Plug-in hybridy sú v reáli ďaleko „špinavšie“ ako na papieri, potvrdzujú ďalšie štúdie

11

Plug-in hybridy sú považované za prechodné riešenie na ceste od čisto spaľovacích áut k plne elektrickým vozidlám. Ukazuje sa však, že v skutočnosti nie sú z environmentálneho hľadiska takým prínosom, ako sa predpokladalo. Vodiči totiž v reáli ani zďaleka nevyužívajú plný potenciál elektrického pohonu a mimo reality je aj certifikovaná laboratórna spotreba týchto vozidiel.

Mnohé environmentálne politiky si od plug-in hybridov sľubujú významné zníženie emisií CO2 v porovnaní so spaľovákmi. Preto pristúpili k ich podpore, a to aj prostredníctvom dotovania nákupu nemalými finančnými príspevkami. Mnohé organizácie však apelujú, aby bola táto podpora ukončená. Podľa pribúdajúcich štúdií totiž nie je environmentálny prínos áut s plug-in hybridným pohonom ani zďaleka taký, ako si mysleli tvorcovia „dotačných“ politík.

Najnovším dôkazom môže byť štúdia nezávislej neziskovej organizácie Medzinárodná rada pro čistú dopravu (ICCT), ktorá sa podieľala aj na odhalení emisného škandálu „DieselGate“. Tá sa tentokrát zamerala na porovnanie spotreby paliva plug-in hybridov v reálnom svete a spotreby, s ktorou počíta americká vládna Agentúra pre ochranu životného prostredia (EPA), ktorá je známa aj svojím najrealistickejším cyklom pre hodnotenie dojazdu elektromobilov.

Zdroje dát

ICCT vychádzala z údajov portálu Fuelly.com, v rámci ktorého vodiči dobrovoľne zverejňujú údaje o spotrebe svojich vozidiel v reálnych podmienkach, ako aj z údajov kalifornskej vládnej organizácie BAR, ktorá merala podiel elektrického pohonu počas reálnej prevádzky plug-in hybridov v rámci USA.

Výsledky

Výskum ukázal, že podiel elektrického pohonu môže byť o 26 až 56 % nižší a skutočná spotreba o 42 až 67 % vyššia, ako počíta EPA v rámci svojich dokumentov, z ktorých vychádzajú aj tvorcovia environmentálnych politík v USA. Podľa tamojšieho nedávno schváleného Zákona o znížení inflácie, ktorý zahŕňa aj rozšírenie dotácií na bezemisné a nízkoemisné vozidlá vo forme daňových kreditov, pritom môžu mať plug-in hybridy nárok na podporu vo výške až 7 500 $.

V Európe ešte väčší rozdiel

V Európe začínajú krajiny upúšťať od dotovania vozidiel s plug-in hybridným pohonom. A to aj na základe takýchto štúdií. Mimochodom, v polovici roka organizácia ICCT zverejnili podobnú štúdiu, ktorá sa týkala Európy. V jej prípade boli zistenia ešte zarážajúcejšie. Aj z dôvodu, že sa reálne údaje porovnali s údajmi laboratórneho cyklu WLTP, ktorý je ešte „optimistickejší“/“benevolentnejší“ ako cyklus EPA.

Na vzorke 9 000 plug-in hybridných vozidiel sa zistilo, že reálna spotreba týchto vozidiel je 4,0 až 4,4 l/100 km v prípade súkromných vozidiel a 7,6 až 8,4 l/100 km v prípade firemných vozidiel. A to je troj až päťnásobok hodnôt spotreby podľa oficiálneho cyklu WLTP (1,6 až 1,7 l/100 km).

Z toho môže vyplývať, že mimo realitu sú nielen oficiálne laboratórne merania spotreby, ale aj očakávania ohľadom používania elektrického pohonu samotnými vodičmi plug-in hybridov. Samozrejme česť tým, ktorí využívajú „elektrický“ potenciál svojho vozidla v najvyššej možnej miere.

Každopádne EÚ už začína reagovať na spomínané skutočnosti. Schválila totiž nový výpočet emisií CO2 pre vozidlá s plug-in hybridným pohonom, ktorý zohľadní aj dáta z reálnej prevádzky.

