Koľko majú stáť Teslu a iných batérie do elektromobilov?

16

Analýza spoločnosti Cairn Energy Research Advisors má odhaľovať, koľko stoja výrobcov elektromobilov batérie. Tesla je podľa nej v tejto oblasti aj naďalej lídrom. A svoje postavenie si má udržať aj v nasledujúcich rokoch.

Globálna výskumná a konzultačná spoločnosť Cairn Energy Research Advisors, ktorá sa špecializuje na oblasť  skladovania energie, analyzovala trh s batériami do elektromobilov, pričom sa zamerala na náklady. Konkrétne na náklady, ktoré majú v tejto súvislosti výrobcovia elektrických automobilov.

Cairn pritom potvrdil výsledky predchádzajúcich analýz, keď za lídra v tejto oblasti označil spoločnosť Tesla. A to je pre kalifornského výrobcu veľmi dobrá správa, pretože to môže pre neho predstavovať veľkú konkurenčnú výhodu. Najmä v porovnaní s tradičnými automobilkami, ktoré vo všeobecnosti zatiaľ nemajú k dispozícii lacnejšie LFP články ako niektoré čínske automobilky.

Údaje od Cairn majú odhaľovať, že „Tesla nakupuje batériové články od svojich dodávateľov Panasonic, LG Chem a CATL v priemere za 142 $/kWh“, píše CNBC. Na základe niektorých predchádzajúcich analýz či odhadov odborníkov sa to môže zdať veľa, ale konkurencia má byť na tom ešte horšie. Priemer v priemysle má byť totiž 186 $/kWh, pričom napr. koncern GM má platiť 169 $/kWh.

Podľa analýzy investičnej banky UBS ešte z novembra 2018 Tesla v spolupráci so spoločnosťou Panasonic dokázala vyrobiť 1 kWh li-Ion batériových článkov za 111 $. To však nemuseli byť konečné náklady, keďže Panasonic pre Teslu nevyrábal a ani dnes nevyrába batérie zadarmo.

Odvtedy pritom Tesla významne zvýšila výrobu svojich elektromobilov, ale aj iných energetických produktov, ktoré vyžadujú batériové články a musela si zabezpečiť batérie aj od ďalších dodávateľov. Od nich pritom nakupuje batérie zrejme ešte drahšie. Možno len s výnimkou LFP batérií od CATL pre Teslu Model 3 SR+ vyrábanú v Číne.

Cairn tiež zverejnil odhad nákladov na celý batériový pack. Podľa neho má stáť Teslu 1 kWh v priemere 187 $, zatiaľ čo priemer v priemysle by mohol byť 246 $ (GM: 207 $). A dodáva, že Tesla zostane lídrom v tejto oblasti do roku 2030.

Škoda, že nevieme, ktorí konkrétni výrobcovia boli do analýzy Cairn zahrnutí. Na základe výšky ceny sa môže zdať, že išlo najmä o tradičné automobilky mimo Číny. Niektorí čínsky výrobcovia totiž už ťažia z pomerne „lacných“ batériových článkov typu LFP. Takže by bolo zaujímavé poznať ich konkrétne náklady. Táto problematika však určite nie je jednoduchá na spracovanie.

Čo sa očakáva v budúcnosti?

Vo všeobecnosti sa predpokladá, aj keď niektorí upozorňujú, že budúce ceny batérií môže negatívne ovplyvniť možné stúpanie cien surovín (iní to zas spochybňujú), že ceny batérií budú naďalej klesať.

BloombergNEF (BNEF) dokonca predpokladá, že priemerné náklady na batérie na úrovni celého packu pre osobné a komerčné elektromobily, elektrobusy a stacionárne úložiská sa majú dostať na 101 $/kWh do roku 2023. Hranica 100 $/kWh je pritom považovaná za „magickú“, nakoľko má údajne umožniť cenovú paritu porovnateľných elektromobilov a spaľovákov.

Treba však dodať, že BNEF patrí v tomto smere k najväčším optimistom a že koncové ceny elektromobilov sa neodvíjajú len od nákladov na batérie. Veď okrem iného, konečné slovo pri ich cenotvorbe má samotný výrobca. A navyše, batérií je zatiaľ vo všeobecnosti nedostatok.

V súvislosti s nákladmi na batérie a spoločnosťou Tesla na záver dodávame, že Kalifornčania počas svojho minuloročného Battery Day predstavili novú batériu, ktorá má priniesť zníženie nákladov o 54 %.

Takže bude veľmi zaujímavé sledovať vývoj situácie v tomto smere. Budeme pritom dúfať, že sa naplnenia skôr tie optimistické prognózy.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Elon Musk hovoril o „rozporuplne“ nízkych cenách batérií Tesla
„Magická“ cena batérií bola dosiahnutá. Zatiaľ pre autobusy, ale…
Elektrický Renault 5 môže stáť od 20 000 € aj vďaka LFP batériám

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

16 komentárov

  1. Je neskutočné, aké sú zmanipulované prieskumy cien. Robia to tak, že obvolávajú predajcov a tí im samozrejme dávajú štandardnú cenníkovú cenu bez zliav. Lídri sú pri cca 90 kWh/ USD za článok pri nickel-manganese-cobalt (NMC). LFP je cca 60 kWh/ USD za článok. Zbytok hlavného pelotónu môžu byť cenou maximálne 20% nad. Ide o dlhodobé, veľkoobchodne kontrahované ceny pre rok 2021. Produkčnú kapacitu v Číne pre rok 2021 odhadujem na 180 GWh. Veľký poprask na Čínskom trhu však spôsobilo skupovanie LFP batérií Teslou od CATL a odsunutie domácich EV výrobcov na druhú koľaj. Priemysel sa tam výrazne preorientováva na LFP, kvôli excelentnému pomeru cena/výkon.

    • IK, asi treba urobiť rošádu na 90 USD/ kWh a 60 USD/ kWh vo vete: Lídri sú pri cca 90 kWh/ USD za článok pri nickel-manganese-cobalt (NMC). LFP je cca 60 kWh/ USD za článok.

      • Bolo to zámerné. Nikto donedávna z klasických ICE výrobcov nepoužíval LFP. Bolo to pre ich nízku gravimetrickú hustotu. Tá však aktuálne narástla až na 210 Wh/kg (cell) a je dobre použiteľná do veľkosti batériových packov cca 60kWh. Pre malé EV vozy vražedná kombinácia cena/výkon oproti ICE. V Číne sú mimoriadne populárne a lacné. Organizujú sa obrovské stretnutia fanúšikov. Pripomína mi to obdobie VW T1-2 Hippies.

  2. Aj keby to bolo rovno 250 €/kWh.
    Prečo sa autá s batériou 40kWh čo predstavuje cenu 10 000 € predávajú za 36 000€.
    Napríklad taký Hyundai Ioniq. Nech mi netvrdia, že motor plus nejaká tá elektronika „zožerie“ a zvyšok auta zožerie 26 000 €.

  3. Kedy sa dostanú na trh tie ospevované baterky od Tesly??Od vlani už ubehla dosť dlhá doba a stále Tesla kupuje baterky?Ako to vlatne je???

Pridajte komentár