Dnes bola podpísaná zakladateľská zmluva Slovenskej batériovej aliancie. Tvorí ju 7 spoločností, 1 organizácia SAV a 1 univerzita. Čo je jej cieľom?
Slovenská batériová aliancia bola iniciovaná v októbri minulého roka. Podpisom zakladateľskej zmluvy sa aktuálne posunula smerom k inštitucionalizácii, ktorá je potrebná kvôli účasti na projektoch a financovaniu.
Ide o záujmové združenie právnických osôb, ktoré tvoria spoločnosti InoBat, GreenWay Infrastructure, MSM Holding, Slovnaft, Matador Holding, IPM, A.En. Slovensko, ako aj Centrum pre využitie pokročilých materiálov SAV a Technická univerzita v Košiciach.
Cieľom aliancie je rozvoj konkurencieschopného batériového ekosystému. A to v rámci celého hodnotového reťazca, od výskumu až po recykláciu batérií. Bude pritom fungovať ako platforma spájajúca súkromný a verejný sektor, akademickú obec, finančné inštitúcie, ako aj inovátorov.
Jej výstupy majú byť uplatniteľné v oblasti elektromobility, uskladňovania energie a vodíkových systémov. Taktiež má v pláne iniciáciu odborných štúdií v oblasti batériového ekosystému, pričom chce spolupracovať s expertnými tímami a univerzitami.
V hre sú stovky miliárd
Batérie sú už dnes veľmi cennou „komoditou“ v oblasti automobilového priemyslu a energetiky. Dôkazom je pomerne rýchlo rastúce portfólio elektrifikovaných vozidiel a väčších či menších energetických inštalácií, ktoré využívajú batériové úložiská. Často sa pritom stáva, že dopyt prevyšuje ponuku.
A keď sa pozrieme na plány automobiliek v oblasti elektromobility a energetických spoločností v rámci obnoviteľných zdrojov a podpory elektrických sietí, je jasné, že v hre je a bude obrovský balík peňazí.
A túto príležitosť si Slovensko v podstate nemôže dovoliť ignorovať, nakoľko je naša ekonomika silno závislá od automobilového priemyslu. Odborníci pritom uvádzajú, že trh s batériami bude mať od roku 2025 hodnotu 250 miliárd € a bude rýchlo rásť.
Európa je žiaľ v tejto oblasti závislá najmä od ázijských výrobcov ako LG Chem, Samsung SDI, SK Innovation (všetko Južná Kórea), CATL (Čína), prípadne Panasonic (Japonsko). Aj z tohto dôvodu vznikla na podnet EÚ tzv. Európska batériová aliancia.
Na jej hodnotovom reťazci sa chce pritom podieľať aj tá slovenská. Podľa prieskumov je potrebné vybudovať v Európe až 20 tovární na výrobu batériových článkov, pričom každá z nich bude musieť produkovať objemy v rádoch GWh, aby bolo možné pokryť európske potreby.
Zdroj: Venergetike, titulná fotografia: Renault
SÚVISIACE ČLÁNKY:
PSA bude na Slovensku vyrábať batérie pre elektromobily a hybridy
E-mobilita v SR: Laboratórium mobility či povinné budovanie nabíjačiek
VW ďakuje Tesle a Muskovi. Investuje takmer miliardu do „európskej gigafactory“
2 komentáre
Držím palce
Pripájam sa!