Tesla by mala mať k dispozícii nové batérie so životnosťou cez 1 600 000 km

36

Najuznávanejší vedec z oblasti li-ion batérií a vedúci asociácie Tesla Canada Industrial Research / NSERC, Jeff Dahn, informoval o vyvinutí batérie s predpokladanou životnosťou cez 1 600 000 km. Tá je pritom ako stvorená pre plány spoločnosti Tesla, čo nebude zrejme žiadna náhoda.

Jeff Dahn publikoval a komentoval výsledky testov nového batériového článku s nevídanou životnosťou, informuje Electrek. Niektoré z testov pritom prebiehali aj viac ako 3 roky, takže batéria by nemala byť ďaleko od komerčného nasadenia, čo naznačujú aj predchádzajúce vyjadrenia Elona Muska.

Rýchle nabíjanie a stredná energetická hustota

Nová generácia li-ion článkov obsahuje monokryštalickú NMC katódu a nové pokrokový elektrolyt. Chémia batérie LiNi0.5Mn0.3Co0.2O2/graphite toho väčšine z nás zrejme veľa nepovie, podstatné však je, že v batérii môže byť použitý elektrolyt umožňujúci rýchle nabíjanie, pričom môžeme rátať so stredne veľkou energetickou hustotou.

Až 6 000 nabíjacích cyklov

Testy preukázali, že batériové články zvládli pri extrémnej teplote 40 °C 4 000 nabíjacích cyklov. Pri použití chladiaceho systému (elektromobily Tesla využívajú chladiaci systém) sa ich životnosť predĺžila na vyše 6 000 cyklov. Podľa Dahna by pritom mali v rámci elektromobilov zvládnuť viac ako 1 600 000 km a v rámci sieťových energetických úložísk (ako napr. Tesla Powerpack / Megapack) prevádzku po dobu najmenej 2 dekád.

Najvhodnejšie využitie

Dahn dodáva, že takéto batérie by našli svoje uplatnenie obzvlášť v elektromobiloch používaných v rámci robotizovaných taxi služieb, v elektrických ťahačoch a pri aplikácii technológie V2G (Vehicle-to-Grid).

Tesla má pritom v pláne prevádzkovať v rámci chystanej siete Tesla Network službu „Robotaxi“ s plne autonómnymi elektromobilmi značky Tesla. Budúci rok má ísť zas do výroby elektrických ťahač Tesla Semi s dojazdom 800+ km (EPA). No a veríme, že potenciál nových batérií využije časom aj v rámci V2G technológie.

Elon Musk sa navyše pomerne nedávno vyjadril, že všetky aktuálne vyrábané elektromobily Tesla sú navrhnuté tak, aby zvládli prevádzku 1 600 000 km, vrátane pohonnej jednotky. Priznal však, že súčasná generácia batérií zvládne „len“ 480 000 až 800 000 km. Dodal ale, že už budúci rok budú mať batériu, ktorá vydrží 1 600 000 km.

ZAJAZDI SI NA TESLE!

Takže všetko nasvedčuje tomu, že nová batéria prezentovaná Jeffom Dahnom, by sa mohla od budúceho roka objaviť v prvých elektromobiloch Tesla. Sme však zvedaví, či vo všetkých bežných modeloch resp. ich verziách, keďže batéria by mala mať len stredne veľkú energetickú hustotu. Je pritom možné, že si ich bude Tesla vyrábať sama.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
V elektromobiloch Tesla by sa mohli objaviť prevratné li-metal batérie
6-minútové nabíjanie elektromobilov by vraj mohlo byť čoskoro realitou
Tesla má megalomanské plány v oblasti výroby batérií, zrejme aj pre iných

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

36 komentárov

  1. Snažiť sa môžu vo Francúzsku, v Nemecku, v Číne alebo kdekoľvek inde na svete. Teslu proste nie že nedobehnú, ale ani ten pelotón neudržia v rovnakej vzdialenosti za víťazom.
    TESLA sa im stále vzďaľuje…

    • Toto je dobré. Nas nedogoňjat. :)))). A naháňa niekto Teslu ? Som si nevšimol. Pekné hlody púšťate. Od podlahy. Týmto sa opájate ? Veď Tesla nič nevymyslela. Elektromobil Tesla je primitívny až hrôza. Žiadne esp, abs,,,,, nič, 0.0. O čom blúznite. Dať 4 elektromotry do kolies. Celý inžiniering. Tesla nevie ani len vyrobit 1 miliôn aut ročne.