Zdroj titulného ilustračného obrázku: Transportenvironment (T&E)

SÚVISIACE ČLÁNKY:
„Emisný škandál“ plug-in hybridov sa skončí. EÚ schválila nový výpočet emisií CO2
Batériový pohon môže ako jediný priniesť nižšie náklady na vlastníctvo auta, uvádza ICCT
Zastavte lízing plug-in hybridov, vyzýva klientov lízingová spoločnosť

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

11 komentárov

  1. Plugin hybridy by mali jazdiť na alkoholový benzín E85, potom by boli emisie nízke. Pomohlo by bezproblémové nabíjanie, teda na parkoviskách, aby majitel na noc odparkoval a nabíjal. Tiež ten dojazd 40 – 50 km je o ničom, je to len pre majitelov rodinných domov. Inak oštara, som rád že som ho nekúpil.

    • Plugin, elektromobil, ak by sa vyrábali a kupovali v takom množstve ako spaľováky, tak zničíme životné prostredie o 90% rýchlejšie ako doteraz, všetko sú to len vymysly pár envirofanatikov a pracháčov, ktorý okrem dristov nerobia pre životné prostredie vôbec nič a len vyciciavajú štátne a iné dotácie. Pritom stači aj sedliacky rozum aby človek vedel, že tažbou drahých technických kovov a výrobou takého množstva batérií zničíme vody, lesy a vôbec prírodu.

    • Spotreba plugin hybridov je individuálna a záleží od užívateľa. Plugin môže jazdiť s nulovou spotrebou ale aj s 10-12 litrovou. Nie je to chyba auta.

    • Značná časť novinárov a envirolobistov je ťažko skorumpovaná. Na politických statusoch to moc nie je vidieť, ale v čisto technickej rovine, kde neokecáte, že 1+1=2 to už bije výrazne do očí. Bohužiaľ technické vedomosti obyvateľstva v EU tak drasticky klesli, že už môžu drzo a sebavedome tvrdiť, že 1+1= čokoľvek iné než 2!

      Výsledok sa dostavil napríklad v podobe bezprecedentného prepadu podielu európskych „moderných“ EV áut v Číne.

      A napriek silnému lobbingu a hádzania polien Tesle v USA a EU pod nohy, Tesla kompletne valcuje svetový trh.

      A ako to vypadá s podporou vlád USA a EU pre Teslu? Torpédujú ju kde sa dá! A ako to je s Teslou v Číne? Má mimoriadnu podporu!
      Kde urobili súdruhovia v USA a EU chybu? Je toto normálne?

  2. Plug-in hybridy bohužiaľ nesplnili očakávania! Všetko sa zvrhlo na vykazovanie nereálnych hodnôt emisií výrobcami, predraženie technicky komplikovanejších áut spravidla s nižšou úžitnou hodnotou. A to všetko nakoniec zaplatí nový majiteľ takéhoto auta !!!

  3. Plug-in hybridy sú dobré pre uvedomelých ludí s garážou ktorý sú ochotní zmeniť návyky a naučiť sa dávať pravidelne auto do zásuvky. Odmenou za to im výrazné zníženie výdajov na pohonné hmoty. V reály si to ale kupujú hlavne manažeri ako firemné auto na leasing. Firma im dá limit na mesačnú splátku vrátane pohonných hmôt napr. na 500€/ mes. No a Plug-in hybrid s normovanou spotrebou 1,2l/100km im potom svete čuduj sa vychádza lacnejšie ako výkonný dízel s 6,7l a za ušetrené peniaze si radšej auto dovybavia. No problém je že auto vôbec nenabijú (aj ked bývajú v dome a majú tú možnosť), a jazdia s vybitou baterkou. Veď prečo by si míňali vlastnú elektriku? A na firme sa všetci čudujú. Ako to, že majú tie „úsporné Plug-in hybridy“ spotrebu 7,5 litra?

    • Áno, popisuješ praktický príklad, prečo som vyššie napísal, že: „Plug-in hybridy bohužiaľ nesplnili očakávania!“ …….

Pridajte komentár