Mnohí čakajú na cenovo dostupnejšie elektromobily. Tie pritom avizuje čoraz viac výrobcov, zrejme najmä vďaka klesaniu výrobných nákladov. V ostatnej dobe však rastú ceny mnohých dôležitých komodít, surovín či súčiastok, čo môže podľa niektorých odborníkov zvrátiť dlhodobý trend. A negatívny vplyv v tomto smere bude mať pravdepodobne aj vojna na Ukrajine.
V úvode analytického článku agentúry Reuters sa uvádza, že rastúce náklady na suroviny, čo ešte podporila ruská invázia na Ukrajine, by mohli prekaziť sen automobiliek o zavedení cenovo dostupnejších elektromobilov.
Článok sa pritom opiera aj o rast cien surovín ako lítium, nikel, grafit či kobalt, ktoré sú dôležité pri výrobe batérií do elektromobilov. Analytik Gregory Miller z Benchmark Mineral Intelligence upozorňuje, že hrozí spomalenie či dokonca zvrátenie trendu dlhodobého poklesu nákladov na batérie. Batérie majú pritom značný vplyv na výrobné náklady elektromobilov.
A nepomáhajú ani ďalšie problémy v dodávateľskom reťazci automobilového priemyslu, počnúc chronicky známym nedostatkom čipov. Miller pritom dodáva, že rastúce ceny surovín majú určite potenciál oddialiť dosiahnutie cenovej parity elektromobilov a spaľovacích áut.
Spomalenie či zvrátenie dlhodobého trendu
Tento rok by podľa analytika z Benchmark Mineral Intelligence mohlo dôjsť k prvému medziročnému nárastu priemernej ceny batériových článkov. Svoj podiel viny by pritom mohla mať aj vojna na Ukrajine. Konflikt mal napr. vytlačiť ceny niklu, ktorý je dôležitý pre ternárne li-ion batérie NMC (nikel-mangán-kobalt) s vysokou energetickou hustotou, na 11-ročné maximum, keďže 7 % tejto suroviny pochádza z Ruska. Rusko je tiež veľkým dodávateľom hliníka či paládia.
Možno by sa dalo namietať, že pre cenovo dostupnejšie elektromobily by sa mohli používať najmä čoraz populárnejšie li-ion batérie LFP (lítium-železo-fosfát), ktoré neobsahujú nikel či ešte drahší kobalt (toho je však v batériách NMC podstatne menej) a ktoré vo veľkom využívajú čínsky výrobcovia elektromobilov. Avšak aj Číňania čelia rastúcim nákladom, napr. na lítium, čo má zvyšovať tlak aj na výrobcov populárnych cenovo dostupných elektromobilov ako Wuling či ORA.
Nuž, uvidíme. Snáď sa dajú všetky súvisiace záležitosti do poriadku čo najskôr a trend klesajúcich nákladov bude podporený okrem iného aj úsporami z rozsahu a rastúcou konkurenciou v oblasti elektromobility.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Priemerná cena elektromobilu klesla v Číne na polovicu, v Európe naopak značne stúpla
Elektromobil môže byť lacnejší ako spaľovák už aj na Slovensku
Ceny elektromobilov a spaľovákov sa začínajú v Nemecku vyrovnávať nielen vďaka vysokým dotáciám
5 komentárov
Aj som si myslel, že automobilky budú chcieť zarobiť na nešťastí iných. Fakt prezieravé. Takže tú našu spoločnú planétu nezachránime?
Ten faktor, ktorý spomínate je určite relevantný, ale samozrejme za zdražením treba vidieť aj skokový rast cien mnohých dôležitých zdrojov pre výrobu nielen elektromobilov, ale aj bežných áut. Bohužiaľ EÚ si strieľa do vlastnej nohy a podpiľuje konár na ktorom sedí….
Rast cien nie je spôsobený EÚ a keď narážate na uhlíkovú daň, tak treba si uvedomiť, že ak teraz nezastavíme otepľovanie, tak neskôr to bude násobne drahšie a podľa vedcov od istej úrovne už dokonca aj nemožné. A kto by mal začať, ak nie vyspelejšie oblasti ako je aj Európa? Znižovanie emisií treba vidieť ako príležitosť, treba vyvíjať technológie, ktoré emisie znižujú a tieto predávať ďalej do sveta.
Ak ešte len nedávno si niekto dovolil zapochybovať o rýchlosti napredovania elektrifikácie z toho či onoho dôvodu, bol v komentároch zahrnutý posmeškami a neraz aj sprostými slovami „istých“ účastníkov diskusií.
Teraz vidíme, ako náhle sa skutočne môžu zmeniť podmienky z rôznych dôvodov!
Želajme si skorý návrat k „normálu“ a pokračovaniu pozitívneho vývoja cien a techniky aj v oblasti BEV ….
No dovi dopi… Všetko sa zrútilo, ako domček z kariet. Chlapci, kupujte elektrocentrály, benzín, naftu, múku,… Pretože, ak nahneváme Putina, mi tu v Európe zahynieme od hladu a zimy…