Elektromobily budú ešte dlho drahšie ako spaľovacie autá, tvrdí technický šéf Mercedesu

6

Mnohí experti predpovedali pomerne skoré vyrovnanie obstarávacích cien porovnateľných elektromobilov a spaľovacích áut. Odhadované dosiahnutie cenovej parity sa však s najväčšou pravdepodobnosťou posunie kvôli problémom v dodávateľskom reťazci. No a optimisticky to nevidí ani technický šéf automobilky Mercedes-Benz.

Aj keď sa náklady na vlastníctvo elektromobilov a spaľovákov vyrovnávajú, či dokonca v niektorých prípadoch hrajú v prospech elektrických áut, obstarávacie náklady sú v prípade elektromobilov vo všeobecnosti vyššie.

Markus Schäfer, technický šéf spoločnosti Mercedes-Benz, pritom tvrdí, že dosiahnutie cenovej parity na úrovni obstarávacích nákladov nie je možné vďaka žiadnej aktuálne komerčne dostupnej technológii batérií s vysokou energetickou hustotou, informuje Road & Track na základe rozhovoru so Schäferom. A dodal, že nemôžu sľúbiť, že elektromobily budú v blízkej budúcnosti lacnejšie.

Dosiahnutie cenovej parity bude podľa neho záležať od kapacít ťažobného priemyslu a od globálneho nárastu počtu elektrických vozidiel. Ako problém pritom vidí najmä nedostatočné kapacity surovín nevyhnutných pre produkciu batérií do elektromobilov.

50 $ vs. 100 $ za 1 kWh

Zaujímavé je, že pre cenovú paritu elektromobilov a spaľovakov je podľa Schäfera potrebné dosiahnuť cenu batérií 50 $ za 1 kWh, čo má byť v nedohľadne. Vo všeobecnosti pritom panuje názor, že cenovú paritu má priniesť pokorenie hranice 100 $/kWh na úrovni batériového packu.

Podľa analytickej spoločnosti BloombergNEF (BNEF), ktorá sa dlhodobo venuje výskumu cien batérií, na základe svojich analýz uvádza, že od roku 2010 klesli ceny li-ion batérií priemerne z vyše 1 200 $ za 1 kW na minuloročných 132 $ za 1 kWh, a to na úrovni celého packu. V prípade batérií pre osobné elektromobily to má byť v priemere 118 $/kWh v rámci batériového packu a 97 $/kWh v rámci batériových článkov. Zahrnuté sú pritom aj ternárne batérie s vo všeobecnosti vyššou energetickou hustotu (napr. NMC) a LFP batérie s vo všeobecnosti nižšou energetickou hustotou.

Veľké regionálne rozdiely

BNEF zdôrazňuje, že ceny batérií sa výrazne líšia v závislosti od regiónu. Kým v Číne vyjdú li-ion batériové packy v priemere na 111 $/kWh (zrejme aj vďaka veľkovýrobe lacnejších batérií LFP – podľa BNEF o 30 % v roku 2021 v porovnaní s NMC), v USA to má byť o 40 % a v Európe až o 60 % viac. To má „odzrkadľovať relatívnu nezrelosť týchto dvoch trhov, rôznorodú škálu aplikácií a v prípade vyššej kategórie nízky objem a zákazkové objednávky,“ uvádza BNEF.

Prerušenie trendu

Nielen BNEF, ale napr. aj analytici z Benchmark Mineral Intelligence, však predpokladajú, že dlhodobý trend klesajúcich cien batérií by sa mohol nielen zastaviť, ale aj otočiť. BNEF odhaduje, že ceny by mohli najmä v prvých mesiacoch tohto roku vzrásť na 135 $/kWh.

A to ide o odhad z konca minulého roku, kedy sa nepočítalo s ďalšími problémami v dodávateľskom reťazci vplyvom vojny na Ukrajine. Analytici BNEF pritom pripustili, že vtedajšia situácia mohla oddialiť dosiahnutie cenovej parity elektromobilov a spaľovacích áut (bez dotácií a pri rovnakej marži) o 2 roky v porovnaní s pôvodne odhadovaným termínom (2024).

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Priemerná cena elektromobilu klesla v Číne na polovicu, v Európe naopak značne stúpla
Lacnejšie elektromobily sa môžu oneskoriť aj kvôli vojne na Ukrajine
Koľko majú stáť Teslu a iných batérie do elektromobilov?

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

6 komentárov

  1. Čísla neúprosne ukazujú, ako sú klasické západné automobilky blízko krachu. Ak dajú vysoké clá na čínske autá, možno prežijú. Ale vo svete už dramaticky strácajú trhy a nevedia konkurovať nie len cenou, dokonca ani technickou úrovňou.

    • Súhlasím, Mercedesu klesajú predaje a stále vyrába elektricke prerábky spalovakov alebo extrémne predražene elektromobily.. To moc dobre nedopadne,,.. Jediný výrobca z Európy ktorý ako tak sa spamätal a relatívne rýchlo rozbehol veľkovýrobu bev je len koncern vw..

  2. Technicka uroven BEV Mercedesu odpoveda technickym vedomostiam technickeho sefa mercedesu. Jeho nazory koresponduju. Ako pise Viliam, BEV mercedesu su len s mnohymi kompromismi zbastlene prerabky spalovakov, kadial cesta samozrejme nevedie. BEV mercedesu su drahe, maju velku spotrebu a komfort to neprevazi. Predaje bev mercedesu hovoria jasnou recou, pritom ma mercedes (podobne ako ini vyrobcovia bev) stastie, lebo kazdy bev sa preda.

  3. no, ale to by sme museli cakat na sudruhov z mercedesu, co ale nastastie pre nas nemusime 😉 su tu aj normalne firmy co idu s dobou 😉

  4. Drísty, drísty, drísty. Aj keby bola súčasná cena 150€/kWh pre battery pack tak sú tie autá umelo predražené. Napríklad pre Nissan Leaf 40kWh by vychádzala cena battery packu 6000€. Súčasná slovenská cenníková cena základnej výbavy je 28 000 €. Čo je ukryté vo zvyšných 22 000 € je pre mňa záhadou. Áno viem, je potrebný menič a elektromotor, ale zase na druhej strane elektromobil neobsahuje spaľovací motor a prevodovku.

Pridajte komentár