja Sinaya využitie vodíka ako efektívneho nosiča energie vytvára podmienky pre znižovanie emisií v priemyselnej praxi, energetike aj doprave. „CVVT má ambíciu na Slovensku integrovať celý vedecký a výskumný potenciál v rámci celého životného reťazca vodíka. Začína to pri výrobe, ide to cez prepravu, skladovanie a aplikáciu v rôznych priemyselných odvetviach SR,“ priblížil.

Vznikajúce centrum privítal aj podpredseda Európskej komisie (EK) pre medziinštitucionálne vzťahy a strategický výhľad Maroš Šefčovič. Pripomenul pritom možnosti finančnej podpory v oblasti vodíkových technológií z európskych zdrojov. Vodík môže byť atraktívny práve pre priemysel, ktorý je náročný na dekarbonizáciu.

Rámec pre výskum, vznik a rozvoj riešení s využitím vodíka vytvorí Národná vodíková stratégia SR a jej akčný plán, ktorý hovorí o konkrétnych krokoch vrátane podpory aktivít centra.

Zdroj: tlačová správa (MH SR)

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Slovenské elektromobilové batérie na mieru budú vznikať pri Trnave
Slováci vyvíjajú autonómny elektromobil ako súčasť rozvoja smart mobility
Minister Sulík chce dotovať na našom trhu neexistujúce vodíkové autá

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

4 komentáre

  1. Vodíkový pohon je osemkrát drahší ako batériový, nikto do toho nejde – Musk povedal, že vodík je hlúposť a tomu môžem veriť – takže vodík je (už tridsať rokov) na začiatku a štát v ňom preto vidí budúcnosť a ide podnikať s vodíkom, zachráň sa kto môžeš!

    • on nejde podnikat ale ojebabravat… ukradnu na akoze vyskum stovky milionov eur a potom oznamia, ze to je picovina cely vodik… a este aj nejaky vybuch sa im mozno pritrafi…

  2. Pán Sulík chce asi len získať voličov. Alebo mu to poradil dáky hlupák a on sa tomu hovno rozumie. Bude to skvelá diera na europeniaze. Vodík má pár skvelých vlastností ale na oplátku aj veľa problémov. Elon veľmi dobre vie prečo jeho dve úspešne firmy nešli do vodíku. Vodík je ideálne raketové palivo a predsa SpaceX vsadilo na petrolej a metán. Ani NASA ktorá má peňazí viac než dosť nedokázala čo najlepšie eliminovať nevýhody vodíku. Hlavne skladovanie pretože vodík je sviňa a postupne preniká cez materiál a mení jeho vlastnosti. Navyše treba ho držať pod veľkým tlakom a neustále ochladzovať. Čiže nie len výroba spotrebuje kopu energie ale aj na skladovanie sa ďalšia kopa minie. Jasné technológie a materiály postúpia ale takisto aj batérie budú stále lepšie a lepšie. Takže zase sa nikam neposunieme a budeme sa pozerať na západ únie ako sa majú dobre.

  3. No, článok nie je až tak jednoznačne orientovaný na palivové články. Tie majú šancu v ťažkej nákladnej doprave, lodnej doprave a podobne. V osobných autách je to naozaj „mimo“.
    Ale pokiaľ budú v Košiciach výskum orientovať na priemysel, ako je naznačené v článku, tak palec hore!
    Ak dotiahnu do úspešného konca redukciu železnej rudy (čo sú oxidy železa) na železo pomocou vodíka, na čo sa používa v súčasnej dobe koks – čo je prakticky čistý uhlík vyrobený z uhlia v koksárenských batériách – za vzniku obrovského množstva CO2… Tak sa skutočne stanú svetovou jedničkou! Nechcem tu spomínať Nobelovu cenu a podobne, ale to by bol skutočný posun dopredu!!!

Pridajte komentár