Jedna z trhovo najhodnotnejších automobiliek sveta, čínsky startup Nio, ktorý sa špecializuje na prémiové elektromobily, prichádza s ambicióznymi vyhláseniami, ktoré môžu zaváňať „lacným marketingom“. Každopádne je potešiteľné, že urýchľuje plány ohľadom novej značky, pod ktorou sa chystá predávať cenovo dostupnejšie elektromobily pre masový trh.
Aktuálne 7. trhovo najhodnotnejšia automobilka sveta, ktorá je v tomto smere napr. nad BMW, Hondou, Fordom, ale aj „14-značkovým“ koncernom Stellantis, si chce svoje vysoké ohodnotenie (bezmála 70 mld. $) zaslúžiť aj aktivitami na masovom trhu, kde nepatria jej doterajšie modely. Tými sú totiž prémiové elektromobily ES8 (veľké SUV), ES6 (stredne veľké SUV) a EC6 (ide v podstate o „SUC“ verziu modelu ES6), pričom najlacnejší model začína v Číne na cene cca 47 000 € po prepočte.
Šéf automobilky William Li uviedol, že pracujú na zavedení novej značky pre masový trh, ktorá bude „umiestnená podobne ako VW a Toyota“ (2 najväčšie automobilky sveta), informuje agentúra Reuters. Vzťah medzi automobilkou Nio a novou značkou má byť pritom podobný ako v prípade Audi a Volkswagenu či Lexusu a Toyoty.
„Lepšie a lacnejšie ako Tesla“
Li tiež povedal, že chcú poskytnúť lepší produkt a služby ako Tesla, a to zároveň za nižšie ceny. No, budeme im držať palce, keďže by sme určite privítali, keby chystaná kompaktná Tesla „Model 2“ (segment C) s avizovanou cenou začínajúcou na 25 000 $ (bez dane) dostala silného konkurenta. Veď vzájomné konkurovanie môže priniesť spotrebiteľom nižšie ceny.
Nio sa pritom chce stať globálnou spoločnosťou. A pomaly už začína prenikať aj do Európy, keďže svoj „základný tábor“ už rozložil v Nórsku. Takže masových modelov od „podznačky“ by sme sa časom mali dočkať aj na starom kontinente.
Nie však najnižší segment
Zatiaľ nepoznáme plánované portfólio pre novú značku, určite by sme však uvítali aj elektromobily z nižších segmentov ako „C“. Podľa slov šéfa spoločnosti Nio ale nemáme očakávať modely z úplne najnižšieho segmentu, akým je napríklad čínsky elektrický bestseller Wuling Hong Guang MINI EV.
Nuž, sme veľmi zvedaví, ako bude pokračovať táto iniciatíva. Ako však už Elon Musk viackrát povedal, v rámci výroby áut je najťažšie zabezpečiť masovú produkciu. Nio pritom vo svojom rekordnom kvartáli (Q2/2021) dodal necelých 22 000 áut, čiže mesačne niečo cez 7 000 ks, takže Číňania zatiaľ nemajú skúsenosti so skutočnou masovou produkciou. Modelov novej značky sa tak zrejme nedočkáme tak skoro.
Každopádne, čínska spoločnosť zintenzívnila prípravy a zostavila hlavný tím pre nový projekt, čo má byť prvým strategickým krokom na ceste k novému portfóliu elektromobilov.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Do Európy mieri aj čínske NIO. Okrem elektromobilov ponúkne tiež stanice na výmenu batérií
Špičkový čínsky elektromobil Nio ET7 s dojazdom 1 000 km bol predstavený
„Revolučná“ solid-state batéria a stanice na rýchlu výmenu batérií 2.0 – ďalšie novinky od NIO
7 komentárov
Zbytočne predvádzajú svaly, za Teslou sú svetelné roky pozadu – a napokon, ako sám šéf Tesly Musk povedal, koláč je dosť veľký pre všetkých.
A ja by som chcel vyhrať eurojackpot…
tak urciteeeeee 🙂 to ako nasi hokejisti prehravaju 2 minuty do konca 4:1, vyrovnaju a v predlzeni samozrejme vyhraju… a Tesla zastavi vyvoj a bude sa necinne prizerat 🙂 vzdy ma pobavia takito snilkovia…
Netreba však zabúdať, že Číňania majú reálne najlepšiu schopnosť na svete rýchlo škálovať výrobu. Presvedčila sa o tom aj samotná Tesla vo svojej fabrike v Tesla Giga Shanghai. V USA ani Nemecku sa im to nepodarilo ani omylom! Preto by som bral vyhlásenie NIO s veľkou vážnosťou. Majú skvelú smart platformu a batérie. Odvodiť lacnejšie auto je následne podstatne rýchlejšie a lacnejšie. V spomínanom škálovaní výroby sú machri. Najväčší problémom aj v Číne je však nedostatok batérií. Nesmieme však zabúdať, že západní výrobcovia batérií majú medziročný rast iba v desiatkach percent. Čínski v stovkách percent. A tu je kľúčové riziko pre západné automobilky. Veselo si dohadovali kartelové dohody a uplácali vlády, až im v Číne vyrástla hodne tvrdá a úspešná konkurencia. Z Európy do Číny chodia prázdne kontajnerové lode, lebo už nemáme čo ponúknuť. Posledná úspešná komodita boli spaľovacie autá…
Tesle ukrojiť bude problém,,ale Toyote až taký problém nie,, tá má pri BEV spavu nemoc
Toyota má pri BEV spavú nemoc – fakt dobré, Viliam!
Ináč – NIO chce ukrojiť z koláča VW, nie Tesle…
Momentálne jediným konkurentom Tesly je NIO a Xpeng. Čiastočne BYD, ten ale výrazne zaostáva v smart funkcionalitách. Naopak železo má dobré, aj schopnosť škálovať výrobu. Ostatní sa tejto veľkej štvorke skôr vzďaľujú. Uvidíme však, čo prinesú nové startupy spúšťajúce výrobu…