Jeden z najväčších výrobcov áut na svete, koncern Stellantis zgrupujúci 14 značiek, nám zdá sa postupne predstavuje technológie pre elektromobily nových generácií. Po úplne novej platforme aktuálne prišla na rad úplne nová batéria, ktorá má okrem iného priniesť vyšší dojazd a nižšie ceny.
Elektromobily značiek Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroen, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel/Vauxhall, Peugeot a Ram by mali v budúcnosti ťažiť z R&D batériového projektu IBIS (Inteligentný integrovaný batériový systém), za ktorým stojí tím pozostávajúci z inžinierov a vedcov Francúzskeho národného centra pre vedecký výskum, ako aj spoločností Stellantis a Saft.
Tento tím podľa koncernu Stellntis vyvinul inovatívny smart prototyp batérie, ktorý sa testuje od minulého leta a na ktorý sa vzťahuje mnoho patentov. V oblasti elektromobility má pritom priniesť „skutočnú zmenu paradigmy v konštrukcii elektrických pohonných systémov“.
V rámci doteraz 4 roky trvajúceho projektu IBIS boli podľa Stellantisu overené mnohé technické koncepty, ako aj ich riadenie a prevádzka v rámci prípravy na použitie v automobilovom priemysle a tiež v oblasti stacionárnych úložísk energie.
Hlavná inovácia
Hlavnou inováciou novej batérie má byť integrácia funkcie invertora a nabíjačky. Stellantis pritom uvádza: „V rámci systému IBIS sa elektronické konverzné dosky, ktoré vykonávajú funkcie invertora a nabíjačky, montujú čo najbližšie k li-ion batériovým článkom. A sofistikovaný riadiaci systém umožňuje vyrábať striedavý prúd pre elektromotor priamo v batérii.“
To má priniesť vyššiu účinnosť, a teda aj dojazd (aj vďaka zníženiu hmotnosti), vyššiu spoľahlivosť, nižšiu cenu a zlepšiť využiteľnosť priestoru.
Chystá sa testovanie v reálnych podmienkach
Aktuálne sa partneri projektu IBIS zameriavajú na vytvorenie plne funkčného prototypu vozidla, ktorý bude slúžiť na testovanie novej batérie okrem iného aj v reálnych podmienkach na bežných cestách. Plánom je pritom, aby bola technológia dostupná v elektromobiloch od koncernu Stellantis do roku 2030.
Batéria IBIS sa tiež plánuje používať v oblasti stacionárneho skladovania energie a integrácie obnoviteľných zdrojov. Nová technológia má pritom priniesť lepšiu dostupnosť, optimalizáciu používania energie, nižšie priestorové nároky, zjednodušenie údržby a modernizovania zariadení, ako aj nižšiu uhlíkovú stopu.
Zdroj: Stellantis
SÚVISIACE ČLÁNKY:
VW avizuje „prelomovú inováciu“ pre výrobu lacnejších elektromobilov
Slovenský InoBat dal otestovať svoju novú batériu s rýchlym nabíjaním a vysokou e-hustotou
Stellantis avizuje elektromobily s najlepším dojazdom a nabíjaním v triede vďaka novej platforme. Aké parametre zabezpečí?
ODBER NOVINIEK
4 komentáre
zaujimave…
napr. to, ze projekt trva uz 4 roky, pritom rok cosi dozadu ste pisali, ako CEO Stellantisu sa opakovane vyjadroval negativne k elektromobilite…
asi to bola nejaka takticka hra a pridu s niecom uplne prelomovym 😀
Do roku 2030 bude vývoj u Tesly a spol. zase niekde inde, Tesla má 5 rokov náskok, ktorý sa do 2030 možno ešte zväčší.
DOTERAZ !!! …… 🙂
Cesty do budúcnosti sú často veľmi kľukaté !!! 🙂 ………..