Automobilkám hrozia kvôli emisiám obrovské pokuty. Ktorým najviac?

3

Od budúceho roka vstúpi v rámci EÚ do platnosti nová emisná norma. Štatistiky pritom naznačujú, že väčšina automobiliek bude mať veľké problémy z jej naplnením. Hrozia im pritom obrovské pokuty. Bez elektromobilov sa tak s výnimkou Toyoty zrejme nezaobíde žiadna automobilka.

1. januára 2020 vstúpi v Európskej únii do platnosti emisná norma, ktorá hovorí o tom, že flotila automobilky nesmie emitovať v priemere viac ako 95 g CO2 na 1 km. Na 5 % flotily sa však vzťahuje výnimka. O rok neskôr už nemôže prekročiť túto úroveň žiadne nové vozidlo.

95 € za 1 gram CO2

Pokuta pritom predstavuje 95 € za 1 gram pre každé vozidlo, ktoré prekročí stanovenú hodnotu. Na nasledujúcom grafe si môžete pozrieť, aké pokuty by hrozili automobilkám, keby dosiahli emisie ich vozové parku rovnaké hodnoty ako v roku 2018.

Ako máme možnosť vidieť, ak by uvedené automobilky podstatne nezlepšili ekologickú bilanciu svojich flotíl, zaplatili by na pokutách celkovo okolo 34 miliárd €. Asi jedinou automobilkou, ktorá má v tomto smere dobre nakročené, je Toyota. A to vďaka svojim hybridným modelom, ktoré sa v západnej Európe podieľajú na celkových predajoch viac ako 50 %.

Urýchľovanie plánov v oblasti e-mobility

Ďalší výrobcovia budú musieť pristúpiť k významnej elektrifikácii svojho portfólia, ak nechcú platiť obrovské pokuty. A zdá sa, že väčšina z nich sa začala v tomto smere naozaj snažiť. Asi najvýraznejšie koncern Volkswagen Group, ktorý je najväčším výrobcom áut na svete, pričom mu hrozia aj najväčšie pokuty.

Pridávajú sa k nemu ale aj ďalšie automobilky, ktoré urýchľujú svoj prechod k elektromobilite. Viac informácií k tejto téme nájdete na nasledujúcom odkaze: #Plány automobiliek v oblasti elektromobility. Isté pritom je, že bez elektromobilov sa už nezaobídu. Chystajú preto pomerne veľké množstvo takýchto modelov. 23 z nich, ktorých by sme sa mali dočkať v najbližšej dobe, nájdete v našom článku „23 „naj“ elektromobilov, ktoré prídu na trh v najbližšom období„.

Vedia o tom od roku 2014

Automobilky vedia o spomínanej emisnej norme, ako aj o tom, kedy vstúpi do platnosti, už od roku 2014, kedy bola schválená. Paradoxne pritom emisie ich flotíl v posledných rokoch stúpali. Môže za to aj rastúci dopyt po automobiloch typu SUV, ktoré majú vo všeobecnosti vyššiu spotrebu, a teda aj emisie CO2.

V tomto ohľade samozrejme nemôžeme zabudnúť ani na aféru Dieselgate, kvôli ktorej sa zmenila metodika testovania dojazdu z „optimistického“ cyklu NEDC na tzv. WLTP. Ten pritom tiež nie je považovaný za úplne realistický (podhodnotené výsledky), napriek tomu vďaka nemu podstatne vzrástli emisné bilancie jednotlivých automobilov.

Automobilky hľadajú aj „skratky“

Tradičné automobilky majú teda čo robiť, ak nechcú platiť spomínané pokuty. Niektoré z nich pritom hľadajú dočasné „skratky“. A to konkrétne koncern Fiat Chrysler. Ten sa totiž dohodol so spoločnosťou Tesla, že bude môcť zahrnúť do svojej európskej flotily jej elektromobily, ktoré predá na starom kontinente. Samozrejme nie zadarmo.

Takéto „riešenie“ pritom umožňuje európska legislatíva. Zrejme kvôli automobilovým koncernom a možnosti spájania flotíl v rámci ich jednotlivých značiek.

Zdroj: Bloomberg, titulná fotografia: Ruben de Rijcke (CC BY-SA 3.0)

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla pokračuje vo svojej misii aj vďaka spaľovacím autám
Pozor na falošné „elektromobily“, hovorí mimovládna organizácia
Drahšie elektromobily a prepúšťanie, údajný dôsledok emisných cieľov EÚ

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

3 komentáre

  1. Do Prčíc, a čo sú všetci tvorcovia novej emisnej normy v EU slepí? Nebodaj snáď nie sú blbí? A čo nákladná doprava a autobusy? Samozrejme, že osobných áut je podstatne viac ako náklaďákov, ale spotreba týchto nákladných „drobečkov“ je podstatne vyššia ako u osobákov.
    A navyše, dovolím si – ako chemik – pripomenúť fakt, že spálením 1 litra nafty vznikne podstatne viac CO2 ako spálením 1 litra benzínu…
    OK? Alebo?

Pridajte komentár