      • No a ty si co v zivote dokazal?…nic…tak ako ostatne automobilky !…ktore uz 100 rokov nie su schopne zmenit pohon !…stale len benzin a diesel ci LPG…a to je tak vsetko…pomenia svetielka a karoseriu, vyčačkaju palubovku…a ,,novy model,, je na svete…tomu vravia pokrok?…fandim TESLE…dufam ze vsetky tieto spiatocnicke automobilky polozi do smutku !

        • A to vieš odkiaľ ? Podľa seba ? Vďaka tým spiatočníkom je dnešná civilizácia založená na doprave. Bez dopravy by dnešná civilizácia skolabovala do týzdňa.

  2. Velmi sa tesim na prezentacny event Tesly na buduci rok. Ma to byt podobne ako tento rok, ked usporiadali Investor Autonomy Day, akurat ze tentokrat to bude zamerane na baterie, ich aktualne technologie a plany do buducnosti.

  3. Ale stále nemáme odpoveď na 2 zakladné otázky. Odkiaĺ vezmeme tú obrovskú energiu pre elektromobili a ako ju dostaneme do batérií. Pretože základný výpočet, ktorý som zvládol este na ZDŠ pre 40 timi rokmi nepustí.
    Na Slovensku je cez 1 milión osobných áut x 300kWh = 300 000 000 KWh=300 000MWh =300 GWh. Pričom slovenské elektrarne vyrobili 20 000 GWh. Takže ak nabijeme každé auto len 100 x za rok to je 30 000GWh. A teda len autá nám spotrebujú v tom najúspornejšom režime 1,5x výkonu celej výroby energie !!!!! V skutocnosti autá by spotrebovali 3x toĺko a kde sú dodávky, autobusy,kamióny. NO A TO MÁME LEN A IBA dopravu !!
    Kde je samotná výroba, domácnosti,… to už je 10x toĺko a viac.
    No a ako dostaneme tú energiu do batérií. Nie v špičke, stači pohodička. V noci od 2 00 do 5 00.
    Nijako. Neexistujú siete.
    Suma sumárum, blúznenie o elektromobilite je šialenstvo, všetci to vedia.

    • Nejde o to, co mozme, ale o to, co nemozme. Nemozeme spalovat fosilne paliva, pretoze nam neostane dost kyslika na dychanie. A elektrinu mozes vyrabat zo slnka na kazdej jednej streche. Ale na produkciu kyslika potrebujes stromy – a aktune velmi intenzivne odlesnujeme tuto planetu.
      Toto si skus prepocitat.

    • nejdem preverovať všetky detaily (počet áut v SR, ročná výroba elektriny v SR) ale dve čísla si dovolím upraviť:
      300kWh batériu, ktorú si vo výpočte uviedol pre 1mil. áut nemá žiadne osobné auto na svete. Najväčšiu batériu má tesla model s alebo aj x a to 100kWh. priemerná batéria je niekde okolo 50kwh.

      a odhadol si nabiť ju len 100x do roka, čo by znamenalo 30 MWh energie. Toto množstvo energie však v skutočnosti stačí na prejdenie 150.000-200.000km (za rok), pri spotrebe 200-150Wh/km, čo sú reálne hodnoty el. áut.
      Priemerný ročný nájazd áut v SR však nie je 150-200.000km, ale 10-15.000km.

      Ak teda nebudem precizovať ďalšie veci, tak tvoj výpočet zníž na 1/10 a vyjde ti že všetky autá v sr ak by boli elektrické by spotrebovali 15% (a nie 150%) elektriny vyrobenej v SR.

      apropó, niekde som čítal že po prerátaní všetkej energie nafty a benzínu použitej na os. dopravu tvorí 5% el. energie vyrobenej v SR. zdroj nemám.

      zmena na elektromobilitu bude trvať desiatky rokov, čo je dosť času na vyriešenie zvýšenej spotreby elektriny o 15% napr.

