Špecialista na analýzy v rámci automobilového priemyslu, JATO Dynamics, zverejnil správu o predajoch áut za rok 2022. Spoznali sme pritom údaje ohľadom celkových predajov automobilov, najväčších výrobcov či najpredávanejších modelov. A elektromobily si výrazne polepšili, pričom Tesla Model Y bola celkovo 3. najpredávanejším automobilom bez ohľadu na druh pohonu.
Podľa štatistík od JATO sa minulý rok celosvetovo predalo 79,4 mil. nových automobilov, čo znamená medziročný pokles o 2 %. Darilo sa však batériovým elektromobilom, ktorá si medziročne polepšili o 66 %, keď sa ich predalo 7,37 mil. kusov, čo je o 2,9 mil. kusov viac ako v roku 2021. Čo sa týka trhového podielu, elektromobily si medziročne polepšili z 5,5 % na 9,3 %.
Najviac sa im darilo v Číne (trhový podiel 15,6 %) a Európe (trhový podiel 12,2 %). V Číne sa pritom predalo až 53 % zo všetkých elektromobilov. Najväčšími „skokanmi“ v rámci medziročného zisku trhové podielu áut bez ohľadu na druh pohonu boli spoločnosti BYD – z 0,89 % na 2,42 % (vyrába už len elektromobily a plug-in hybridy a Tesla – z 1,13 % na 1,64 % (vyrába len elektromobily). Tieto spoločnosti sú pritom aj najväčšími výrobcami elektromobilov na svete, keď predali 911 000 ks (medziročne +184 %), resp. 1,31 mil. ks (medziročne +43 %).
Napredávanejšie autá za rok 2022
V rebríčku najpredávanejších áut za rok 2022 bez ohľadu na druh pohonu zaujala najmä Tesla Model Y, ktorá obsadila 3. priečku s cca 747 000 predanými kusmi (medziročne +91 %). Elon Musk a Tesla si pritom myslia, že tento elektrický crossover strednej triedy má potenciál stať sa najpredávanejším autom v rámci ročných štatistík. Čo sa týka ďalších elektromobilov, v top 10 nájdeme už len Teslu Model 3 (cca 482 000 ks), ktorá si medziročne pohoršila o 3 %.
Celkovo medzi výrobcami áut dominovala Toyota s 13-% podielom. Druhý koncern VW Group sa musel uspokojiť s 10 % trhu. Tretí bol koncern Hyundai Motor, štvrtý Stellantis (5,8 mil. ks) a piaty General Motors (4,6 mil. ks).
Rozdielne výsledky
Rebríček najpredávanejších áut za rok 2022 zverejnila už koncom januára aj analytická spoločnosť Focus2Move. Ten sa pritom od rebríčka JATO líši. Podľa tohto skoršieho rebríčka bola Tesla Model Y 4. najpredávanejším autom na svete (758 605 ks). Pred ňou sa umiestnili modely Toyota Corolla (1,12 mil. ks), Toyota RAV4 (869 955 ks) a Ford F-150 (786 757 ks). Za Teslou Model Y nasledovali modely Toyota Camry (675 272 ks), Honda CR-V (600 679 ks), Tesla Model 3 (595 747 ks), Chevrolet Silverado (591 758 ks), Toyota Hillux (564 208 ks) a prvú desiatku uzatvoril Hyundai Tucson (563 972 ks).
Rozdiely medzi jednotlivými rebríčkami sú pomerne výrazné. Spoločnosť JATO uvádza, že ona sama preskúmala 53 trhov a zahrnula ďalšie prieskumy a odhady v rámci ďalších 95 trhov. Spoločnosť Focus2Move zas uviedla, že skúmala 162 trhov s osobnými automobilmi, pričom čerpala z údajov o počte registrácií vozidiel od oficiálnych úradov v jednotlivých krajinách. Čo sa týka predaja Tesiel, tak čísla spoločnosti Focus2Move nesedia, keďže súčet modelov 3 a Y prevyšuje celkové predaje značky (1,31 mil. ks, vrátane modelov S a X).
SÚVISIACE ČLÁNKY:
„Cenová vojna“ priniesla Tesle rekordné predaje. A Model Y sa stal najpredávanejším autom Európy
Ceny menších elektromobilov a spaľovákov sa majú vyrovnať už onedlho, predikuje IEA
Tesla Model Y pokorila historický predajný rekord v Nórsku – po 53 rokoch zosadila z trónu automobilovú ikonu
Jeden komentár
Asi až tak veľmi nezáleží na rozdielnych výsledkoch od rôznych analytických spoločností (rôzne zdroje informácií atď.), ako je dôležitá PODSTATA celej veci. A to – že sa pomaly ale isto (a to čoraz rýchlejšie) vzďaľujeme od parnej trakcie (ktorá už v podstate neexistuje okrem zopár turistických atrakcií), teraz od spaľovacích pohonov k modernejším elektrickým pohonom. Naberá to stále „rýchlejšie obrátky“.
A to nie až tak kvôli ekologickému mysleniu, ako EKONOMICKÉMU mysleniu. Elektropohon je jednoducho lacnejší ako benzíny a dízle. A peňaženka je najvyšší šéf, ktorý tu rozhoduje…