Elektromobil môže byť lacnejší ako spaľovák už aj v SR – z hľadiska celkových nákladov za určitých okolností

4

Analýza spoločnosti LeasePlan, ktorá porovnáva celkové náklady na vlastníctvo automobilov s rôznym druhom pohonu, ukazuje, že v závislosti od krajiny a segmentu vozidla, môžu byť elektromobily lacnejšie ako spaľovacie autá už dnes. A to ak sú splnené určité podmienky, s ktorými by nemali mať problémy autá s komerčným využitím a firemné autá.

Jedna z najväčších lízingových spoločností v Európe, LeasePlan, robí každoročne analýzu celkových nákladov na vlastníctvo automobilov (TCO) vo vybraných krajinách. A to aj z dôvodu, že TCO je kľúčovým faktorom jej podnikania (operatívny lízing, „Car-as-a-Service“), čo môže dávať jej analýze vysoký kredit.

Jedným zo všeobecných záverov tejto analýzy pritom je, že elektromobily nižšej strednej a strednej triedy sú z hľadiska celkových nákladov na vlastníctvo (TCO) plne konkurencieschopné porovnateľným spaľovákom vo väčšine z 22 skúmaných európskych krajín.

V krajinách, kde sú z hľadiska nákladov spaľovacie autá stále výhodnejšie, sa má táto výhoda neustále zmenšovať. A ak bude nastolený trend pokračovať aj naďalej, tak majú elektromobily dosiahnuť cenovú konkurencieschopnosť v každej zo skúmaných krajín.

Dôležitý je spôsob využitia

Pritom všetkom je dôležité dodať, že spomínané platí skôr pri komerčnom a firemnom využití vozidiel, keďže vo výpočtoch bol použitý nájazd 30 000 km ročne počas prvých 4 rokov vlastníctva. Čo sa týka pojmu nákladovo konkurencieschopné, spoločnosť LeasePlan vysvetľuje, že tento pojem uplatňuje, keď TCO elektromobilu nie je vyššie o viac ako 5 % v porovnaní so spaľovacím autom.

Sandra Roling, vedúca oddelenia dopravy organizácie Climate Group, v kontexte výsledkov tejto analýzy uvádza, že elektromobily predstavujú jednu z najväčších príležitostí nielen pre našu klímu, ale aj firemné flotily.

Dôležité je tiež povedať, že analýza TCO okrem obstarávacích nákladov zahŕňa náklady na palivá / energiu, amortizáciu, dane, poistenie a náklady na údržbu v 22 krajinách: Rakúsko, Belgicko, Česká republika, Dánsko, Fínsko, Francúzsko, Nemecko, Grécko, Maďarsko, Írsko, Taliansko, Luxembursko, Holandsko, Nórsko, Poľsko, Portugalsko, Rumunsko, Slovensko, Španielsko, Švédsko, Švajčiarsko a Spojené kráľovstvo.

Z výsledkov analýzy LeasePlan tiež vyplýva, že elektromobily sú z hľadiska TCO konkurencieschopné spaľovákom:

  • v rámci segmentu prémiových áut strednej triedy v krajinách: Rakúsko, Belgicko, Dánsko, Fínsko, Francúzsko, Nemecko, Grécko, Írsko, Taliansko, Holandsko, Nórsko, Portugalsko, Slovensko, Španielsko, Švédsko, Švajčiarsko a Spojené kráľovstvo,
  • v rámci segmentu áut nižšej strednej triedy v krajinách: Rakúsko, Belgicko, Dánsko, Fínsko, Francúzsko, Nemecko, Írsko, Taliansko, Holandsko, Nórsko, Portugalsko, Švédsko, Švajčiarsko a Spojené kráľovstvo.

Ako máme možnosť vidieť v rámci nasledujúcej tabuľky, podľa analýzy LeasePlan v segmente prémiových áut strednej triedy má byť vo všeobecnosti v rámci slovenských pomerov najvýhodnejší elektromobil (865 €/mes.), a to pred „nafťákom“ (967 €/mes.), „benziňakom“ (970 €/mes.) a plug-in hybridom (1 003 €/mes.).

elektromobil spalovacie auto naklady na vlastnictvo

Zdroj: LeasePlan

Ďalšie zaujímavé grafy z analýzy LeasePlan:

elektromobil spalovacie auto naklady na vlastnictvo

Zdroj: LeasePlan

tco

Zdroj: LeasePlan

elektromobil spalovacie auto naklady na vlastnictvo

Zdroj: LeasePlan

Zdroj: LeasePlan, kompletná analýza tu

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Škoda porovnala prevádzkové náklady na elektrický Enyaq a benzínový Kodiaq
Vyrovnanie cien elektromobilov a spaľovákov má prísť už pomerne čoskoro, tvrdí UBS
Batériový pohon môže ako jediný priniesť nižšie náklady na vlastníctvo auta, uvádza ICCT

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

4 komentáre

  1. Ked na to pozeram chcelo by to hlavne normalny slovensky prieskum… 970 eur za mesiac za benzinak je co za cislo? To kto plati za ten moj? Lebo ja nie…

    • TCO total cost of ownership
      Nove auto za 30000, pri 4 rokoch je 625 mesacne, 2x nadrz 140 mesacne, servis, poistka pzp, havarijne apod a uz je to aspon za 900 na mesiac
      Výsledná suma sa mení podľa nájazdu a doby vlastníctva auta , zostatkovej hodnoty a pod …

Pridajte komentár