      • Trvám na čislach! Pretože musíš uvažovať nabíjanie a nie kapacitu batérie!!!!! Ďalej, spotreba auta na 1 km je oficialne udávaná 18kwh na 100km. Elektropropaganda uvádza síce nezmysel , že 1 elektromobil spotrebuje 2MWh za rok. No to je nádhera, pretože to znamená, že elektromobil spotrebuje za 15 000km len pri tarife 6E/1MWH
        Je to menej ako 20Euro :::::))) nadhera. Naozaj to vychádza ze som sa pomýlil asi 10x. Lenže to je chobotina ako hadove nohy. Urobme skúšku spravnosti.
        Nech 1 automobil najazdí 15 000 km pri spotrebe 5l na 100 km, čo je naozaj z ríše snov je to 500 l nafty. Zázrak! A to je pri cene 1,2 eura za liter=600 eur. Iste, každý by jazdil na elektrinu, zvlášt kedze som udal lacné nezmysli pri cene a spotrebu za naftu. V skutočnosti je to 1200 Euro. A keď uvážime že podľa Teba je cena jazdy za elektrinu úplne zanedbatelná. Veď každý by jazdil zadarmo, bol by blázon keby nie. Veď za 10 rokov by ušetril 12 000. :::))))
        Kto by nechcel jazdiť zadarmo. Ozaj a prečo nejazdia???

        • ach ty tupelo… matematika ti nejde, slovencina tiez nie, o logickom uvazovani ani nehovorim… ty ked si nevolil fica, zozerem kefu… pises tu nezmysly, nie nezmysli ako si myslis, a dovod je mozno daleko prozaickejsi, proste na Teslu nemas bubaky ty blbecek

          • Týmto sa opájate, že závisť, že lebo fico ?::))) nádhera. Ešte mi vysvetlite úbohému hlúpemu žobrákovi, čo ani písať nevie. PREČÓ TEDA TESLA NEVYRÁBA 10 MILIÓNOV ÁUT Ročne ?????
            Práve pre tých hlupákov , žobrákov ako som Ja !:))) kde je problém, vo co go ? Aha, slovenská závisť, fico, neznalosť matematiky a slovenčiny ? Som nevedel, že Slovensko je taký problém pre Muska ! Bože vidíš toho blba.

        • Trvate na nezmyselnom vypocte, usla vam desatina ciarka. Priemerna rocna
          spotreba elektroauta je 2-3 MWh na 15000 km el.energie. Pre milion auta je to 2-3 TWh co zatazi sustavu o 10-15%. To uz sa da aj dnes vykompenzovat. El. energie mame dostatok na prevadzkovanie aut. Co nam chyba su lacne baterie a automobily.

          • To vravite Vy. Keby to bolo iba v tom. Už by tu bolo elektroáut ako maku. Nie je energia. Na Slovensku by museli byt aspoň 4 jadrové elektrarne nové.

    • netrep hluposti ty chytrak ! preto si v zivote tam kde si…pre tvoje prechytrale ,,vypocty,, ! …no a daj kolko energie zožeru rafinerie, ktore spracuvavaju ropu pre spalovaky ?!…kolko STOVIEK GWh ?!…ty mudrc !

    • 1, V SR je cca 2 mil. osobných aút,

      2, Ročne sa predá cca 100 000 nových EV. Ak by aj všetky predané vozidlá boli EV, bude to trvať min. 20 skôr 40 rokov než všetci prejdú na EV. Osobne si myslím, že nikdy.

      3, Spotreba EV sa pohybuje okolo 20 kWh /100km. Pri priemernom nájazde 15 000km/rok je spotreba auta 3 000kWh = 3 MWh.

      4, Ak tu bude za 20 rokov 1 mil. EV, tak spotrebujú 3TWh. To je +10% oproti dnešnej spotrebe.
      1 Blok EMO vyprodukuje ročne 3,5 TWh. EMO 3 pokryje dovoz, EMO4 všetky EV (1 mil. ).

      5, Výroba elektriny je ten najmenší problém EV.

      6, navrhujem zopakovať matematiku aj fyziku.

