Batérie elektromobilov strácajú v priebehu „času“ časť svojej kapacity, čím dochádza aj k poklesu dojazdu. Aká by mohla byť všeobecná miera ich degradácie sa snaží priblížiť analýza údajov zo 6 300 áut. „Zdravie“ batérie je pritom možné predĺžiť. Čo všetko „odhalila“ spomínaná analýza?
Ešte pred uvedením konkrétnych výstupov treba povedať, že údaje, z ktorých vyplývajú nasledujúce závery, boli zozbierané prostredníctvom nástroja „EV Battery Degradation Tool“ od spoločnosti Geotab. Tá sa zaoberá softvérom na sledovanie a správu automobilových flotíl.
Na základe údajov zo 6 300 elektromobilov (21 rôznych modelov) pritom vyplynulo nasledovné:
- Ak sa zachová súčasná miera degradácie batérií, prevažná väčšina z nich bude použiteľná počas celej životnosti vozidla (batérie sa pritom neustále zdokonaľujú).
- Priemerný pokles kapacity batérií je 2,3 % ročne. Takže napríklad pri elektromobile s reálnym dojazdom 300 km to predstavuje stratu 7 km.
- Kapacita batérií degraduje nelineárnym spôsobom. Spočiatku treba očakávať výraznejší pokles, s pribúdajúcimi rokmi sa miera degradácie spomaľuje, čo potvrdzujú aj údaje od majiteľov elektromobilov značky Tesla.
- Kvapalinou chladené batérie degradujú pomalšie ako tie, čo sú chladené vzduchom. Geotab v tejto súvislosti uvádza, že Tesla Model S „2015“ (kvapalinové chladenie) má priemernú ročnú mieru degradácie 2,3 %, zatiaľ čo Nissan Leaf „2015“ (vzduchové chladenie) 4,2 %. Dá sa pritom predpokladať, že Model S najazdí ročne viac ako Leaf, takže rozdiel po „prepočte“ na odjazdené km môže byť ešte výraznejší.
Pokračovanie nižšie
- Vozidlá, ktorých batérie majú percentuálne nižšiu využiteľnú kapacitu, si udržujú vyššiu mieru dojazdu.
- Vyššia miera používania elektromobilu, nemusí nevyhnutne viesť k vyššej degradácii batérie.
- Vozidlá, ktoré jazdia pri vysokých teplotách, vykazujú vyššiu mieru degradácie batérie.
- „Rýchlonabíjanie“ cez DC nabíjacie stanice urýchľuje proces degradácie batérie. Teplejšia klíma pritom negatívne dôsledky zhoršuje. V rámci AC nabíjania sa nepreukázali veľké rozdiely napr. medzi nabíjaním z bežnej zásuvky a nabíjaním z výkonnejšieho wallboxu.
Zdroj: Electrek
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Elon Musk odporúča, ako nabíjať elektromobily Tesla
Bosch prepojí elektromobily s cloudom, aby predĺžil životnosť ich batérií
Štatistiky naznačujú, že kapacita batérií Tesiel neklesne pod 90 % ani po 300 000 km
7 komentárov
Nissan Leaf nemá žiadne chladenie. Ani vzduchové. Taký portál, čo sa zaoberá elektromobilmi by to mal vedieť…
Pokiaľ je mi známe, Nissan Leaf „disponuje“ pasívnym vzduchových chladením batérie.
Pasivne vzduchove chladenie sa rovna zial ziadne chladenie.
A výkonový tranzistor si už niekedy videl?
A vzduchom chladené motocyklové dvojtakty sú akože čo? Žiadne chladenie?
A to ten Nissan Leaf sa pohybuje vo vákuu? Tak to sú mi novinky!
Nie, nepohybuje sa vo vákuu, ale je tam mnoho mechanických prekážok a vzduch nemôže prúdiť priamo na články. Čuie bežná konvexia tepla ide cez viacero bariér, vzduch-pevný materiál, potom vzduch okolia, takéto vedenie tepla je fyzikálne veľmi spomalené. To je všetko.