Emisná stratégia EÚ môže oddialiť nástup elektromobilov

3

EÚ sa snaží bojovať s vysokými emisiami v doprave novými normami a cieľmi. Zdá sa však, že samotné nastavenie súvisiacej legislatívy nie je úplne šťastné a mohlo by oddialiť masovejšiu penetráciu trhu elektromobilmi.

Pedro Lima z Pushevs upozornil vo svojom článku na možné problémy, ktoré sa týkajú nastavenia legislatívy EÚ súvisiacej so znižovaním emisií CO2 v doprave. Na ne sme pritom čiastočne poukázali v článku o „falošných elektromobiloch„. Pozrime sa teraz na to v kontexte podpory predaja elektrických vozidiel.

Ako sme už informovali, 1. januára 2020 vstúpi v Európskej únii do platnosti emisná norma, ktorá hovorí o tom, že flotila automobilky nesmie emitovať v priemere viac ako 95 g CO2 na 1 km. Na 5 % flotily sa však vzťahuje výnimka. O rok neskôr už nemôže túto úroveň prekročiť žiadne nové vozidlo.

Za nedodržanie noriem hrozia automobilkám sankcie vo výške 95 € za 1 gram pre každé vozidlo, ktoré prekročí stanovenú hodnotu. Legislatíva EÚ pritom ďalej hovorí o nasledovných emisných cieľoch. Emisie CO2  európskej flotily vozidiel sa musia do roku 2025 znížiť o 15 % a do roku 2030 o 37,5 % (osobné vozidlá), resp. 31 % (ľahké úžitkové vozidlá), a to v porovnaní s priemernými emisiami nových vozidiel, ktoré boli zaregistrované v roku 2021.

Priestor na kalkulovanie

Táto „konštelácia“ však dáva automobilkám priestor na špekulácie a kalkulácie. Aby sa im ľahšie plnili emisné ciele pre roky 2025 a 2030, môžu negatívnym spôsobom ovplyvňovať predaj elektromobilov, príp. nízkoemisných plug-in hybridov, ktoré najviac ovplyvňujú emisné hodnoty ich flotíl, pričom sa na ne vzťahujú ešte aj „emisné bonusy„. A európska legislatíva navyše umožňuje spájanie flotíl automobiliek.

Automobilky sa tak môžu usilovať hlavne o presné plnenie daných noriem pre roky 2020 a 2021, keďže platí, že čím vyššie emisie CO2 za rok 2021, tým jednoduchšie bude plnenie cieľov pre roky 2025 a 2030, nakoľko tie sa vypočítavajú z hodnoty dosiahnutej v roku 2021. V hre je tiež scenár, že prekročia tieto normy, pričom zaplatia spomínané pokuty, ale z dlhodobého hľadiska plnenia cieľov pre roky 2025 a 2030, sa im to v konečnom dôsledku oplatí.

Možné spomalenie nástupu e-mobility

A to žiaľ môže znamenať spomalenie nástupu elektromobility, keďže automobilky môžu teoreticky po dosiahnutí potrebných čísel kalkulovať s ďalšími predajmi bezemisných či nízkoemisných vozidiel. Takže, aby sa im neznížil konečný priemer za rok 2021 pod potrebnú hranicu, môžu stopnúť napr. propagáciu, obmedziť dodávky na európsky trh, či dokonca „umelo“ znížiť produkciu týchto vozidiel, aj keď bude po nich dopyt.

Nuž budeme veriť, že sa takýchto praktík nedočkáme a výrobcovia si splnia svoje povinnosti, pričom zároveň budú podporovať elektromobilitu a priebežne reagovať na prirodzený dopyt, ktorý neustále rastie.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Automobilkám hrozia kvôli emisiám obrovské pokuty. Ktorým najviac?
Za predaj elektromobilov a plug-in hybridov v EÚ dostanú automobilky bonusy
Európska únia chce 1 milión nových nabíjacích staníc pre elektromobily

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

3 komentáre

  1. Obavy to môžu byť celkom oprávnené. Zásadná chyba je podľa mňa v tom, že ako referenčný bod bol stanovený rok 2021, t.j. „budúcnosť“, s čím sa predsa len ešte manipulovať dá!
    Referenčný bod mal byť stanovený údaj z minulosti, ktorý je už nemenný a nedá sa s ním už hýbať (napríklad rok 2010, alebo trebárs 1990). Čísla sú už nemenné, zaknihované a hotovo.
    Na druhej strane je však veľmi otázne, či sa automobilky budú púšťať na takýto „tenký ľad“ – akože zastavme alebo pribrzdime teraz vývoj a výrobu v danej oblasti, aby sme dosiahli „výborný“ štartovací bod 2021.
    Takýto postup by totiž mohol byť veľmi kontraproduktívny a mohol by sa automobilkám kruto vypomstiť v budúcnosti, pretože im môže „utiecť vlak“.
    Naopak, dnes sme svedkami úžasného vývoja (napríklad solid state batérie a inde), ale aj v oblastiach, ktoré zatiaľ ťahajú za kratší koniec – napr. palivové články na vodík (viď TOYOTA, HYUNDAY, BMW, MERCEDES a ďalší).
    Takže, obavy to síce môžu byť celkom oprávnené, ale…
    Každá palica má dva konce…

Pridajte komentár