Technická univerzite v Eindhovene prichádza s ďalším zaujímavým tvrdením, ktoré sa týka elektromobility. Vďaka technológii chladenia batérie sa má totiž elektromobil LMP3 vyvinutý študentským tímom InMotion nabiť „ultrarýchlo“, a to len za 4 min.
Cieľom univerzitného tímu InMotion je ukázať, že čas nabíjania elektromobilov je možné skrátiť na úroveň porovnateľnú s tankovaním spaľovacieho vozidla. Ten pritom tvrdí, že ak to dokáže skupina vysoko motivovaných študentov, mal by to zvládnuť aj priemysel.
Technológiu skutočne „ultrarýchleho“ nabíjania nájdeme v študentskom elektromobile LMP3 navrhnutom pre závody. Toto vozidlo sa má nabiť za necelé 4 min, vďaka čomu má ísť podľa TU Eindhoven o „najrýchlejšie sa nabíjajúce elektrické pretekárske auto na diaľkové preteky na svete, pokiaľ je známe“.
Rýchly vývoj aj rýchle nabíjanie
Univerzitný tím InMotion začal podľa vlastných slov spolu s 30 študentmi navrhovať a následne zhotovovať batériu pre svoj pretekársky elektromobil len relatívne nedávno, a to v novembri minulého roku. Výsledkom má byť batériový pack, ktorý sa nabije len za 3 min a 56 s. Technológia mala byť pritom otestovaná vo výskumnom inštitúte TNO a spoločnosťou Prodrive Technologies.

Zdroj: Charlie Acuna/TU Eindhoven
Spomínaná batéria má kapacitu 29,2 kWh a dokáže využiť nabíjací výkon až 322 kW a zabezpečiť elektromobilu LMP3 dojazd 250 km. InMotion tvrdí, že nezáleží na kapacite batérie, nabíjací čas má zostať rovnaký. Je však nutné zabezpečiť dostatočne výkonnú nabíjaciu stanicu. Dá sa predpokladať, že na kapacitne väčšiu batériu je potrebný väčší ako 322-kW nabíjací výkon. V Číne sa však začínajú objavovať nabíjačky pre osobné vozidlá s výkonom 480 kW či dokonca 600 kW.
Kľúčové je chladenie
Kľúčom k ultrarýchlemu nabíjaniu za 4 min je podľa TU Eindhoven ich technológia chladenia batérie. Toto chladenie prebieha na úrovni samotných článkov, pričom medzi jednotlivými článkami prúdi chladiaca kvapalina, čo nemá byť na trhu bežné.
Otázna je však napr. životnosť batérie. InMotion totiž tvrdí, že „výsledkom 24-hodinového testu je minimálna degradácia akumulátora.“ Ak to znamená, že batéria sa opakovane nabíjala a vybíjala počas 24 hod, tak zrejme nejde o relevantný test životnosti.
Každopádne sme zvedaví, ako budú ohľadom rýchlosti nabíjania elektromobilov napredovať priemyselní hráči. Tí musia totiž na rozdiel od študentských projektov ponúknuť komercionalizovateľné, nákladovo zmysluplné a škálovateľné riešenia.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Gigant CATL hlási batériu, ktorá sa nabije za 10 min. Do výroby sa môže dostať tento rok
Test rýchlosti nabíjania 32 elektromobilov priniesol nové rekordy. Stojí za nimi Xpeng G9
Tento elektromobil sa má nabiť za 6 min, a to vďaka batérii od Nyobolt
ODBER NOVINIEK
6 komentárov
Jedna vec sú max. technické možnosti, druhá prijateľné náklady na ich praktické využitie. Ak by prišiel niekto s nabíjaním 0-100% za 3 sek. za náklady 1 milión na jedno vozidlo, nikto by asi o to nemal záujem! Radšej bude nabíjať 10 min. Súvisí s tým aj potrebný príkon na jeden nabíjací bod. Prax nám prinesie rozumné výkony za rozumné náklady!
Batéria má kapacitu 29,2 kWh a dokáže využiť nabíjací výkon až 322 kW. Výsledkom má byť batériový pack, ktorý sa nabije len za 3 min a 56 s.
Keď to dám do excelu tak výkonom 322 kW sa dá za 4 minúty nabiť cca 21 kWh akumulátor. A to by musela byť nabíjacia krivka úplne plochá. Ale možno mám zlý excel :-).
Chcelo by to aspoň 450 kW nabílačku.
Vidíš, vidíš! Nemáš to dávať do excelu, máš to počítať v hlave ako Móricko! Keď sa ho učiteľ opýtal koľko je dva a dva, Móricko sa zamyslel a hovorí: Budeme kupovať alebo predávať, pán učiteľ?! ….
Tak to je góól
Šikovným patrí svet !!! 🙂
Jak z toho ven?