Technologicky vyspelý čínsky e-mobility startup NIO včera nepredstavil len nový elektromobil so sľubovaným dojazdom až 1 000+ km (NEDC), ale aj 2 technológie s „revolučným“, resp. slušným potenciálom. A to solid-state batériu a novú generáciu stanice na rýchlu výmenu vybitých batérií.
Môže sa zdať, že „elektromobilka“ NIO má našliapnuté, aby v budúcnosti naplnila veľké očakávania svojich fanúšikov a investorov, ktoré sú vyjadrené v súčasnej obrovskej trhovej hodnote tejto čínskej spoločnosti. Tá je aktuálne 5. najhodnotnejším výrobcom áut na svete (91,85 mld. $), pričom v tomto smere prekonáva napr. aj Daimler, GM či BMW.
Spoločnosť NIO sa aktuálne snaží podporiť svoju hodnotu aj novými technológiami, ktoré v skratke prezentovala včera v rámci „NIO Day“. Jednou z nich je solid-state batérie, ktorú viacerí považujú za revolučný prvok a „svätý grál“ elektromobility či nástupcu li-ion batérií. Majú totiž potenciál priniesť oveľa lepšie vlastnosti ako súčasné li-ion batérie, ktoré sa však aj naďalej zdokonaľujú.
Od solid-state batérií, ktoré sú charakteristické tým, že ich elektrolyt je v pevnom a nie kvapalnom skupenstve, ako je to bežné, sa očakávajú lepšie vlastnosti najmä v oblasti energetickej hustoty, bezpečnosti a rýchleho nabíjania. Táto technológia sa však zatiaľ nedostala do elektromobilov.
No a vyzerá to tak, že minimálne jednou z prvých automobiliek, ktorá nasadí tento typ batérií do svojich vozidiel, bude práve NIO. Čínsky startup totiž avizuje, že ju nasadí nielen do svojho čerstvo predstaveného elektro-sedanu Nio ET7.
A práve solid-state batéria má novinke od NIO zabezpečiť sľubovaný dojazd cez 1 000 km (NEDC), ktorý sa stal jej hlavným highlightom. Číňania v prípade novej batérie zatiaľ neprezradili veľa detailov, spomínajú však napríklad energetickú hustotu 360 Wh/kg (pravdepodobne na úrovni batériových článkov).
Pre porovnanie, špičkové li-ion batériové články, ktoré aktuálne nájdeme v Teslách Model Y a Model 3, majú energetickú hustotu okolo 250 Wh/kg (Tesla však už chystá nové batérie 4680). Spoločnosť NIO tiež uviedla, že nová batéria s kremík-uhlíkovou anódou a katódou s vysokým obsahom niklu, má o 50 % vyššiu energetickú hustotu ako batéria s kapacitou 100 kWh, ktorú aktuálne používajú vo svojich modeloch, ako aj dobrú životnosť a vysokú efektivitu nabíjania, informuje Insideevs. Otázkou zrejme ostáva, kto stojí za týmito solid-state batériovými článkami, keďže je nepravdepodobné, že ide o technológiu vyvinutú spoločnosťou NIO.
- Zdroj: NIO
- Zdroj: NIO
Spätná kompatibilita
Dobrou správou je, že 150 kWh solid-state batériový pack od NIO je kompatibilný aj so súčasnými vozidlami čínskej značky, ktorých dojazd vďaka tomu stúpne na 850 až 910 km (NEDC) v závislosti od modelu. A možnosť upgradu budú mať aj majitelia starších áut.
Čo sa týka dostupnosti batériového packu s kapacitou 150 kWh, NIO uvádza, že prví zákazníci sa dočkajú v 4. kvartáli budúceho roka. To sú skoro 2 roky, každopádne je to podstatne skôr, ako sa vo všeobecnosti v prípade nasadenia solid-state batérií do elektromobilov očakáva.
Výmenné stanice 2. generácie
Spoločnosť NIO taktiež predstavila novú generáciu svojich staníc na rýchlu výmenu „vybitých“ batérií – „Power Swap Station 2.0″. Tieto stanice sú plne automatizované (vrátane zaparkovania na určené miesto) a za deň dokážu zabezpečiť výmenu 312 batérií, čo je 3-násobne viac ako v prípade prvej generácie, uvádza Insideevs.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla „zabila“ koncept vymeniteľných batérií, čínske Nio však hlási úspech
Spoluzakladateľ Tesly hovorí, že solid-state batérie od QuantumScape sú veľkým prielomom
Špičkový čínsky elektromobil Nio ET7 s dojazdom 1 000 km bol predstavený
6 komentárov
Nechcem sa tu hrať na proroka, ale ak automobilka NIO „rozbehá“ tie solid-state batérie do úspešnej sériovej výroby, tak výrazne „poskočí nahor“ z tej pozície 5. najhodnotnejšieho výrobcu áut na svete…
Alebo?
Tak sa nanho nehraj a čítaj.
1. Mame tu bateriu ktoru možno dodaju Q4/2022
2. Bateriu ktoru uvažuje použiť aj Tesla aj Toyota ale su momentalne drahe na vyrobu
3. Mali by mať hustotu 250Wh/kg, čo je stale malo oproti novym člankom Tesly 4680 s hustotou 300Wh/kg.
4. Už spomínana cena baterie môže model znevýhodniť tak že sa stane nepredajny.
5. Čas ukáže
Anonym,
3. V článku sa píše hustota 360Wh/kg
4. Drahú batériu bude mať veľký zmysel vymieňať práve na tých automatických staniciach, ktoré uz sú v reálnej prevádzke v Číne.
Teda ma to obrovský potenciál, nakoľko si bude môcť vodič vybrať, akú batériu práve potrebuje a zaplatiť len za jej prenájom = spotrebované kWh.
Ak bude jazdiť denne do 100-300km,prenajme si li-ión, ak pôjde na služobku, abo dovču, „naloží“ si solid-state. Pričom sa Nio môže vyhrať s cenou tak, aby to malo zmysel pre všetky strany.
Pokiaľ teda samozrejme nezačne o rok Elon chrlit lacné baterky s vysokou kapacitou, ktoré nebude mať zmysel vymieňať.
5. Súhlasím 😉
Lenže nikde som tam nevidel údaj koľko cyklov zvládne. To je veľmi podstatná informácia. Načo batéria ktorá po dvoch rokoch stráca kapacitu a po piatich umrie? Ako sa vraví sľuby sa sľubujú blázni sa radujú. Bolo by úžasné ak by to bola skutočne realita ale obávam sa že niektoré parametre akosi zabudli povedať. Firma ktorá ako prvá zvládne tento typ batérie a bude mať všetky parametre lepšie ako súčasné technológie sa začne okamžite topiť v peniazoch a nebude stíhať vybavovať objednávky. Ale toto si nikto nenechá pre seba a ak by to bola skutočne pravda okamžite to zverejnia aby drasticky zvýšili hodnotu firmy.
no na suv bateria zospodu, kde to schytava milion ran od kamenov a bordelu, som zvedavy ako si s tím automatika poradi pri povolovani srobov
Netráp sa. Na všetko sú technológie. Napríklad taký bager naberá s tou lyžicou 8 hodín štrk, piesok, hlinu a ďalšie materiály, SUV zospodu pre proti tomu nič. A nemá žiaden problém tú lyžicu vymeniť alebo s ňou akokoľvek manipulovať. Je to proste technologicky zvládnuté.
A to isté bude aj v prípade batérií SUV. Bude to proste technologicky zvládnuté.