Najväčšia čínska automobilka a druhý najväčší výrobca elektromobilov na svete, spoločnosť BYD, sa aktuálne prezentovala ďalšími veľmi ambicióznymi vyhláseniami ohľadom európskeho trhu s elektromobilmi. Ten chce totiž ovládnuť. A s predbehnutím Tesly, VW Group či Stellantisu môžu pomôcť nové elektromobily, vrátane cenovo dostupných, nová platforma, ako aj chystané európske továrne.
Automobilka BYD po desaťročiach nadvlády hegemónov ako VW Group a Toyota minulý rok ovládla domáci čínsky trh s automobilmi (bez ohľadu na druh pohonu). Vo svojom portfóliu má pritom už len elektromobily a plug-in hybridy.
„Zbúranie starých legiend“
Obrovské ambície má BYD aj mimo domáceho trhu. Napr. minulý rok vyzvala čínske automobilky, aby sa spojili s cieľom „zbúrať staré legendy a vybudovať nové značky svetovej triedy“. Začiatkom minulého roka po prvýkrát spomenula cieľ získať najväčší podiel na európskom trhu s elektromobilmi. A v 4. kvartáli 2023 predala najviac elektromobilov na svete, keď po prvýkrát prekonala spoločnosť Tesla.
Koncom minulého roka BYD oznámil, že postaví svoju prvú továreň v Európe, a to konkrétne v Maďarsku. Vo februári sa zas objavila správa, že automobilke BYD sa podarilo vyhrať 2 tendre na elektromobily pre rakúskych štátnych zamestnancov. Dodá pritom 640 vozidiel.
Nové elektromobily
BYD minulý rok v Európe rozšíril svoje portfólio aj o menšie a cenovo dostupnejšie modely, vrátane kompaktného hatchbacku BYD Dolphin. Každopádne chce ísť v rámci segmentov a cien ešte nižšie. Minulý mesiac totiž viceprezidentka spoločnosti BYD, Stella Li, potvrdila, že do Európy príde európska verzia subkompaktného hatchbacku BYD Seagull (a.k.a. BYD Dolphin Mini), ktorá bude stáť menej ako 20 000 €.
Ďalším zaujímavým elektromobilom, ktorý by sa mohol objaviť na európskom trhu, je subkompaktné SUV BYD Yuan Plus (a.k.a. BYD Atto 2), ktoré sa v marci začalo na čínskom trhu predávať za cenu od cca 12 400 €. BYD pred pár dňami uviedol na trh aj priameho konkurenta bestselleru Tesla Model Y, BYD Sea Lion 07, pričom ho cenovo výrazne podliezol.
Nová e-platforma a ďalšia európska továreň
A ďalšie vysokokonkurenčné elektromobily by mohla priniesť nedávno predstavená nová platforma BYD e-Platform 4.0, ktorou chce BYD „zaútočiť na spaľovacie automobily“ a „oslobodiť trh s e-autami“. Tá ma pritom okrem iného priniesť nižšie náklady.
Aj keď to zatiaľ nebolo potvrdené, v európskych továrňach spoločnosti BYD by sa logicky mohli vyrábať elektromobily novej generácie postavené na spomínanej novej e-platforme. Zámerne pritom hovoríme o „továrňach“, nielen o „továrni“, ktorá bola už skôr potvrdená pre Maďarsko. Pred pár dňami totiž portál Financial Times na základe slov európskeho prezidenta spoločnosti BYD Michaela Shua napísal, že BYD začne v najbližších mesiacoch skúmať lokality pre 2. európsku továreň.
Z 1,7 % na európsky vrchol
Shu tiež povedal, že plánom BYD-u je svoje elektromobily, ale aj plug-in hybridy pre európsky trh vyrábať v Európe a nie dovážať z Číny. A tým sa vyhne prípadným zvýšeným clám na automobily dovážané z Číny, ktoré EÚ s najväčšou pravdepodobnosťou zavedenie ešte tento rok.
Prezident spoločnosti BYD Michael Shu pritom zopakoval, že cieľom jeho spoločnosti je stať sa najväčším predajcom elektromobilov v Európe. A to do roku 2030. BYD tak má čo robiť. Veď podľa štatistík spoločnosti Schmidt Automotive Reserch dosiahla spoločnosť BYD v západnej Európe za 1. kvartál tohto roku podiel len 1,7 %.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Konkurent Tesly Model Y od BYD odhalil plné špecifikácie aj domáce ceny
BYD Yaun Up stojí doma od 12 400 €. A prísť by mohol aj do Európy
Na „lacný“ čínsky BYD Seagull, ktorý má prísť aj do EÚ, sa pozreli americkí odborníci. Čo povedali?
ODBER NOVINIEK
6 komentárov
Nech otvoria predajne a servisy aj na Slovensku, potom uvidíme. Každopádne, z čínskych značiek je BYD asi jediná, ktorá ma zaujíma a som zvedavý, s čím príde do Európy (keď tu začne vyrábať). Volvo nevyzerá, že by plánovalo lacnejší model než EX30 a MG má síce zaujímavé modely, ale kvalite vozidla a SW by som až tak neveril. Na BYD som ale zvedavý s čím príde.
Pozrite koncern Geely (vlastní aj Volvo) a ich Zeekr. Model značky s označením 007 by som videl ako dôstojný pokus o ovládnutie strednej triedy
Neviem či sledujete na YouTube bjorna, ale pri testovaní čínskych bev väčšinou vždy natrafil na nejaký vážnejší problém
Vďaka za info, videá sa mi moc nechce sledovať, ale zaujímalo by ma, či zvyknú mať všetky čínske bev poblémy, alebo či je niektorá značka kvalitnejšia. Preto mám zatiaľ obavy z čínskych značiek a ak by som ich mal zvažovať, tak by určite museli mať vybudovanú servisnú sieť u nás.
Môže byť, ale v strednej triede je už teraz pomerne slušná konkurencia. Dôležitejšie budú segmenty B a C, tam je zatiaľ konkurencia u nás biedna. Preto čakám na BYD, čo prinesie 🙂
MAREK, všímať si všetky BEV je dobré pre správne rozhodnutie! Kým BYD začne v EU vyrábať, budú to úplne iné modely ako sú dnes. Dúfajme lepšie, lacnejšie, a bez vážnejších problémov, ktoré spomína VILIAM! 🙂 A hádam sa „pochlapia“ aj iní!