Prelom? Elektromobil sa zrejme stal najpredávanejším autom na svete – prvýkrát v histórii

11

Zdá sa, že sa začína napĺňať ďalšia „neuveriteľná“ predpoveď Elona Muska. Tesla Model Y má byť totiž najpredávanejším autom na svete bez ohľadu na druh pohonu za 1. kvartál tohto roku, keď mala pokoriť aj taký bestseller ako Toyota Corolla.

Známy automobilový analytik Felipe Munoz, ktorý pôsobí aj v spoločnosti JATO Dynamics, pre web Motor1 spracoval predbežnú analýzu najpredávanejších automobilov na svete za 1. štvrťrok 2023. A to na základe analýzy 53 trhov, informácií pre ďalšie kľúčové trhy a odhadov pre zvyšné trhy.

Potvrdí sa Muskova predpoveď?

Aj keď to zatiaľ zrejme nie je oficiálne, všetko nasvedčuje tomu, že vôbec po prvýkrát v histórii sa stal najpredávanejším autom na svete za určité obdobie elektromobil. A to elektrický crossover strednej triedy Tesla Model Y. Odvážna a pre niektorých až neuveriteľná či arogantná predpoveď Elona Muska sa tak zdá sa začína napĺňať.

Elon Musk totiž už pred rokmi, v čase, keď sa Tesla Model Y ešte nevyrábala, povedal, že si myslí, že tento model by sa raz mohol stať najpredávanejším autom bez ohľadu na druh pohonu (zrejme v rámci obdobia kalendárneho roku). A na túto tému sa vyjadril napr. aj v auguste minulého roku. Vtedy povedal, že Tesla Model Y je na najlepšej ceste stať sa najpredávanejším autom na svete za rok 2022 na základe celkových príjmov a za rok 2023 aj na základe celkového počtu.

V roku 2022 pritom Model Y skončil na výbornom 3. mieste z hľadiska počtu predaných kusov. A tento rok začal impozantne. Veď aktuálnej správe o najpredávanejšom aute na svete za 1. štvrťrok 2023 predchádzali oficiálne správy, podľa ktorých bol tento model za 1. kvartál tohto roku najpredávanejším autom v Európe a keď nerátame pickupy, tak aj v USA.

Za Teslou až 4 modely Toyota

Aktuálne sa vďaka Felipe Munozovi a webu Motor tiež dozvedáme, že na základe zozbieraných údajov sa za 1. štvrťrok 2023 predalo 267 200 ks Modelu Y, čo by znamenalo medziročný rasť o 69 %. Toyota Corolla, ktorá je viacnásobným držiteľom titulu najpredávanejšie auto roka, sa musela uspokojiť s 2. miestom (256 400 ks), keď nedokázala využiť svoju širšiu pôsobnosť na globálnom trhu či širšiu ponuku v podobe variantov sedan, hatchback a kombi. Jej predaje sa pritom v rámci najväčšieho trhu sveta, Číny, kde prudko stúpa popularita elektromobilov, prepadli až o 29 %. V USA, na 2. najväčšom trhu, bol prepad 10-percentný.

Toyota si však vynahradila stratu korunky ďalšími troma umiestneniami v rámci top 5 najpredávanejších áut, keď na treťom, štvrtom a piatom mieste skončili modely Hilux, RAV4 a Camry. Sme však zvedaví, či sa Toyote v ďalších rokoch podarí udržať popredné pozície. Toyota totiž zaspala dobu v oblasti elektromobility a v dohľadnej dobe zrejme neponúkne relevantnejšie plne elektrické modely v relevantných objemoch. Predaje elektromobilov pritom neustále rastú.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Najlacnejšia Tesla Model Y vyrábaná v Európe sa nabíja rýchlejšie ako tá z Číny
Čínski výrobcovia áut rastú aj na globálnom trhu a stávajú sa hrozbou pre tradičné automobilky
„Cenová vojna“ priniesla Tesle rekordné predaje. A Model Y sa stal najpredávanejším autom Európy

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

11 komentárov

  1. Ak sa nestane nieco neocakavane, tak bude na prvom mieste aj za cely aktualny rok. Aj druhy kvartal vyzera dobre – dokonca lepsie ako ten prvy, takze naskok by sa mohol zvysit. A to stale prebieha nabeh vyroby v Berline a Texase, takze kazdy dalsi kvartal by mal byt este lepsi ako predosly.

