Ako sme už informovali, EÚ avizovala, že si posvieti na emisie plug-in hybridov, ktoré sú podľa viacerých štúdií výrazne podhodnotené. No a včera sa EÚ dohodla na opatreniach, ktoré majú zreálniť „WLTP“ emisie plug-in hybridov a odkloniť podporu tohto druhu vozidiel.
Viaceré organizácie v ostatných rokoch na základe svojich štúdií upozorňujú, že plug-in hybridy nie sú v reálnej prevádzke ani zďaleka také čisté, ako by mali byť na základe laboratórneho cyklu WLTP. Nezisková organizácia Transport & Environment (T&E) aktuálne na základe najnovších údajov v rámci svojej správy spomína, že súkromné plug-in hybridy majú vypúšťať v priemere 3-krát viac emisií CO2 ako podľa cyklu WLTP. A v prípade firemných áut to má byť dokonca až 5-násobok.
Zohľadnenie dát z reálnej prevádzky
Zo spomínaných dôvodov T&E chváli včerajšiu dohodu EÚ, ktorá má priniesť hodnotenie emisií plug-in hybridov na základe toho, koľko ich vypustia v reálnej prevádzke. Nový systém má podľa T&E poukázať na skutočný environmentálny vplyv týchto „falošných elektrických vozidiel“ a „ukončiť emisný škandál, v rámci ktorého sú spotrebitelia zavádzaní a ktorý umožňuje výrobcom áut významne zriediť ich emisné ciele“.
Od roku 2025 sa v rámci výpočtu emisií CO2 plug-in hybridov podľa cyklu WLTP zníži započítavaný podiel jazdy na elektrinu (tzv. úžitkový faktor). A o 2 roky na to už majú byť zohľadnené údaje z reálneho sveta. Aj na základe správy z februára sa pritom zdá, že sa k tomu použijú dáta z palubných meračov spotreby paliva, ktoré sa v rámci EÚ povinne montujú do vozidiel od minulého roku.
Očakáva sa zmena dotačnej aj výrobnej politiky
T&E aj Európska únia si od spomínaných opatrení sľubujú aj to, že vlády prehodnotia svoju podporu plug-in hybridných áut prostredníctvom dotovania ich nákupu, čoho cieľom je plnenie klimatických záväzkov. A má ísť aj o impulz pre automobilky, aby sa zamerali najmä vozidlá, ktoré majú reálny environmentálny prínos a zároveň znižujú závislosť EÚ od ropy.
Organizácia T&E aktuálne tiež v podstate zopakovala svoje vyjadrenie z roku 2020, kedy uviedla: „Automobilky kladú vysoké emisie plug-in hybridov za vinu vodičom. Pravdou však je, že väčšina týchto vozidiel nie je dobre navrhnutá. Majú slabé elektromotory, veľké znečisťujúce spaľovacie motory a zvyčajne nepodporujú rýchle nabíjanie.“
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Nové spaľovacie autá nemusia v EÚ úplne zmiznúť ani po roku 2035
Zastavte lízing plug-in hybridov, vyzýva klientov lízingová spoločnosť
Batériový pohon môže ako jediný priniesť nižšie náklady na vlastníctvo auta, uvádza ICCT
7 komentárov
Zlá technická definícia požadovaných vlastností a parametrov viedla automobilky k výrobe takýchto hybridných mutantov …..
Skôr kvalitný lobing 🙂
Toto bola skôr, pre kupujúcich dosť drahá, z núdze cnosť, ako automobilky splnili limity CO2 za celý výrobný program áut ….
vam to teda trvalo… tento mackopes nikdy ani nemal vzniknut…
No už len treba aby sa eú prebrala aj v čistote elektrických áut !
V akom zmysle Fero?
Myslis myty typu:
1. Vyroba baterie je neeko. (Pretoze tazba ropy, spracovanie a transport je viac eko?)
2. Baterie su nebezpecny odpad, ktory sa bude hromadit. (Pretoze si nepocul o moznosti druheho 20rocneho pouzitia a naslednej 99% recyklacie baterie potom, co po 200-500tis km nebude o 10-15 rokov zaujimava z pohladu dojazdu v EV?)
Alebo
3. Vyroba elektriny pre EV je neeko, lebo sa z casti vyraba aj z fosionych paliv. (Pretoze si nepocul o ucinnosti spalovacich verzus el.motorov elektroaut, ktore i keby boli nabijane z fosilnej elektriny, tak jej potrebuju percentualne menej ako spalia spalovacie motory aut, ktore nam navyse spaliny fuknu priamo pod nosy v mestach?)
skus prečítať aj „…opspeed.sk/novinky/presnejsia-metodika-green-ncap-dokazuje-ze-elektromobil-nie-je-o-nic-zelensi-ako-bezne-auto/21085…“