      • Áno , tak na Slovensku sa má ročne predať 100 000 novych elektroáut ?
        Nemám slov. Naozaj. Na celom svete je možno 1 milión elektromobilov, co je nejakych 0,4% áut vôbec.
        A tie Vaše body 2, až 5. Sa musím smiať. Ak má byť elektromobilita, nejaká zmysluplná, tak musí byť iná. Aspoň taká komfortná ako klasické autá. V lete s klímov a v zime s paradnym kurením atď. A potom zrazu zistíte, že potrebujete aspoň 300kwh baterku a rýchlonabíjačku ako ABB s 350kw. A zrazu máte úplne iné čísla ako Vy tu snívate. Už to raz niekde niekto písal. Ako šraci rozpravajú, že jazdia za 4, no za 5 litrov a nech robia čo robia, nedajú viac :))) A sadol si k nemu a bolo to 11 litrov.
        Tak prispejem aj ja s vlastnou skusenosťou do tomboly !! Ja som mal odjakziva 5 litrové V8 a mal som aj V12. Všetci sa mi rehotali, že to žerie aj trávu pri ceste. Dobre, neriešil som jazdil som. Až raz si požičal v požičovni SLOVENSKÝ SEN. OCTÁVIA TDI. ::::))))) óoooo. Z bázňou som sa posadil:) Aby som to skrátil. Šiel som po dialnici s plynom na podlahe celú cestu. Išlo to maximum 200 km za hodinu dolu kopcom a 185 normalne. Á žralo to 12,5 litra !!!! Takže ziadnych 5, či 4,5. Žralo to viac ako môj 5,5lAMG pri 190. ::::)))) A to je presne dôvod prečo Nemci kupujú veĺký mercedes !!
        Pretože Octavia môže íst do ri…i Paľovej keď budem takto jazdiť. Motor v perdeli a ekonomika v perdeli na 2. Tak je to aj s Vašimi elektroautami. A ich spotrebou. Takže nepíšte mi, čo sa ja mám doučiť, ale prestaňte klamať. V prvom rade sami seba.
        Ja som osobne jazdil v taxíku čo mal najazdených za 3 roky 1 milión 600 000 km.
        A to je +500 000 km ročne. A tom to je. O jazdení. Kto najazdí 15 000 km, nepotrebuje auto. A neporovnávajme Slovensko a svet !!! Slovensko je etalón ničoho. Pozrite kolko najazdí priemerný Američan !! Nie taxikár ale občan. Kazdý den urobí 200 km. Minimalne. A to je rocne aj +150 000 km . Takže tak.

  4. V Nórsku machrovali, veď majú rieky a rieky, potenciál hydroelektrární najväčší na svete. Málo ľudí. Čiže efektivita No #1! Nikto sa nechytal. Super. Dotácie, programy, múdry ľudia + najväčší prebytok rozpočtu lebo aj ROPA+PLYN!!! Superkombinácia. Ropa+plyn+hydro+veĺmi málo ĺudí( menej ako Slovensko!!!!!l)+vysoká disciplina+tradícia+kultúra= ZDOCHOL PES!!!!!!!!!!!!!!!
    EŠTE NIEČO?

  5. Ja sa veľmi teším, ako už štátu nebudem platiť výpalné v podobe dane z motorového paliva. Táto daň, tvorí 60 % z ceny paliva. Na Slovensku aj viac. A iste, keď ľudia budú odoberať 10x toĺko energie, ona zlacnie. To som si istý. A už keď budeme jazdiť na elektrinu, všade budú elektronabíjačky a bude aj tá ostatná infrašktúra. Tak budeme aj kúriť, variť na elektrinu. Lacno, ekologicky. A nebudeme už ani potrebovať drahý ruský plyn. Už aby to bolo. Perpetum mobile

    • Si len myslíš ze nebudeš platiť daň z paliva. Všelijaké poplatky za elektriku neplatíš? Tie ak bude sieť rásť, tak budú rásť aj poplatky.

