Slovenská batériová aliancia sa začína kryštalizovať. Tvorí ju 9 subjektov

2

Dnes bola podpísaná zakladateľská zmluva Slovenskej batériovej aliancie. Tvorí ju 7 spoločností, 1 organizácia SAV a 1 univerzita. Čo je jej cieľom?

Slovenská batériová aliancia bola iniciovaná v októbri minulého roka. Podpisom zakladateľskej zmluvy sa aktuálne posunula smerom k inštitucionalizácii, ktorá je potrebná kvôli účasti na projektoch a financovaniu.

Ide o záujmové združenie právnických osôb, ktoré tvoria spoločnosti InoBat, GreenWay Infrastructure, MSM HoldingSlovnaft, Matador Holding, IPM, A.En. Slovensko, ako aj Centrum pre využitie pokročilých materiálov SAV a Technická univerzita v Košiciach.

Cieľom aliancie je rozvoj konkurencieschopného batériového ekosystému. A to v rámci celého hodnotového reťazca, od výskumu až po recykláciu batérií. Bude pritom fungovať ako platforma spájajúca súkromný a verejný sektor, akademickú obec, finančné inštitúcie, ako aj inovátorov.

Jej výstupy majú byť uplatniteľné v oblasti elektromobility, uskladňovania energie a vodíkových systémov. Taktiež má v pláne iniciáciu odborných štúdií v oblasti batériového ekosystému, pričom chce spolupracovať s expertnými tímami a univerzitami.

V hre sú stovky miliárd

Batérie sú už dnes veľmi cennou „komoditou“ v oblasti automobilového priemyslu a energetiky. Dôkazom je pomerne rýchlo rastúce portfólio elektrifikovaných vozidiel a väčších či menších energetických inštalácií, ktoré využívajú batériové úložiská. Často sa pritom stáva, že dopyt prevyšuje ponuku.

A keď sa pozrieme na plány automobiliek v oblasti elektromobility a energetických spoločností v rámci obnoviteľných zdrojov a podpory elektrických sietí, je jasné, že v hre je a bude obrovský balík peňazí.

A túto príležitosť si Slovensko v podstate nemôže dovoliť ignorovať, nakoľko je naša ekonomika silno závislá od automobilového priemyslu. Odborníci pritom uvádzajú, že trh s batériami bude mať od roku 2025 hodnotu 250 miliárd € a bude rýchlo rásť.

Európa je žiaľ v tejto oblasti závislá najmä od ázijských výrobcov ako LG Chem, Samsung SDI, SK Innovation (všetko Južná Kórea), CATL (Čína), prípadne Panasonic (Japonsko). Aj z tohto dôvodu vznikla na podnet EÚ tzv. Európska batériová aliancia.

Na jej hodnotovom reťazci sa chce pritom podieľať aj tá slovenská. Podľa prieskumov je potrebné vybudovať v Európe až 20 tovární na výrobu batériových článkov, pričom každá z nich bude musieť produkovať objemy v rádoch GWh, aby bolo možné pokryť európske potreby.

Zdroj: Venergetike, titulná fotografia: Renault

SÚVISIACE ČLÁNKY:
PSA bude na Slovensku vyrábať batérie pre elektromobily a hybridy
E-mobilita v SR: Laboratórium mobility či povinné budovanie nabíjačiek
VW ďakuje Tesle a Muskovi. Investuje takmer miliardu do „európskej gigafactory“

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

2 komentáre

Pridajte komentár