Elektromobil od „BYD-Mercedesu“ sa dokáže nabíjať na 2 nabíjačkách súčasne

4

Spoločná značka automobiliek BYD a Mercedes-Benz, Denza, uviedla minulý mesiac na čínsky trh elektrický crossover Denza N7 s netradičným a zrejme kontroverzným nabíjacím systémom. Model je totiž možné nabíjať prostredníctvom dvoch nabíjacích DC portov pomocou dvoch nabíjačiek súčasne.

Ako informuje CarNewsChina, spoločný podnik automobiliek BYD (najväčší predajca áut v Číne v tomto roku a najväčší výrobca áut do zásuvky) a Mercedes-Benz, Denza, začínal ako rovnocenný podnik s podielom 50:50. Postupne však BYD získal 90-% podiel.

A nedávno táto značka uviedla na trh svoj ďalší elektromobil. A to väčší prémiový elektrický crossover Denza N7 s rozmermi 4 860 x 1 935 x 1 602 mm (dĺžka x šírka x výška) a rázvorom 2 940 mm, ktorý bol postavený na dedikovanej platforme od BYD – „e-platform 3.0“.

Dostupná je verzia s pohonom zadnej nápravy a verzia s pohonom oboch náprav. „Zadokolka“ (RWD) má výkon 230 kW a „štvorkolka“ (AWD) 160 + 230 kW, vďaka čomu zrýchli z 0 na 100 km/h za 3,9 s. Obe verzie sú vybavené LFP batériou od BYD s technológiou „cell-to-body“ a kapacitou 91,3 kWh. Batéria im pritom zabezpečí dojazd 702, resp. 630 km podľa „optimistického“ cyklu CLTC.

Je duálny nabíjací systém kontroverzný?

Asi najzaujímavejšou súčasťou modelu Denza N7 je jeho nabíjací systém. Ten totiž disponuje hneď dvoma nabíjacími portami pre nabíjanie jednosmerným prúdom (DC). Tie možné využiť naraz, takže vozidlo sa dá nabíjať z dvoch nabíjačiek naraz.

Pri využití jedného nabíjacieho portu je maximálny podporovaný výkon 150 kW. Ten je možné pripojením k druhej nabíjačke zvýšiť na 230 kW. Pri tejto duálnej konfigurácii má byť podľa výrobcu možné počas 15 min nabíjania  získať energiu, ktorá zabezpečí dojazd 350 km (zrejme CLTC), resp. za 100 km za 4 min.

Toto riešenie však vyvoláva otázky ohľadom etiky nabíjania. Jedno vozidlo totiž v prípade využitia plného nabíjacieho potenciálu zaberie 2 nabíjacie body, čo môže vyvolať kontroverzie. Najmä v čase plnej vyťaženosti nabíjacích staníc. Denza by sa preto radšej mohla zamerať na výkonnejšie nabíjanie prostredníctvom jedného nabíjacieho portu. Veď 230 a viac kW „mono-nabíjanie“ už dávnejšie podporujú napr. elektromobily od Tesly, koncernu Hyundai Motor či značiek Audi a Porsche.

Ak by niekoho zaujímala cena modelu Denza N7, ktorý sa podľa všetkého zatiaľ nechystá na zahraničné trhy, tá sa v Číne pohybuje v rozmedzí 301 800 až 379 800 RMB (cca 38 000 až 48 000 €).

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Elektromobil od TU Eindhoven sa má nabiť len za 4 minúty
Stellantis predstavil „inovatívnu smart batériu“ s integrovanou nabíjačkou aj invertorom
Elektrický mestský „offroad“ Yep môže dostať lacný predlžovač dojazdu
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

4 komentáre

  1. Asi je malo moznosti to vyuzit.
    1. by museli dociahnut 2 kable za jednej na dve strany, alebo z dvoch nabiek blizko seba.
    2. Ak na jednej je deleny vykon tak si az tak zrejme nepomoze.
    Asi v Cine inak vyzeraju nabky/huby ako u nas,
    Co sa tyka moralky nevidim dilemu, je to to iste akoby tam nabijali dvaja rozny, proste obsadene dve nabky. Aspon nabije rychlejsie a uvolni skor obidve a mozu nabijat dvaja dalsi namiesto jedneho.
    Pri delenom vykone ak by si bral 230kw tak tomu druhemu aj tak nezostane vela a ak by sa delil napolovicu tak budu obaja nabijat pomaly/dlho.
    Ale mozno je to riesenie na mieru pre Cinu ak su tam DC huby s malym vykonom do 120kw na port.

  2. Morálny problé nevidím, veď ak vedľajší stojan nie je obsadený, prečo by niekto, kto má na to prispôsobený emobil, nemohol nabíjať aj z tohto stojanu?

Pridajte komentár