Aktuálne 8. trhovo najhodnotnejšia automobilka sveta, čínsky startup NIO, ktorý sa špecializuje na elektromobilitu, oznámil vstup na prvý mimočínsky trh. Určite neprekvapí, že ide o Nórsko. Aj tu pritom okrem svojich elektromobilov ponúkne svoj plnohodnotný ekosystém, vrátane staníc na rýchlu výmenu batérií.
Úspešný čínsky e-mobility startup NIO má od svojich počiatkov ambíciu, stať sa globálnou automobilkou. A dnes urobil v tomto smere prvý krok. Oznámil totiž vstup na prvý trh mimo domovskej Číny. A to na nórsky trh, kde sa elektromobilom darí ako nikde inde na svete.
Elektromobilka NIO sľubuje, že v Nórsku vytvorí plnohodnotný ekosystém, ktorý zahŕňa vozidlá, predajné a servisné služby, infraštruktúru či digitálnu podporu.
NIO v rámci svojej tlačovej správy informuje, že prvým modelom, ktorý príde na nórsky trh, bude ich súčasná vlajková loď – SUV vyššej strednej triedy NIO ES8. Portál Insideevs na základe oficiálnej prezentácie dodáva, že dostupná bude verzia s kapacitne najväčšou batériou, t.j. 100 kWh.
Tento model ponúkne v „eko režime“ dojazd 500 km (WLTP), 6 a 7 miestnu konfiguráciu sedadiel, batožinový priestor s objemom až 1 861 l, ťažnú kapacitu 1 500 kg či zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,9 s.
Budúci rok sa Nóri dočkajú najnovšieho modelu značky, ktorým je veľmi zaujímavý elektrický sedan NIO ET7. Ten má okrem vysokého výkonu (480 kW) ponúknuť aj solid-state batériu s kapacitou 150 kWh, ktorá má zabezpečiť dojazd cez 1 000 km (zrejme podľa cyklu NEDC). Táto verzia však bude dostupná neskôr, vrátane čínskeho trhu.
- Zdroj fotografie: NIO
- Zdroj fotografie: NIO
- Zdroj: NIO
Komplexná sieť služieb
NIO plánuje v Nórsku zriadiť aj komplexnú sieť služieb. Prvý showroom otvorí v 3. štvrťroku v Osle. Budúci rok pribudnú ďalšie štyri. V Osle sa bude nachádzať aj prvé servisné a doručovacie stredisko, ktoré bude spustené v septembri. V roku 2022 sa má servisná sieť rozšíriť po celej krajine. Jej súčasťou bude aj mobilný servis a služba vyzdvihnutia a vrátenia vozidla za účelom jeho servisovania.
Čínsky startup s aktuálnou trhovou hodnotou takmer 62 mld. $ taktiež oznámil, že v Európe vybuduje „nabíjaciu mapu“, ako aj stanice pre rýchlu výmenu batérií svojich elektromobilov. Prvá vznikne samozrejme v Nórsku, a to budúci rok. S najväčšou pravdepodobnosťou pritom pôjde o „Battery Swap“ stanicu 2. generácie. Nová generácia je plne automatizovaná a za deň dokáže zabezpečiť výmenu 312 batérií, čo je 3-násobne viac ako v prípade prvej generácie.
Dúfame, že sa bude elektromobilke NIO v Nórsku dariť, keďže to by určite podporilo jej plány ohľadom európskej expanzie. Rozšírenie konkurenčného prostredia totiž určite nemôže byť na škodu. Dočkať by sme sa pritom mali aj cenovo dostupnejšieho modelu (aj keď rozhodne nie „lacného“ modelu), ktorým je SUV, resp. CUV strednej triedy – NIO ES6, resp. EC6.
- Zdroj ilustračnej fotografie: NIO
- Zdroj: NIO
- Zdroj: NIO
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Špičkový čínsky elektromobil Nio ET7 s dojazdom 1 000 km bol predstavený
„Revolučná“ solid-state batéria a stanice na rýchlu výmenu batérií 2.0 – ďalšie novinky od NIO
Čínsky e-mobility startup NIO má väčšiu trhovú hodnotu ako BMW, Ford či GM
8 komentárov
Zdá sa, že sa to už začína v Európe pomaly s tými EV z Číny hýbať.
