Úspešný čínsky automobilový startup NIO s trhovou hodnotou vyššou ako má napr. BMW, Stellantis či Honda, ktorý sa špecializuje na elektromobily a súvisiace služby, má od svojho vstupu na trh ambiciózne globálne plány. Európa je pritom prvým mimočínskym trhom, kde expanduje. A na starom kontinente plánuje svoje autá aj vyrábať.
Šéf doteraz prémiovej automobilky NIO, William Li, v auguste uviedol, že pracujú na zavedení novej značky pre masový trh, ktorá bude „umiestnená podobne ako VW a Toyota“. Vzťah medzi automobilkou NIO a novou značkou má byť pritom podobný ako v prípade Audi a Volkswagenu či Lexusu a Toyoty. Li tiež povedal, že chcú poskytnúť lepší produkt a služby ako Tesla, a to zároveň za nižšie ceny.
Sebavedomie Číňanom teda nechýba. A chcú si podmaniť aj Európu, kde už prenikli a plánujú expandovať. Prvým európskym trhom, kde NIO pôsobí, je Nórsko. Tu už predáva svoje veľké SUV Nio ES8, pričom budúci rok ponúkne svoju novinku, veľký sedan Nio ET7, v prípade ktorého sľubuje dojazd až 1 000 km (NEDC). Od tohto momentu plánuje na európsky trh uvádzať už len modely na novej platforme NT2, informuje CnEVpost.
- Zdroj fotografie: NIO
- Zdroj fotografie: NIO
NIO prinesie na starý kontinent aj svoje stanice na expresnú výmenu „vybitých“ batérií či službu prenájmu batérie (BaaS). Tú podľa šéfa spoločnosti NIO využilo v Nórsku až 92 % zákazníkov.
Samozrejme, NIO sa chystá expandovať aj ďalej. Budúci rok má vstúpiť na minimálne 5 nových európskych trhov. Pracovné ponuky naznačujú, že nimi budú aj Nemecko a Holandsko. O ďalších môžeme len špekulovať – Francúzsko, Veľká Británia, Švédsko či Švajčiarsko?
Podľa Insideevs predala mladučká automobilka NIO počas prvých 10 mesiacov tohto roka vyše 70 000 elektromobilov, čo predstavuje medziročný nárast o 123 %. A rásť chce aj naďalej. Významne k tomu môže prispieť tiež európska továreň, ktorú prezradili pracovné ponuky. Jedna z nich sa týka napr. postu „prevádzkového manažéra továrne v EÚ“. Továreň má pritom vzniknúť pri Varšave.
Šanca na úspech
Analytici Deutsche Bank podľa CnEVpost uvádzajú, že spoločnosť NIO by mohla v Európe uspieť, ak dokáže správne budovať a kultivovať povedomie o svojej značke. NIO by tak podľa nich mohlo získať minimálne časť podielu prémiových automobiliek, ktoré majú problémy s prechodom na elektromobilitu.
Deutsche Bank tiež vidí príležitosť v slabšej konkurencii, keďže v Európe v podstate neexistujú žiadne e-mobility startupy či konkurujúce technologické giganty. A poukazuje na skutočnosť, že NIO je na čínskom trhu po stránke predaja úspešnejšie ako európske náprotivky.
Šéf automobilky NIO zas uviedol, že nórsky dopyt po modeli ES8 prekonal očakávania. A dodal, že štvrtina záujemcov, ktorí uskutočnili testovacou jazdu, si vozidlo objednala, čo podľa neho predstavuje oveľa vyššiu konverziu ako doma v Číne.
Nuž, sme veľmi zvedaví, ako sa bude v Európe dariť nielen spoločnosti NIO, ale aj ďalším čínskym výrobcom elektromobilov, ktorí začínajú v húfnom počte prenikať na starý kontinent. Dúfame pritom, že sa čoskoro dočkáme aj zaujímavých cenovo dostupných vozidiel, ktoré mnohí tak závidia Číňanom.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
NIO ES8 prichádza na prvý európsky trh, kde bude lacnejšie ako v domovskej Číne
Špičkový čínsky elektromobil Nio ET7 s dojazdom 1 000 km bol predstavený
„Revolučná“ solid-state batéria a stanice na rýchlu výmenu batérií 2.0 – ďalšie novinky od NIO
5 komentárov
NIO do Európy prináša myšlienky, ktoré sú fakt zaujímavé.
Napríklad – prenájom batérií. Táto vec výrazne zlacní nákup BEV. Európske automobilky tento benefit jednoducho ignorujú. Dôvod – neznámy. Asi potrebujú iba splniť emisné limity a nič iné ich nezaujíma.
Zaujíma ich len jedna vec – spústa výhovoriek v nesprospech BEV – nedostatok batérií, čipová kríza, atď.
V Nórsku až 92 % zákazníkov využilo prenájom batérií. Percento hovorí dosť jasne.
Výmena batérie do dvoch minút. Paráda. Toto berie vietor z plachiet, presnejšie hlavný argument odporcom elektromobility – strašne dlho sa to nabíja.
A pritom nijako nie je obmedzená možnosť nabíjania doma v noci lacným prúdom, prípadne energiou zo strešných panelov.
A ešte dôvažok – bude sa to vyrábať v Poľsku. Takže Európe to nebude znižovať pracovné pozície.
V tejto súvislosti iba dúfam, že Poliaci drasticky nezvýšia ťažbu uhlia a nepostavia novú uhoľnú elektráreň.
Aby pokryli spotrebu elektrickej energie v novej fabrike…
„Napríklad – prenájom batérií. Táto vec výrazne zlacní nákup BEV. Európske automobilky tento benefit jednoducho ignorujú.“
Nie je pravda, že EÚ automobilky prenájom batérií ignorujú, VW pripravuje prenájom a Renault ho pri Zoe poskytuje. Inak, neviem, čo je na prenájme batérie také úžasne prevratné, veď záujemca o prenájom si môže už roky prenajať celý elektromobil, čiže zobrať ho na leasing.
Výmena batérií pre osobné autá je v dnešnom stave vývoja batérií technický a ekonomický nezmysel. Tesla na to ide správne integráciou batérií a odľahčením celého auta. Naopak malé a ľahko vymeniteľné batérie majú zmysel v bicykloch, motorkách, L6aL7 vozidlách, ktoré nemajú integrované chladenie, brániacej výmene batériám. Príkladom je Gogoro. Ich batéria je vhodná v širokom spektre od ťažkých bicyklov, až po L7 vozidlá. Pre studené Slovensko by bola ideálna kombinácia Gogoro s Toyota i-ROAD.
Prečo by to bo nezmysel. Jediný dôvod prečo by som nechcel elektromobil na cestovanie, je práve dlhšie nabíjanie ako tankovanie. A fyzika proste nepustí, môže byť vývoj aký chce, nikdy to nebude také rýchle.
Ja cítim jednu, na Slovensko sa vzťahujúcu „nespravodlivosť“. K nám sa tieto BEV, podľa plánov ich výrobcov, dostanú vždy až o pár rokov neskôr, ako do ostatnej Európy! …