      • Cinania maju povacsine dost vela modelov, spravaju sa viacmenej ako vsetky tradicne automobilky. Tesla na to ide cestou co najjednoduchsej a najviac optimalizovanej vyroby a z toho prameniacej brutalnej ziskovosti. Niekedy to uz az prehana, napriklad odstranenim senzorov, cim usetrili par susnov, ale na kvalite asistencie pri parkovani to teda nepridalo 🙂 Az cas ukaze, ako to vyladia a ci to neodradi potencialnych novych zakaznikov. Chvilami to aj vyzeralo, ze dopyt klesa, ale vyrazne zlavy zo zaciatku roka opat prilakali kupujucich, kedze Model Y je momentalne najlacnejsia volba vo svojej triede.

      • My si svoje smraďochy nedáme. Radsej budeme mat astmy, alergie hlavne ze na jedno natankovanie prejdeme 1200 km. A aj v EU to zablokujeme. A keby to islo aj na celom svete. My chceme stale vyrabat ICE! Ale asi ich uz budeme kupovat len my. A mozno Cesi.

        • Keď hovoríš o smraďochoch, tak máš pred očami sugestívne obrázky výfukov a čierneho dymu, ktoré sú nám podsúvané! Motory EURO 5 a 6 však dnes produkujú len zlomok sledovaných emisií. Už len prirodzená obmena vozového parku prináša značné zlepšovanie stavu v produkcii škodlivých emisií ! Pritom prehliadame emisie lietadiel a lodí …..

  2. Prosím Vás, čo nám to tu navrávate?? Momentálne tam kde skončila štátna podpora a dotácie spotrebiteľom na elektro autá, tam sa predaje e-áut prudko prepadli.. Povedzme si narovinu: za „kolosálnym“ úspechom Elona Muska a jeho slávnej Tesly sú politici, čo radi rozdávajú z cudzieho, pričom hlavným beneficientom nie sú občania ale Elon a ostatné automobilky čo nasadli na vlnu elektromobility..
    Bruselski politici sú dokonca tak zakurvení, že všetky ostatné typy (najmä spaľovacie motory) chce programovo likvidovať, aby nám nanútili elektromobily

    • Bratu takto ti to poviem … mam tradicne auta , naozaj ze velke suv od landroveru , vlajkovu lod
      od bmw a a 6,2 litrovy sportiacik ameriku holu atmosferu – fakt som peteol head … ale najlepsie auti do mesta na kazdodenne jazdenie je tesla model 3 pre
      mna ( len pre to ze nemam model Y perfoemance … ale to pochopis az ked vyskusas rovnako ako ja …

    • Uz si sa niekedy viezol v Tesle? Stavim sa, ze nie, ani v ziadnom inom elektromobile. Kto vyskusa, nie je cesty spat. Ja uz sa k smradlavemu spalovaku nikdy nevratim, po dvoch rokoch v Tesle sa divim, preco to neprislo uz skor.

    • Predaje e-áut sa po zrušení dotácií neprepadli, ale predajom škodí najmä to, že výrobcovia a vlády v Európe a USA zaspali dobu, nemajú výrobu čipov a surovín a robia hlavne drahšie modely a aj tie ešte predražujú rôznymi luxusmi a inými asistentmi.

    • MIOL> Keby si cital pozorne, zistil by si, ze mnohe statne pravidla na dotacie sa prave snazili vyclenit teslu, pretoze ta ich ani nepotrebuje. VW je z nich najvacsim prikladom, ako a za kolko sa predava v roznych statoch EU = priamo podla vysky dotacie meni VW ceny svojich modelov.
      Takze ano dotacie kazia zdravy trh, ale podporuju hlavne velke EU automobilky, ktore zaspali dobu, resp.sa nam snazia uz 20 rokov nahovorit, ze vyroba EV je prilis draha, alebo ze diesel cisti vzduch 🙂
      Ohladne tych spalin z generacne modernejsich motorov s EURO 5 a 6: spaluju priblizne o 1-4% menej nafty/benzinu, ale fakt, ze zachytia sadze molekularnych rozmerov nemeni nic na fakte, ze vypustia von rovnako (resp.o tych 1-4% menej) jedovateho NO2. Ktory moze za 90% respiracnych chorob ako je prave Astma a rakovina pluc s vysokou umrtnostou.
      A ano, i keby sa elektrina pre EV vyrabala v elektrarnach na naftu, tak jej v konecnom dosledku spalime menej. Nehovoriac o tom, ze nas slovensky energeticky mix je zo 79% bezemisny. Teda hlavne bez NO2. Jadro + OZE samozrejme ma svoje emisie, ale tie ani zdaleka nie su tak toxicke a v takych mnozstvach vypustanych do vzduchu pre vsetkych, ako su emisie z palenia fosilnych paliv.
      Nehovoriac o krajinach – diktatrurach, kde su prave vdaka fosilnym zdrojom financovane vojska, vojny a samotny politicky system!

Pridajte komentár