  6. Celý problém s elektromobilitou, je problém rovnaký ako s klasickými autami. Aj tam vychádzali nezmyselné tabuľky a normy ako emisná Euro norma 6.2 . Teoreticky by ich mali dodržať. Ale iba teoreticky. V skutočnosti to bolo inak. Tak sa upravovali sw pre motory. Poviem pravdu, mňa to nikdy nezaujímalo. A vždy som vedel, že sú podvodom!! Ako som to vedel?? Jednoducho, skúste íst za fungel novým BluTec dízlom. Keď pridá plyn, taký kúdol čierneho dymu za ním ostane,že nebudete vidieť. Pár krat som sa nahaňal s dízlami a viem ako to vyzeralo. Rozhodne to nebol ozón. Takže som neveril na žiadne Eko normy. Jednoducho človek vidí ten smrad, nie že cíti. A podobne to je aj so spotrebou. Lož a klamstvo! Fyzika nepustí. Áno aj za socíku, boli súťaže na minimalnu spotrebu. Čo tam podaktorí vystrájali. To by ste neverili. A tie spotreby, že 3,5 litra. A rovnako je to aj s elektromobilmi. Čisté klamstvo. Ked si pustí hudbu na plné gule a klímu, či kúrenie a bude jazdiť normálne a po diaĺnici 200, tak ako sa aj jazdí. Tak spotreba bude nie 15 ale 50kwh na 100 km. Tak to proste je. Fyzika nepustí. Pri rýchlosti od 120 km, rastie odpor vzduchu kvadraticky každých 10 km za hodinu. A nic sa s tým nedá robiť. Aj hyperšport vyprázdni nádrž pri 350 km rychlosti nádrž do hodiny. A optimum cestovania po dialnici je dnes okolo 220km za hodinu. To elektromobil vydrzí asi tú jednu hodinu. Takže je k ničomu. Doslova. Taká je realita dneška.

  7. Pamätám si, že ked testovali Porsche CarreraGt, tak mal spotrebu pri maximálke ,nechcem kecať ale tušim to bolo 150 litrov na 100 km, takže vír v nádrži. Motor to zožral za pár minút. Teoreticky môžete jazdiť 330kmh-1, ale prakticky je to len 30 minút. Takže v skutocnosti nejazdíte priemernou rychlostou 330km za hodinu ale 90 km za hodinu, podľa toho ako rýchlo naplníte znovu 92 litrovú nádrž.
    A preco to spominam ? Pretože čo je pre Porsche Carrera GT 330 km za hodinu, to je pre Teslu 200 km za hodinu. A to je dosť trápne v dnešnej dobe. Ano ona to dokáže, len nikto nechce povedať ako dlho. A koĺko prejde km pri tej rychlosti. Lebo ešte aj masovka ako je Octavia, dokáže ísť na plnú rychlosť 450 km na jednu nádrž pri 190 ke. Dokáže to aj Tesla za 100 000 Eur? Veĺmi silne pochybujem. A to nehovorím za povedzme 0 stupňou C. To je v Nemecku úplná samozrejmosť. Poziadavka, ktoré auto to nedokáže je na smiech, nepouziteĺné. Takže poprosím Teslistou, prestaňte si klamať a snívať. TESLA JE AUTO DO MESTA, INAK JE K NIČOMU.

  8. Vidim, ze sa tu len kazdy hada. Ja osobne by som si rad kupil elektromobil, ale akosi namam aky. Pozrite si co vlastne trh ponuka. V podstate dokopy nic. Bud mate (my doma tomu hovorime) orechove skrupinky, to su tie mikro debilne auticka v ktorych odveziete len vlastny zadok a spolujazdca, za cenu velmi slusneho diesel SUV, alebo supersporty so spickovymi parametrami a este spickovejsou cenou. Vyraba niekto elektro rodinne kombi? Alebo rodinny van? Alebo pickup? Zeby nebol zaujem? Blbost. Vyrobcovia nemaju zaujem, aby si clovek kupil jedno poriadne auto, v ktorom sa odvezies do prace, na dovolenku aj nejaky naklad. V sedane si odvezies len nakup. Urcite bude niekto argumentovat a co take potrebujes vozit? Kup si dodavku. No ja by som aj kupil, ale opat nemam aku. Dojazd 200 km nepovazujem za dodavku, ale dalsiu debilinu za nekrestanske peniaze. Experiment za moje prachy. Takze mi bohuzial neostava nic len pockat az trh vygrcka nieco normalne pouzitelne v praxi za prijatelnu cenu. Alebo si kupim diesel.

Pridajte komentár