Elektrický ťahač má ušetriť až 200 000 $ počas svojej životnosti

2

V nedávnej dobe sa objavili hneď 3 štúdie, ktoré hovoria o tom, že elektrifikácia ťažkej nákladnej dopravy začína mať zmysel už dnes, pričom batériové nákladiaky budú aj čoraz väčším ekonomickým prínosom. Veď môžu ušetriť obrovské sumy v rámci celkových nákladov na vlastníctvo.

Doprava je jedným z najväčších producentov CO2. Na celkových emisiách CO2 v EÚ a USA sa podieľa až 30 percentami. A minimálne v rámci EÚ je v tejto oblasti najväčším „vinníkom“ cestná doprava (72 %), vyplýva zo správy Európskeho parlamentu z roku 2019.

Aj keď naftové nákladné vozidlá tvoria len malú časť v rámci všetkých motorových vozidiel, v USA sú zodpovedné za takmer tretinu emisií CO2 vyprodukovanými motorovými vozidlami, uvádza sa v štúdii Národného laboratória Lawrenca Berkeleyho a Kalifornskej univerzity, ktorej výsledky boli publikované na portáli organizácie Eurekalert.

Nielen environmentálne, ale aj ekonomické výhody

Podľa tejto štúdie, ako aj štúdií Štokholmského environmentálneho inštitútu (SEI) a organizácie Transport & Environment (T&E) má pritom elektrická nákladná doprava veľkú budúcnosť nielen z environmentálneho, ale aj ekonomického hľadiska, pričom toto riešenie by mohlo byť vďaka batériovej technológii zaujímavé už dnes.

S najoptimistickejšími výsledkami ohľadom prínosov ťažkej batériovej nákladnej dopravy prichádza štúdia Národného laboratória Lawrenca Berkeleyho a Kalifornskej univerzity. Vedci totiž pri zohľadnení aktuálnych nákladov na batérie a dojazdu 600 km vypočítali, že diaľkový elektrický ťahač má mať o 13 % nižšie náklady na míľu ako naftový náprotivok.

Počas celej životnosti vozidla sa majú úspory vyšplhať až na 200 000 $, a to v rámci celkových nákladov na vlastníctvo (obstarávacia cena + prevádzkové náklady). Odhadujú pritom, že vďaka klesajúcej cene batérií a aerodynamickejším tvarom ťahačov klesnú celkové náklady na vlastníctvo do roku 2030 až o 50 % na míľu, v porovnaní s naftovou alternatívou. Štúdia tiež upozorňuje na to, že vďaka rastúcemu podielu obnoviteľnej energie sa elektrické nákladiaky postupne stávajú bezemisnými nielen na lokálnej prevádzkovej úrovni.

Európske štúdie

Štúdie z Európy od SEI a T&E zas prišli na to, že vlastníctvo a prevádzka ťažkých nákladných batériových vozidiel bude „čoskoro“ lacnejšia ako v prípade naftových a benzínových alternatív, uvádza sa v správe T&E.

Štúdia od T&E, ktorá sa zameriavala na diaľkovú nákladnú dopravu v Nemecku, zistila, že priama elektrifikácia cestnej nákladnej dopravy je technicky uskutočniteľná a že pravdepodobne v polovici tohto desaťročia dosiahne nákladovú paritu s naftou. V štúdii sa tiež spomína, že dnes, pričom to tak má zostať aj v budúcnosti, sú batériové nákladné vozidlá minimálne 2-násobne účinnejšie ako nákladiaky poháňané obnoviteľným vodíkom a cca 3-násobne účinnejšie ako spaľovacie nákladiaky spaľujúce syntetické „e-palivá“.

Björn Nykvist, vedúci výskumný pracovník a hlavný autor štúdie SEI, zas zhrnul výsledky svojej štúdie slovami, že technológia batérií je veľmi blízko zlomu, vďaka ktorému budú elektrické nákladné vozidlá uskutočniteľné a ekonomicky konkurencieschopné.

Vedci, ktorí stoja za spomínanými štúdiami, pritom zhodne vyzývajú kompetentných, aby zabezpečili nabíjaciu infraštruktúru pre ťažké elektrické nákladné vozidlá, pretože bez nej nebude možná masová elektrifikácia tohto sektoru dopravy.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Batériová Tesla Semi vs. vodíková Nikola One: Porovnanie možných nákladov
Vyrovnanie cien elektromobilov a spaľovákov má prísť už pomerne čoskoro, tvrdí UBS
Náklady na „servis“ elektromobilov sú podľa prieskumu o polovicu nižšie ako pri spaľovákoch
Tesla má divíziu ťažkých nákladných vozidiel, Technokinga aj Mastra of Coin

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

2 komentáre

  1. Presne v poslednej vete článku je „pes zakopaný“. Nabíjacia infraštruktúra pre náklaďáky. Proste neexistuje.
    Pre osobáky je zatiaľ ako-tak postačujúce, mnohí majú možnosť nabíjať v garáži a denné kilometrové nájazdy osobákov sú relatívne nízke.
    Pri nákladnej doprave je situácia iná. V prípade spomínaného dojazdu 600 km by bolo ideálne voziť tovar do vzdialenosti 300 km a nabíjať vždy „doma vo firme“.
    To je síce možné, ale absolútne to nerieši diaľkovú dopravu. Niekto môže namietať, že vodiči majú povinné prestávky, ktoré sa dajú využiť na dobíjanie, ale… Ale hahaha. Vodič kamiónu má veľký problém vôbec nájsť voľné miesto na povinnú prestávku a nie tak hľadať miesto na dobíjanie. Za pár minút natankuje niekoľko sto litrov nafty do nádrže a „švihá“ ďalej.
    Takže – musím sa opakovať, ale – nabíjacia infraštruktúra!!!

    • Dobre však co si nervozny? V clanku je to jasne napisane. Pre vodicov na e-kamionoch sa moze upravit pracovny cas tak aby koreloval s potrebou nabijania. Alebo niečo podobné.

Pridajte komentár