Fakty o životnosti batérií elektromobilov na základe údajov zo 6 300 vozidiel

7

Batérie elektromobilov strácajú v priebehu „času“ časť svojej kapacity, čím dochádza aj k poklesu dojazdu. Aká by mohla byť všeobecná miera ich degradácie sa snaží priblížiť analýza údajov zo 6 300 áut. „Zdravie“ batérie je pritom možné predĺžiť. Čo všetko „odhalila“ spomínaná analýza?

Ešte pred uvedením konkrétnych výstupov treba povedať, že údaje, z ktorých vyplývajú nasledujúce závery, boli zozbierané prostredníctvom nástroja „EV Battery Degradation Tool“ od spoločnosti Geotab. Tá sa zaoberá softvérom na sledovanie a správu automobilových flotíl.

Na základe údajov zo 6 300 elektromobilov (21 rôznych modelov) pritom vyplynulo nasledovné:

  • Ak sa zachová súčasná miera degradácie batérií, prevažná väčšina z nich bude použiteľná počas celej životnosti vozidla (batérie sa pritom neustále zdokonaľujú).
  • Priemerný pokles kapacity batérií je 2,3 % ročne. Takže napríklad pri elektromobile s reálnym dojazdom 300 km to predstavuje stratu 7 km.
  • Kapacita batérií degraduje nelineárnym spôsobom. Spočiatku treba očakávať výraznejší pokles, s pribúdajúcimi rokmi sa miera degradácie spomaľuje, čo potvrdzujú aj údaje od majiteľov elektromobilov značky Tesla.
  •  Kvapalinou chladené batérie degradujú pomalšie ako tie, čo sú chladené vzduchom. Geotab v tejto súvislosti uvádza, že Tesla Model S „2015“ (kvapalinové chladenie) má priemernú ročnú mieru degradácie 2,3 %, zatiaľ čo Nissan Leaf „2015“ (vzduchové chladenie) 4,2 %. Dá sa pritom predpokladať, že Model S najazdí ročne viac ako Leaf, takže rozdiel po „prepočte“ na odjazdené km môže byť ešte výraznejší.

Pokračovanie nižšie




  • Vozidlá, ktorých batérie majú percentuálne nižšiu využiteľnú kapacitu, si udržujú vyššiu mieru dojazdu.
  • Vyššia miera používania elektromobilu, nemusí nevyhnutne viesť k vyššej degradácii batérie.
  • Vozidlá, ktoré jazdia pri vysokých teplotách, vykazujú vyššiu mieru degradácie batérie.
  • „Rýchlonabíjanie“ cez DC nabíjacie stanice urýchľuje proces degradácie batérie. Teplejšia klíma pritom negatívne dôsledky zhoršuje. V rámci AC nabíjania sa nepreukázali veľké rozdiely napr. medzi nabíjaním z bežnej zásuvky a nabíjaním z výkonnejšieho wallboxu.

Zdroj: Electrek

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Elon Musk odporúča, ako nabíjať elektromobily Tesla
Bosch prepojí elektromobily s cloudom, aby predĺžil životnosť ich batérií
Štatistiky naznačujú, že kapacita batérií Tesiel neklesne pod 90 % ani po 300 000 km

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

7 komentárov

    • Nie, nepohybuje sa vo vákuu, ale je tam mnoho mechanických prekážok a vzduch nemôže prúdiť priamo na články. Čuie bežná konvexia tepla ide cez viacero bariér, vzduch-pevný materiál, potom vzduch okolia, takéto vedenie tepla je fyzikálne veľmi spomalené. To je všetko.

Pridajte komentár