Akurát, že v prvom kole zrejme ponúknu prémiové autá za cenu európskych áut strednej triedy.
No čo už, asi to tak má byť…
Nio nie je rozhodne lacné a jeho trhové pozicionovanie je luxusný produkt s dôrazom na celkový zážitok Nio ekosystému. Cieľ: komplexne podbehnúť EU prémiu. A to dokonca s vyššou cenou (žiaden dumping zatiaľ nečakajte, práve naopak). Nio si verí, je ambiciózne a darí sa im. Samotnými Číňanmi je vnímaná ako luxusnejšia a technicky vyspelejšia alternatíva TOP EU značiek. Inak povedané radšej si kúpia Nio ako Mercedes, BMW a Audi. A to je pre európske automobilky obrovský problém. Ak získajú rovnaké dojmy a následne nákupné preferencie aj Európania…
„Sľuby sa sľubujú, v Osle sa radujú!“ Budeme sledovať ako sa im to podarí! Budovať siete je technicky a ekonomicky náročné, a menej atraktívne, ako v showroome vystaviť a predávať nablýskané autíčka !!!
Ak si všimnete lokálne správy z Anglicka, Nórska a Nemecka, čínskym automobilkám sa mimoriadne darí s EV vstupom do Európy. A to vo všetkých trhových segmentov. Od lacných po MG a Xpeng. A to sú viac menej malé testovacie dodávky pre praktický prieskum trhu. Po neúspechoch s ICE sa poučili a idú na to opatrne. Všimnite si, že napríklad Nio verejne deklarovalo otvorenie ďalších trhov budúci rok. Ak to urobili, musia si byť veľmi istý s expanziou. Konkrétne plány za rok 2023 však nezverejnili. Pravdepodobne budú ambicióznejšie. Treba však povedať, že narazia na problém ako Lexus. Bohatí Európania sú mimoriadne konzervatívny.
Dovolil som si zaprovokovať! Nemali by sme sa vysmievať z EU automobiliek, že sú zaostalé, ale dúfať že sa dotiahnu. Krach automobilového priemyslu by bol pre EU bolestivý! Aj keď vidíme, a možno sme očarení nástupom Číňanov, mali by sme mať tak trochu aj obavy, že spadneme do druhej a tretej ligy, a to vo viacerých oblastiach priemyslu a ekonomiky ….
Súhlasím, na jednej strane si človek praje ako v hokeji. Nech naši vyhrajú… Na druhej strane sú to transnacionálne korporácie, ktoré majú Európu na háku. Tiahnu za ziskom a ekologická, spoločensko-ekonomická spúšť, ktorú za sebou zanechávajú, ich zaujíma maximálne z rizika negatívneho PR.
Covid skokovo urýchlil transformáciu, možno aj o desať rokov. Týka sa to aj automotive v spojení s umelou inteligenciou.
My dvaja, aj keď ich vidíme, všetky chyby EU výrobcov neovplyvníme a nenapravíme. Tlak Aziatov je pritom všestranný, a tiež nie bez ekologických následkov. Ak naši v hokeji prehrajú, chleba drahší nebude, ale ak EU prehrá v priemyselnej a ekonomickej súťaži, ….. chleba bude nielen drahší !!!!! „A o tom to je …..
nastastie najvacsi vyrobca -toyota s BEV zaspala dobu este viac ako europske automobilky…snad dostanu rozum cim skor,,lebo ich tesla a cinska/korejska konkurencia prevalcuju..nacpat do klasickeho spalovaka elektromotor a baterie a cudovat sa,preco to potom vazi 3tony a ma maly dojazd nedava mne spotrebitelovi zmysel.. europske automobilky mali stastie,ze tesla nema/nemala dostatocnu produkcnu siet,inak by tie predaje vyzerali inak…ale to sa dobudovanim gigafactory v berline rychlo zmeni….