Tesla pristúpila začiatkom roka k značnému zníženiu cien svojich elektromobilov a zatiaľ sa to môže javiť ako dobrý krok. Veď sa jej v tomto ekonomicky náročnom období podarilo dosiahnuť historicky najvyššie kvartálne predaje. A v Európe Model Y získal korunu kráľa „mesačných“ predajov, keď tesne porazil „lacnú“ spaľovaciu Daciu Sandero.
Globálne ochladzovanie ekonomiky a napr. aj ostatná pandemická vlna na najväčšom automobilom trhu (Čína), spôsobili, že aj Tesla, ktorá dlhodobo významne rastie, pocítila negatívny vplyv na dopyt. Zareagovala na to pomerne agresívne, a to značným zlacnením, ktoré sa v závislosti od trhu, modelu a verzie vozidla pohybovalo v rozmedzí cca 1 až 23 %. Mnohé médiá pritom označili tento krok za rozpútanie „cenovej vojny“, keďže časť konkurencie následne takisto znížila ceny svojich elektromobilov.
Toto bol zo strany Tesly zrejme riskantný krok, každopádne aktuálne sa z hľadiska stimulácie predajov javí pozitívne. Dôležité zúčtovanie však príde 19. apríla, kedy Tesla odhalí finančné výsledky za 1. kvartál 2023, keďže nižšie ceny pravdepodobne prinesú nižšie marže. Zvedaví pritom budeme najmä na čistý zisk spoločnosti.
Rekord v neľahkých časoch
Ale prejdime k aktuálne zverejneným číslam predaja elektromobilov Tesla za 1. štvrťrok, ktoré boli rekordné napriek všeobecne nepriaznivej ekonomickej situácii vo svete. Tesla totiž dodala 422 875 ks elektromobilov, z toho drvivá väčšina pripadala na modely 3 a Y – 412 180 ks. Vyrobilo sa pritom celkovo 440 808 vozidiel.
Aktuálne čísla znamenajú mierny rast v porovnaní s predchádzajúcim štvrťrokom (cca 405 000 ks dodaných vozidiel), ktorý bol doteraz rekordným. Medziročný rast je však podstatne zaujímavejší, veď poskočil o 36 %. Tesla pritom musí celkovo medziročne „vyrásť“ o 37,4 %, ak chce splniť tohtoročný predajný cieľ – 1,8 mil. ks.
Tesla Model Y februárovým európskym bestsellerom
Ďalším zaujímavým výsledkom Tesly v 1. štvrťroku 2023 je, že jej Model Y sa stal podľa analytickej spoločnosti JATO Dynamics najpredávanejším automobilom na európskom trhu za mesiac február (18 441 ks, medziročný rast o 173 %). A to bez ohľadu na druh pohonu. Tesla pritom len o niekoľko kusov prekonala podstatne lacnejší spaľovací model Dacia Sandero (18 431 ks). A elektromobily celkovo zaznamenali medziročný rast o 33 %, kým celý európsky automobilový trh (všetky vozidlá bez ohľadu na druh pohonu) si polepšil o 12 %.

Zdroj: JATO Dynamics
Predaje Tesly Model Y však idú aj na úkor príbuzného Modelu 3, ktorý skončil v rámci najpredávanejších elektromobilov na 5. mieste (4 635 ks) pri medziročnom poklese o 49 %. Celkovo sa pritom Tesla umiestnila na 16. mieste medzi výrobcami automobilov (23 243 ks, medziročný rast o 47 %), keď predbehla napr. Seat, Nissan, Volvo či Mazdu. Sme tiež zvedaví na štatistiky za marec, keďže posledné kvartálne mesiace bývajú pre Teslu v Európe najsilnejšie. Uvidíme teda, či sa podarí modelu od Tesly vôbec po prvýkrát obhájiť prvé miesto v rámci dvoch po sebe nasledujúcich mesiacoch.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Čínsky automobilový zväz vyzýva k ukončeniu „cenovej vojny“
V čom tkvie nová „revolučná“ výrobná inovácia Tesly, ktorá prinesie lacnejšie elektromobily?
Tesla Model Y je medzi najpredávanejšími autami za rok 2022 bez ohľadu na druh pohonu. Stane sa jednotkou?
Jeden komentár
Dobre, dobre, Tesla víťazí, ale čo je s tým tajomstvom pod plachtou !!! 🙂