Mazda tvrdí, že ich prvý elektromobil má malú batériu kvôli emisiám

5

Automobilka Mazda prestavila minulý rok svoj prvý elektromobil, Mazda MX-30, ktorý je vo všeobecnosti sklamaním. A to predovšetkým kvôli dojazdu. Mazda však tvrdí, že zvolila „zodpovednú“ veľkosť batérie, vďaka ktorej je možné dosiahnuť celkovú ekologickú stopu na úrovni jej dízlov…

Elektrický SUV/crossover Mazda MX-30 disponuje 35,5 kWh batériou, ktorá má zabezpečiť dojazd okolo 200 km (WLTP). Pre porovnanie, malé mestské podstatne lacnejšie hatchbacky Škoda Citigoe iV a VW e-up 2020 sú vybavené 36,8 kWh batériou (využiteľných 32,2 kWh), vďaka ktorým ponúkajú dojazd cez 250 km (WLTP).

Christian Schultze, zástupca generálneho riaditeľa výskumného a vývojového centra spoločnosti Mazda Europe, tvrdí, že veľkosť batérie modelu MX-30 je správna a „zodpovedná“, informuje Autonews. Odvoláva sa pritom na celkové emisie CO2 počas životného cyklu vozidiel.

Elektromobil Mazda MX-30 má byť podľa neho v tomto smere porovnateľný s dieselovým motorom Mazdy 3. A to aj po možnej výmene batérie po 160 000 km. Podľa ďalšej kalkulácie Mazdy má 95 kWh batéria od prvého dňa činnosti ďaleko vyššie emisie CO2 ako menšia 35,5 kWh batéria, a to v rámci výroby aj prevádzky, keďže má zvýšiť spotrebu vozidla.

mazda mx-30 bateria dojazd

Zdroj: Mazda via Autonews

Batérie vydržia dlhšie

Prečo by sa ale mala meniť batéria po 160 000 km? Veď to, že väčšina výrobcov poskytuje na batérie elektromobilov záruku 8 rokov alebo 160 000 km ešte neznamená, že tieto batérie sú už potom nepoužiteľné.

Napríklad batérie Tesla s článkami 18650, ktoré dnes už nepatria k „najnovším“, degradujú podľa údajov z viacerých vozidiel po 200 000 km v priemere o 7,5 %, pričom miera pokles ich kapacity sa v priebehu času zmenšuje. A všeobecnejšie údaje zo 6 300 elektromobilov (21 rôznych modelov) ukazujú, že kapacita batéria klesne za rok v priemere o 2,3 %.

Batérie sa pritom neustále zdokonaľujú. Elon Musk ohlásil, že tento rok predstaví Tesla batériu so životnosťou 1 600 000 km. A aj keby klesla kapacita batérie na hodnotu, ktorá už nie je pre automobil dostatočná (väčšinou však vydrží minimálne celú živnosť auta), môže pred svojou recykláciou roky slúžiť ako úložisko energie alebo na pohon iných zariadení, čo ďalej vylepšuje jej eko-bilanciu.

Uhlíková stopa elektromobilov klesá

Ďalšou podstatnou vecou je, že výrobná eko-stopa batérií klesá (za 2 roky o polovicu) a výroba elektriny, ktorá poháňa vozidlá, je čoraz „čistejšia“. A dá sa predpokladať, že Mazda v rámci svojej štúdie „pozabudla“ na emisnú stopu z ťaženia, prevozu, spracovania, distribúcie (atď…) ropy, resp. fosílnych palív. Seriózne štúdie pritom dokazujú, že aj keby sa elektromobily nabíjali výlučne elektrinou „z uhlia“, tak ich ekologická stopa je počas celého životného cyklu lepšia ako v prípade „spaľovákov“.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Mnohokrát zborený mýtus: „Elektromobily sú menej ekologické ako spaľováky“
Prvý elektromobil značky Mazda dostal slovenskú cenovku
Ďalší mýtus zborený: Recyklácia batérií e-áut funguje už dnes

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

5 komentárov

  1. Všetko záleží na uhle pohľadu.
    Mazda si obhajuje svoje zo svojho uhla pohľadu.
    Tesla si obhajuje svoje (mimochodom Tesla láme rekordy v predaji – viď predošlý článok, a to napriek tomu, že predáva snáď najdrahšie elektromobily).
    Peugeot predáva výrazne drahšie EV oproti spaľovákom, ale prečo by som mal za to nadávať a brýzgať na túto značku? Je to ich cenová politika a basta! Nepáči sa mi to – no tak si jednoducho túto značku nekúpim!
    A prečo odporcovia elektromobilov nazývajú zástancov elektromobilov elektrofanatici, sektári a podobne? Načo je to dobré? Nech si kúpia spaľovák a vybavená vec. Ďalej nediskutujem! Hotovo!
    Keď sa mi páčia čiernovlásky, tak si nájdem čiernovlásku a nebudem predsa nadávať na blondínky. A či?

  2. Argument vyšších emisií a vyššej spotreby pri viacvýkonnej batérii je v tomto prípade neopodstatnený a nepodložený reálnymi faktami z reálnej prevádzky viacerých iných modelov EV a uvedeného modelu pri porovnávaní ich charakteristík.
    Napr. TESLA vyrába svoje batérie v továrni, ktorá „fičí“ na slnečnej energii. Komponenty batérií sú okrem použitého množstva takmer identické pri 30kWh ako pri 100kWh batérii, takže tu argument zodpovednosti a emisií neobstojí.
    Častejšie nabíjanie menšej batérie ju naopak vie rýchlejšie opotrebiť a vzniká potreba jej častejšej výmeny a to už „zodpovedné“ nie je.
    Batérie od TESLA sú v porovnaní s Mazdou ďaleko vpredu po každej stránke.
    Navyše, všetky nabíjacie stanice TESLA fungujú na princípe získavania energie zo slnka, ostatné „zelené“ nabíjacie stanice iných výrobcov EV ponúkajú energiu zväčša z iných zdrojov ako slnko – atómová energia, uhlie a len fragment je z tzv. alternatívnych zdrojov, čiže tu už vieme posúdiť aj reálnu emisnú stopu CO2.
    Výber konkrétneho elektromobilu je vždy otázkou osobných preferencií.

    • Prosím ťa, zobuď sa, ty vlakocestovateľ.
      Ako študák – niet nad cestu vlakom, žiadne starosti. Pohoda.
      Ale keď máš 3 drobné deti, kopu batožiny a teraz sa predieraj plným vlakom! Jedno kričí, že má smäd… atď. To si povieš – radšej sedieť doma!!!

Pridajte komentár