Z analýzy organizácie Transport and Environment vyplýva, že elektromobily a plug-in hybridy zažijú v Európe veľký boom. Majú sa pritom dostať do fázy blízkej masovému trhu. Počet dostupných modelov sa má vo veľmi blízkej dobe až strojnásobiť. A to aj vďaka Slovensku.
Koncom roka 2018 malo byť podľa analýzy Transport and Environment (T&E) na európskom trhu dostupných 60 elektrických, plug-in hybridných a vodíkových modelov. Už budúci rok to má byť 176 modelov, v roku 2021 214 modelov (z toho 92 plne elektrických) a v roku 2025 333 modelov.
Na základe údajov o prognózach výroby ľahkých vozidiel, ktoré získala organizácia T&E od spoločnosti IHS Markit, ako aj jej vlastnej analýzy, sa očakáva, že výroba elektrických vozidiel v Európe stúpne medzi rokmi 2019 až 2025 až 6-násobne. A to na vyše 4 milióny vozidiel. Tzn. viac ako 20 % podiel z celkového objemu produkcie.
SR lídrom aj vo výrobe elektromobilov
Analýza ďalej ukazuje, kde všade sa budú elektromobily vyrábať. Slovensko sa má pritom stať do roku 2025 európskym lídrom v počte vyrobených e-áut na jedného obyvateľa. Postarať sa o to majú závody PSA v Trnave, VW v Bratislave a Jaguar Land Rover v Nitre. V hre je pritom aj žilinská Kia. O tom, aké elektrické vozidlá sa u nás vyrábajú alebo sa budú vyrábať, sa dočítate v našom článku Podiel áut s alternatívnym pohonom vyrobených na Slovensku prudko stúpol.
- Zdroj: T&E
- Zdroj: T&E
Čo sa týka počtu modelov dostupných v Európe, trhu má a s najväčšou pravdepodobnosťou aj bude dominovať koncern Volkswagen Group. Za ním má nasledovať PSA, Toyota a Daimler. Na chvoste pritom máme nájsť ostatné japonské automobilky a Teslu. Tá by pritom mala do roku 2025 ponúkať minimálne 8 plne elektrických modelov.
Modelovanie organizácie T&E ďalej ukazuje, že ak spomínané automobilky dodržia svoje plány vzťahujúce sa k elektromobilite, podarí sa naplniť ciele EÚ ohľadom zníženia emisií CO2 pre rok 2025 (mínus 15 % v porovnaní s rokom 2021).
Batériová sebestačnosť
Potešiteľná je aj prognóza batériovej sebestačnosti Európy, a to minimálne do roku 2023. V tejto súvislosti však treba dodať, že o väčšinu európskej produkcie by sa mali postarať ázijské spoločnosti. Podľa T&E je, resp. bude v Európe fungovať najmenej 16 továrni na masovú výrobu Li-ion batérií.
V roku 2023 majú vyprodukovať celkovo 131 GWh, pričom európsky dopyt má dosahovať 130 GWh. V roku 2028 sa má zvýšiť európska produkcia Li-ion batérií na 274 GWh, a to aj vďaka európskym výrobcom.
Zdroj (vrátane titulného obrázka): T&E 1, 2
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Slovenská batériová aliancia sa začína kryštalizovať. Tvorí ju 9 subjektov
Ako motivujú európske krajiny svojich občanov k nákupu elektromobilov?
Pozor na falošné „elektromobily“, hovorí mimovládna organizácia
Jeden komentár
Budú vyrábať,ale v našej žobráckej krajine si bohužiaľ nikdo nedovolí kúpiť