„Emisný škandál“ plug-in hybridov sa skončí. EÚ schválila nový výpočet emisií CO2

7

Ako sme už informovali, EÚ avizovala, že si posvieti na emisie plug-in hybridov, ktoré sú podľa viacerých štúdií výrazne podhodnotené. No a včera sa EÚ dohodla na opatreniach, ktoré majú zreálniť „WLTP“ emisie plug-in hybridov a odkloniť podporu tohto druhu vozidiel.

Viaceré organizácie v ostatných rokoch na základe svojich štúdií upozorňujú, že plug-in hybridy nie sú v reálnej prevádzke ani zďaleka také čisté, ako by mali byť na základe laboratórneho cyklu WLTP. Nezisková organizácia Transport & Environment (T&E) aktuálne na základe najnovších údajov v rámci svojej správy spomína, že súkromné plug-in hybridy majú vypúšťať v priemere 3-krát viac emisií CO2 ako podľa cyklu WLTP. A v prípade firemných áut to má byť dokonca až 5-násobok.

Zohľadnenie dát z reálnej prevádzky

Zo spomínaných dôvodov T&E chváli včerajšiu dohodu EÚ, ktorá má priniesť hodnotenie emisií plug-in hybridov na základe toho, koľko ich vypustia v reálnej prevádzke. Nový systém má podľa T&E poukázať na skutočný environmentálny vplyv týchto „falošných elektrických vozidiel“ a „ukončiť emisný škandál, v rámci ktorého sú spotrebitelia zavádzaní a ktorý umožňuje výrobcom áut významne zriediť ich emisné ciele“.

Od roku 2025 sa v rámci výpočtu emisií CO2 plug-in hybridov podľa cyklu WLTP zníži započítavaný podiel jazdy na elektrinu (tzv. úžitkový faktor). A o 2 roky na to už majú byť zohľadnené údaje z reálneho sveta. Aj na základe  správy z februára sa pritom zdá, že sa k tomu použijú dáta z palubných meračov spotreby paliva, ktoré sa v rámci EÚ povinne montujú do vozidiel od minulého roku.

Očakáva sa zmena dotačnej aj výrobnej politiky

T&E aj Európska únia si od spomínaných opatrení sľubujú aj to, že vlády prehodnotia svoju podporu plug-in hybridných áut prostredníctvom dotovania ich nákupu, čoho cieľom je plnenie klimatických záväzkov. A má ísť aj o impulz pre automobilky, aby sa zamerali najmä vozidlá, ktoré majú reálny environmentálny prínos a zároveň znižujú závislosť EÚ od ropy.

Organizácia T&E aktuálne tiež v podstate zopakovala svoje vyjadrenie z roku 2020, kedy uviedla: „Automobilky kladú vysoké emisie plug-in hybridov za vinu vodičom. Pravdou však je, že väčšina týchto vozidiel nie je dobre navrhnutá. Majú slabé elektromotory, veľké znečisťujúce spaľovacie motory a zvyčajne nepodporujú rýchle nabíjanie.“

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Nové spaľovacie autá nemusia v EÚ úplne zmiznúť ani po roku 2035
Zastavte lízing plug-in hybridov, vyzýva klientov lízingová spoločnosť
Batériový pohon môže ako jediný priniesť nižšie náklady na vlastníctvo auta, uvádza ICCT

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

7 komentárov

  1. Zlá technická definícia požadovaných vlastností a parametrov viedla automobilky k výrobe takýchto hybridných mutantov …..

    • V akom zmysle Fero?
      Myslis myty typu:
      1. Vyroba baterie je neeko. (Pretoze tazba ropy, spracovanie a transport je viac eko?)
      2. Baterie su nebezpecny odpad, ktory sa bude hromadit. (Pretoze si nepocul o moznosti druheho 20rocneho pouzitia a naslednej 99% recyklacie baterie potom, co po 200-500tis km nebude o 10-15 rokov zaujimava z pohladu dojazdu v EV?)
      Alebo
      3. Vyroba elektriny pre EV je neeko, lebo sa z casti vyraba aj z fosionych paliv. (Pretoze si nepocul o ucinnosti spalovacich verzus el.motorov elektroaut, ktore i keby boli nabijane z fosilnej elektriny, tak jej potrebuju percentualne menej ako spalia spalovacie motory aut, ktore nam navyse spaliny fuknu priamo pod nosy v mestach?)

      • skus prečítať aj „…opspeed.sk/novinky/presnejsia-metodika-green-ncap-dokazuje-ze-elektromobil-nie-je-o-nic-zelensi-ako-bezne-auto/21085…“

Pridajte komentár