Tak predsa aj Slovensko bude mať svoj elektromobil, a to vďaka startupu Patak Motors z Vrbového, ktorý sa aktuálne pochválil nielen prototypom vozidla Patak Rodster (nie, nejde o chybu), ale aj tým, že sa s ním zoznámili „traja automobiloví králi“ známi z relácií Top Gear a The Grand Tour.
Za spoločnosťou Patak Motors stojí skupinka nadšencov áut s dokopy 100-ročnými skúsenosťami z automobilového priemyslu, ktorá si plní sny. A to prostredníctvom vozidla menom Patak Rodster, ktoré bude dostupné ako elektromobil aj spaľovák.
Pretekársky dizajn, mestská využiteľnosť
Pri pohľade na Rodster je jasné, že sa inšpiruje pretekárskymi autami z 30. rokov minulého storočia. V prípade slovenského retro-elektromobilu však hrá prím kompaktnosť (rozmery: 3 360 x 1 360 x 1395 mm) a využiteľnosť najmä v rámci mestskej premávky. Nestratí sa však ani na diaľnici, keďže maximálna rýchlosť elektrickej verzie má byť 130 km/h (spaľovacia verzia: 125 km/h). Z 0 na 50 km/h pritom zrýchli za 7 s. A postačí na to elektromotor s výkonom 15 kW, resp. 30 kW v špičke.
2-miestne vozidlo Patak Rodster váži bez batérie 400 kg a poskytuje batožinový priestor so slušným objemom 200 l. Patrí pritom do kategórie L7eA2 (tzv. „ťažké štvorkolky“, resp. „microcars“) a jeho riadenie umožňuje vodičské oprávnenie B1.
K dispozícii budú 2 elektrické verzie s dojazdom 100 km (10-kWh batéria) a 250 km (údajne len 20-kWh batéria – informácia od výrobcu). Výrobca pritom uvádza, že na ich nabitie za 4 resp. 9 hodín postačí bežná zásuvka. Je teda možné, že nepodporujú DC nabíjanie.
Komfort a bezpečnosť
O komfort jazdy sa má postarať nezávislé, trojuholníkové odpruženie a pohon zadných kolies. V prípade verzia Rodster so strechou určité poteší kúrenie a klimatizácia, aj keď za doplatok. A v interiéri nájdeme aj drevom obloženú prístrojovú dosku a ergonomické kožené sedadlá.
Bezpečnosť vozidla má byť garantovaná „špeciálne navrhnutou, robustnou a zároveň ľahkou konštrukciou z ocele a hliníka, dlhou absorpčnou zónou, štyrmi kotúčovými brzdami s ABS a 3-bodovými bezpečnostnými pásmi“. A vďaka minimalistickej, ale stabilnej konštrukcii z vysokokvalitných materiálov bol Rodster navrhnutý ako vozidlo s nízkymi nárokmi na údržbu, dodáva Patak Motors.
Zaujal aj Clarksona, Hammonda a Maya
Slovenská spoločnosť sa aktuálne pochválila aj tým, že s prototypom ich vozidla Patak Rodster sa včera zoznámila aj slávna motoristická trojica známa z relácií Top Gear a The Grand Tour. A zdá sa, že Jeremy Clarkson, Richard Hammond a James May momentálne natáčajú jeden zo svojich špeciálov na Slovensku a model Rodster by sa mohol objaviť v The Grand Tour.
Spoločnosť Patak Motors pritom uviedla: „V rozhovore s našimi dizajnérmi a konštruktérmi ocenili originálny dizajn, kompaktnú veľkosť a hlavne – odvahu slovenského výrobcu Patak Motors vystúpiť z radu a ponúknuť malé mestské vozidlo v nekonvenčnom a optimistickom dizajne. Ako sa vyjadril samotný Jeremy Clarkson: “RODSTER je dizajnovo zaujímavý zo všetkých strán“. Richarda Hammonda osobitne zaujali tzv. špajdľové kolesá, ktoré sú umiestnené mimo karosérie.“
Cena a dostupnosť
Spomínaná trojica by mohla významne zviditeľniť vozidlá od nášho startupu, ktoré sa majú začať vyrábať na Slovensku v roku 2023 či 2024. A v predstihu sú už známe aj ceny modelu Patak Rodster. Benzínová verzia začína na 16 900 € a elektrická na 22 900 €. Vozidlo je možné rezervovať, a to za poplatok 500 €. Patak Motors tiež informuje, že záujemcovia si budú môcť Rodster pozrieť 10. júla 2022 v rámci podujatia Slovenskej národnej knižnice v Martine.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Slovenská univerzita vyvíja e-mobility technológie prostredníctvom špeciálneho elektromobilu
Spolupráca slovenských firiem Greenway a Sygic zjednoduší nabíjanie elektromobilov
Slovenská Voltia rozširuje svoje portfólio o 5 nových modelov elektro-dodávok
Zdroj: Patak Motors
Jeden komentár
Tütek