Za predaj elektromobilov a plug-in hybridov v EÚ dostanú automobilky bonusy

4

Budúci rok vstúpia v EÚ do platnosti nové emisné normy. Prieskumy pritom naznačujú, že väčšina automobiliek by mohla mať s ich plnením problémy. Hrozia im pritom vysoké pokuty. Pomôcť by však mali bonusy, resp. emisné kredity za predaj elektromobilov a plug-in hybridov.

Analytická spoločnosť JATO uskutočnila prieskum, ktorý sa zameral na priemerné emisie flotíl jednotlivých automobiliek za rok 2018. Zistila pritom, že ani jedna z nich by bez zmien nesplnila emisné normy, ktoré začnú platiť v roku 2020.

„Barličky“ pre automobilky

Zároveň sa zdá, že množstvo výrobcov by mohlo mať v tomto smere v budúcnosti problémy, kvôli ktorým by museli platiť sankcie vo výške miliárd €. Legislatíva Európskej únie však poskytuje výrobcom viacero barličiek.

Spájanie flotíl

O jednej z nich sme už informovali. Ide o možnosť formálneho spojenia viacerých automobiliek, pričom sa budú počítať priemerné emisie CO2 zo spoločnej flotily predaných vozidiel. A to využil napríklad koncern Fiat Chrysler (FCA), ktorý sa dohodol na spojení svojej flotily a flotily spoločnosti Tesla v rámci európskeho trhu.

Uvedomil si totiž, že jedine takýmto spôsobom bude môcť splniť nové emisné normy, a to 95 g CO2 na 1 km (priemer celej flotily). Tým sa pritom vyhne vysokej pokute. Toto spojenie ho však vyjde poriadne draho, keďže Tesle by mal za to údajne zaplatiť 1,8 mld.

Zrejme sa mu to však oplatí. Veď ak by sa brali do úvahy hodnoty emisií FCA z roku 2018, podľa JATO by dostal koncern sankcie za neplnenie emisných noriem za rok 2020 vo výške 3,24 mld. €. A keď sa pozrieme na jeho aktuálne portfólio, ako aj elektrifikačné plány, nezdá sa, že by si mal budúci rok nejako výrazne polepšiť.

Emisné kredity

Druhou „barličkou“, o ktorej informuje Autonews, sú emisné kredity, resp. „super-kredity“ za predaj nízkoemisných automobilov, ktorých emisie CO2 neprekračujú 50 g na km. Takéto vozidlo sa totiž v rámci flotily, z ktorej sa počítajú priemerné emisie, počíta za „dve“, čo prispieva k znižovaniu priemeru.

O rok neskôr sa však budú násobiť tieto vozidlá koeficientom 1,67 a v roku 2022 už „len“ koeficientom 1,33. Je tak´pravdepodobné, že automobilky budú musieť predávať čoraz viac elektromobilov a nízkoemisných plug-in hybridov (do 50 g CO2/km).

To by však nemal byť problém, keďže záujem o tieto vozidlá neustále rastie (najmä elektromobily), pričom sa aktuálne zdá, že dopyt vo všeobecnosti prevyšuje ponuku. Takže zrejme „postačí“, keď automobilky ponúknu dobré modely, pričom konečne začnú investovať do ich propagácie relevantné financie, dovzdelajú svojich predajcov a zabezpečia spoločne s vládami dostatočnú nabíjaciu infraštruktúru a bude sa pokračovať v štátnych dotáciách, kým neklesnú ich ceny na všeobecne prijateľnú úroveň.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Pozor na falošné „elektromobily“, hovorí mimovládna organizácia
Opel chce „donútiť“ svojich dílerov, aby predávali elektrické autá
Automobilkám hrozia kvôli emisiám obrovské pokuty. Ktorým najviac?

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

4 komentáre

  1. Klasicke automobilky sa vo svojej neschopnosti a neochote vyrabat elektromobily…potacaju medzi ,,životem a smrtí,,…a to je dobre !

  2. Nechcem byť iba nevďačný kritik európskej legislatívy. To, čo sa deje, je úplne super.
    Ale! Stále je tu to obrovské ALE!
    Prečo sa stále akosi „pozabúda“ na nákladnú dopravu, autobusy a tak ďalej? Tu sa predsa nič nedeje!
    Iste možno namietať, že počet osobných áut je ďaleko vyšší, ako tých dodávok, kamiónov, autobusov … dokopy.
    ALE:
    – Priemerný kilometrový nájazd osobákov je podstatne nižší,
    – Priemerná spotreba náklaďákov je podstatne vyššia,
    – Nákladná doprava spotrebuje výlučne iba naftu, pričom spálením 1 litra nafty vznikne podstatne viac CO2, ako spálením 1 litra benzínu.
    Čo vy na to, vážení legislatívci EU?
    Chválapánu aspoň za tie prvé lastovičky (elektrokamióny) od Tesly a Daimlera…

  3. JD – Priemerná spotreba náklaďákov je podstatne vyššia,

    toto nieje pravda, priemerne osobne auto ma 1,5t a spotrebu 5l nafty… nalozeny kamion 40t a spotrebu 23l
    osobak 1t – 3,33 l/t
    kamion 1t – 0,58 l/t

    uz davko tvrdim ze osobne auta maju vysoku spotrebu

Pridajte komentár