Automobilka Mercedes-Benz končí s projektom vodíkového modelu GLC F-CELL, pričom neplánuje žiadne ďalšie vozidlo tohto druhu. Po vyše 30 rokoch od spustenia vývoja vodíkových vozidiel tak dochádza k ukončeniu či minimálne prerušeniu vývoja osobných áut koncernu Daimler s palivovými článkami na vodík.
Hlavným dôvodom sú vysoké výrobné náklady na vozidlá s palivovými článkami. Tie boli podľa odhadov „rodiča“ Mercedesu – koncernu Daimler, približne dvojnásobné v porovnaní s porovnateľnými batériovými elektromobilmi, informuje Autonews.
Mercedes-Benz GLC F-CELL, ktorý dorazil k prvým zákazníkom v januári 2019, je tak minimálne nateraz posledným osobným vodíkovým automobilom nemeckého koncernu. Nejde pritom o úplne typické vozidlo tohto druhu, nakoľko obsahuje aj externe nabíjateľnú batériu.
V prípade potreby môže využiť čisto batériový pohon. Dostupný je samozrejme aj čisto vodíkový či kombinovaný pohon oboch technológií. Toto SUV strednej triedy dokáže prejsť čisto na vodík 430 km (WLTP), pričom batéria pomôže navýšiť dojazd o ďalších 51 km (WLTP).
- Zdroj fotografie: Daimler
- Zdroj: Daimler
Natankovanie 4,4 kg vodíka trvá cca 3 minúty. To prebieha pod tlakom 700 barov. Jazdnú dynamiku má na starosti elektromotor s výkonom 155 kW (211 k).
Zmeranie na vodíkové „nákladiaky“
Koncern Daimler teraz presunie zdroje určené na vývoj palivových článkov pre vozidlá značky Mercedes do nového spoločného podniku, ktorý tvorí jeho divízia Daimler Trucks a spoločnosť Volvo Trucks. Cieľom tohto partnerstva je uviesť na trh diaľkové nákladné vozidlá poháňané vodíkom, a to v druhej polovici desaťročia.
Vodík má svojich zástancov aj odporcov
Vodíkový pohon je pomerne kontroverzná téma, nakoľko dnes na poli osobných automobilov výrazne zaostáva za efektivitou batériového pohonu, ako aj rozsahom súvisiacej infraštruktúry. Viaceré automobilky sa ho už vzdali, ďalšie v ňom vidia budúcnosť – napríklad koncerny Toyota, Hyundai Motor a BMW Group.
Nedávno „R&D“ šéf Porsche povedal, že táto technológia nie je pre nich v súčasnosti vhodná a dodal, že celková energetická účinnosť vodíkového reťazca je veľmi zlá. To nie je žiadnym prekvapením, keďže Porsche patrí do koncernu VW Group, ktorý je jasným zástancom batériových elektromobilov. Vo svoje nedávnej správe pritom VW uviedol nasledujúci záver z porovnania oboch druhov pohonu: „Všetko hovorí v prospech batérie a prakticky nič v prospech vodíka.“
Svoj program vývoja palivových článkov v novembri 2019 ukončila aj Honda. Elon Musk a Tesla považujú vodíkový pohon za nezmyselný.
Zdroje: Green Car Reports, Electrek
SÚVISIACE ČLÁNKY:
BMW predstavilo demonštračné SUV s vodíkovým pohonom vyvinutým spolu s Toyotou
Sériový elektromobil Gumpert, poháňaný metanolom, má dojazd 850 km
Williams vyvíja 1 000 kWh batériu pre najväčšie vodíkové vozidlo na svete
Jeden komentár
Elektromobil je v zásadě velmi jednoduchý „výrobek“, který je kromě zatím ne úplně dokonalé baterie již naprosto funkční a levný na výrobu. Vodíkové auto je naproti tomu velmi složité a drahé. Druhá podstatná věc je, že elektroauto si v převážné většině lidé nabíjení doma přes noc, což je ideální. Zjednodušeně řečeno, každá el. zásuvka je „nabíjecí stanice“, tzn. máme jich k dispozici tisíce už dnes. Vodíkové auto lze doplnit u pár stanic na světě. Rychlonabíjecí el. stanice stojí pár milionů korun, vodíková stanice stojí také pár milionů, ale bohužel v Eurech.