Pozor na falošné „elektromobily“, hovorí mimovládna organizácia

0

Mimovládna organizácia pre dopravu a životné prostredie T&E varuje, že nové nariadenie EÚ pre znižovanie emisií CO2 v doprave dáva priestor k špekulatívnemu konaniu automobiliek. Výsledkom toho, by mohlo byť presadzovanie tzv. falošných „elektrických“ áut pred elektromobilmi s nulovými lokálnymi emisiami.

Nie je elektromobil ako elektromobil

Nové emisné ciele dávajú automobilkám za úlohu znížiť emisie vozidiel o 15% do roku 2025 a o 37,5% do roku 2030. Vzťažným bodom pritom budú hodnoty z roku 2021. Ak sa automobilky posnažia a predajú viac elektromobilov ako je v základných cieľoch, pomôže to k redukciu CO2 o 10,8% do roku 2025 a o 34,4% do roku 2030. Problémom sú však takzvané „elektrické automobily“. A prečo takzvané?

Za elektrické vozidlá sa totiž môžu podľa predpisov považovať aj veľké výkonné plug-in hybridné SUV, ktoré sú nabíjané sporadicky, a to kvôli malému elektrickému dojazdu. Výsledkom toho je, že tieto vozidlá sú častokrát omnoho väčšími znečisťovateľmi, než bežné spaľováky.

Ak dovolíme, aby tieto „elektrické autá“ mohli byť zarátané do predaja reálnych elektromobilov, bude pre výrobcov výrazne jednoduchšie získať štedré bonusy v podobe emisných povoleniek. Analýza T&E ukazuje, že automobilky budú schopné špekulatívnym chovaním naplniť normy dané európskou úniou tak, že od roku 2025 budú predávať ročne 1,7 milióna „falošných“ elektrických áut a v roku 2030 takmer 4 milióny.

Obmedzenia pre plug-in hybridy?

T&E radí vládam ako predísť záplave týchto falošných e-áut. Odporúča, aby podporovali iba plne elektrické vozidlá, vozidlá s palivovými článkami a plug-in hybridy s významným elektrickým dojazdom. Nemecký minister financií nedávno navrhol, že autá z kategórie plug-in hybrid by mali mať minimálny elektrický dojazd 80 km.

Manažérka T&E pre oblasť čistej mobility Julia Poliscanova hovorí: „Európske limity CO2 pre autá môžu byť pre elektromobilitu prelomovými, avšak regulátory majú pred sebou stále veľa práce. Vlády by mali smerovať stimuly hlavne pre čisto elektrické vozidlá a plug-in hybridy s dostatočným elektrickým dojazdom. Inak môže nastať situácia, že si výrobcovia vyberú cestu najmenšieho odporu a budú predávať falošné elektrické autá, ktoré sa nebudú nabíjať  a ktorých uhlíková stopa je porovnateľná s dnešnými SUV.“

Stimuly ako špekulatívny nástroj

Okrem toho môžu výrobcovia automobilov registrovať elektrické vozidlá na 14 európskych trhoch, čo im umožní dvojité započítanie kreditov. Automobilka tak môže napríklad zaregistrovať nové vozidlá vo východnej Európe, požiadať o extra kredity, ktoré jej umožnia znížiť celkový predaj elektromobilov. Následne budúci mesiac dokáže predať tieto vozidlá ako nové zákazníkom v západnej Európe. To môže viesť k zvýšeniu emisií CO2 a k spomaleniu rastu množstva skutočných elektromobilov na cestách. Násobenie kreditov končí, keď predaj elektromobilov dosiahne 5 % podiel na trhu. T&E upozorňuje, že ochrana tohto pravidla je kľúčová, pretože neobmedzuje potenciálne stimuly a zároveň obmedzuje nekontrolované špekulácie v nastavenom systéme.

Julia Poliscanova dodáva: „Tento stimul mal naštartovať trh s elektromobilmi v krajinách s nízkym záujmom o elektrické vozidlá. Problém je ale v tom, že pravidlá nie sú nastavené optimálne, čo môžu výrobcovia zneužiť. Komisia môže toto riziko znížiť monitorovaním registrovaných elektromobilov a zrušením kreditov, ak dôjde k dvojitému započítaniu. V rovnakom čase by vlády mali zaistiť, že stimuly poputujú na vozidlá, ktoré v skutočnosti jazdia na ich cestách.“

EÚ unikajú miliardy

Medzičasom európske automobilky vyčlenili okolo 163 miliárd USD na produkciu elektromobilov, avšak 42 % týchto investícií smeruje do Číny. Len samotný koncern Volkswagen Group sa na tom podieľa čiastkou 91 miliárd USD. Minulý mesiac VW oznámil, že do roku 2028 plánuje 70 elektrických modelov a výrobu 22 miliónov elektrických vozidiel. T&E tvrdí, že plán posunu k elektrickej budúcnosti nieje dokonalý, no vlády a výrobcovia ho môžu zlepšiť, a to napríklad podporou nabíjacej infraštruktúry alebo tzv. zelenými daňami.

Podvádzanie opačným smerom

T&E ďalej upozorňuje aby sa „zelená daň“ nezakladala na emisných výsledkoch nových testov WLTP, ktoré prinášajú nedôveryhodné dáta. Analýza T&E totiž dokazuje, že automobilky manipulujú s výsledkami WLTP tak, aby celkové namerané emisie boli vyššie než je skutočnosť. Snažia sa tak umelo navýšiť referenčné hodnoty pre rok 2021, aby bolo následne jednoduchšie splniť ciele znižovania emisií CO2 pre roky 2025 a 2030. Z dôvodu nestability výsledkov WLTP by mali vlády brať za vzťažné výsledky dosiahnuté v rámci testovacieho cyklu NEDC.

elektromobily falosne

Zdroj: T&E

Ministri financií z Francúzska, Belgicka, Veľkej Británie či Portugalska momentálne posudzujú dopady zmeny testovacieho cyklu na zdaňovanie automobilov založenom na emisiách CO2. V snahe znížiť celkový dopad dopravy na znečistenie ovzdušia, T&E odporúča vládam rozsiahlu reformu zdaňovania vozidiel, aby boli v budúcnosti schopné splniť stanovené ciele znižovania emisií v doprave.

Zdroj: T&E, titulná fotografia: Autocar

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Cieľom projektu EÚ „EVC1000“ je elektrické SUV s dojazdom 1000 km
Fiat Chrysler kúpi od Tesly „emisné kredity“ za 1 800 miliónov €
Ako motivujú európske krajiny svojich občanov k nákupu elektromobilov?

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Pridajte komentár