Mimovládna organizácia Transport & Environment (T&E) už roky tlačí na vlády, aby nepodporovali nákup plug-in hybridných automobilov, pretože nemajú taký environmentálny prínos ako sa tvrdí, či ako sa predpokladalo. A aktuálne prichádza s testom reálnych emisií CO2 troch plug-in hybridných modelov od BMW, Renaultu a Peugeotu v rámci mestskej a prímestskej prevádzky.
T&E sa zaoberala emisiami plug-in hybridov napr. aj pred 2 rokmi. A to v rámci štúdie, ktorá mapovala ich skutočné emisie CO2 pri jazdách na dlhé vzdialenosti. Tá pritom nedopadla pre testované vozidlá vôbec dobre. A navyše sa ukazalo, že najmä v rámci firemných flotíl sa elektrický pohonom využíva len minimálne.
Dúfalo sa pritom, že aspoň v prípade mestskej či prímestskej prevádzky, napr. v rámci dochádzania za prácou, by plug-in hybridy mohli byť environmentálnym prínosom. Avšak výsledky aktuálneho testu T&E v tejto oblasti sú celkovo takisto sklamaním.
Spomínaný test na objednavku T&E vykonala Technická univerzita v Grazi. Skúškam pritom boli podrobené plug-in hybridné verzie modelov BMW 3 Touring, Renault Megane a Peugeot 308. Zistilo sa, že BMW 3 pri jazde v rámci „typickej prímestskej trasy“ dlhej 55 km vyprodukovalo 3-násobne viac emisií CO2 v porovnaní s „oficiálnou hodnotou“. Modely Megane a 308 dopadli síce podstatne lepšie, avšak na tak krátkej vzdialenosti (55 km) sa očakávali lepšie výsledky, ako sú o 70 %, resp. 20 % vyššie emisie CO2.

Zdroj: T&E
Reálny elektrický dojazd
Čo sa týka reálneho elektrického dojazdu pri jazde po meste, kedy je elektrický pohon efektívnejší ako v rámci kombinovanej jazdy, Renault Megane dosiahol o máličko lepší ako deklarovaný dojazd. Jeho kolegovia od BMW a Peugeotu však naplnili tento dojazd len na 74 %, resp. 53 %.

Zdroj: T&E
Emisie CO2 pri vybitej batérii
A keďže predchádzajúce štúdie ukázali, že plug-in hybridy sú väčšinou firemné autá (71 %), ktoré veľkú väčšinu km najazdia na benzín, príp. naftu, emisie CO2 spomínaných modelov sa testovali aj pri vybitej batérii. V tomto prípade bola nameraná hodnota 5 až 7-násobne vyššia ako sa deklaruje.

Zdroj: T&E
„Dotácie sú neopodstatnené“
Na základe tohto testu navrhuje T&E zrušiť dotácie na nákup plug-in hybridných modelov, pretože nie sú ani zďaleka takým environmentálnym prínosom, ako sa deklaruje. Nezisková organizácia pritom dodáva, že napr. 7 európskych krajín v minulom roku zadotovalo nákup plug-in hybridných áut od značiek BMW, Peugeot a Renault dokopy sumou cca 350 mil. €. Celkové dotácie plug-in hybridov tak musia byť ďaleko väčšie.
Z hľadiska 4-ročných nákladov na vlastníctvo majú byť pritom plug-in hybridné modely BMW 3, Renault Megane a Peugeot 308 drahšie o 2 600 €, 1 300, resp. 4 800 € ako porovnateľné plne elektrické modely Tesla Model 3, Renault Megane E-Tech a Citroen e-C4.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
„Emisný škandál“ plug-in hybridov sa skončí. EÚ schválila nový výpočet emisií CO2
Toyota tvrdí, že hybridy sú ekologickejšie ako elektromobily, keď straší nedostatkom batériových surovín
Plug-in hybridy sú v reáli ďaleko „špinavšie“ ako na papieri, potvrdzujú ďalšie štúdie
7 komentárov
Do grafu s vybitou bateriou mohli este doplnit na porovnanie varianty tych modelov ICE s rovnako vykonnym modelom.
Oni sú si toho vedomí, a s uvádzanými výkonmi všelijako „čarujú“ aby sa nedalo porovnať! ….
hybridy bol ojeb od sameho zaciatku, ze im to az teraz docvaklo…
Možno nie od samotného začiatku. Veľká chyba bola, uznanie spotreby 1 až 2 litre/ 100 km kvôli CO2, a to že neboli dôsledne kontrolované skutočné emisie, ako sa napr. ukazuje aj v tomto teste!
Čítal som pôvodnú štúdiu.
Tá ale mala aj záver, že v prípade pravidelného nabíjania z vonk. zdroja, plug-in hybrid z eko hľadiska, dlhodobo, predstavuje menšiu záťaž pre planétu ako čisto EV
Lenže ľudia sú akí sú, stačí na papieri, že plug-in huráá, len aby sa nemuselo platiť parkovné, menšie registračné, dotácie atď, a sme tu.
Plug in hybrid je technologická slepá ulica. Teraz už aj ekologická.
Inak ja mám hybrida, NORMÁLNEHO tzv. Full-Hybrid, samonabíjacieho a je to paráda !
To je technologicky prvý prirodzený krok k prechodu od ICE k EV
No a druhý prirodzený krok mal byť PHEV, a ten sa v praxi akosi nevydaril ……. Denno-denné nabíjanie PHEV asi bude dosť otravné, ak vôbec pre mnohých možné, a tak sa jazdí s dobíjaním cez ICE, a vsetko je v ……
Áno.
V podstate potvrdil môj názor, ďakujem.
MAL byť.
Aj mohol byť.
Chcelo to LEN sebadisciplínu, každodennú starostlivosť o auto.
Aj nabíjať.
Čožeee ???
Aj elektrika stojí peniaze ???
Tak to niee!
Veď načo nabíjať, keď má vlastný motor (ICE)
No a presne tento lenivý prístup zabil PHEV
Určitým spôsobom dvojmo:
Načo má ICE keď sa dá aj nabíjať.
Toľko z mojej strany, prajem každému veľa šťastných kilometrov, bezpečný návrat domov !