V rámci projektu, za ktorým stojí Slovenská technická univerzita v Bratislave (STU), sa skúmajú a vyvíjajú aj technológie z oblasti elektromobility. A to prostredníctvom špeciálneho elektromobilu „eup! 4Boost“ s platformou Automotive Innovation Lab (AIL) System Solution. Tento projekt pritom vyhral súťaž TECHFÓRUM 2022.
Ako je už notoricky známe, slovenská ekonomika je do značnej miery závislá od automobilového priemyslu. Taktiež je jasné, že sa toto odvetvie transformuje smerom k elektromobilite. A z toho vyplýva, že musíme kráčať s dobou, aby sme minimálne neprišli o existujúcu automobilovú výrobu a na ňu naviazaný dodávateľský reťazec či ďalšie súvisiace projekty.
Dôležitá pritom je aj schopnosť tvoriť a prinášať pridanú hodnotu, napr. vo forme projektov, technológií či šikovných ľudí, schopných skúmať a vyvíjať nové technológie. Preto určite poteší, že tu máme také projekty, ako je ten od STU.
Špeciálny elektromobil aj platforma
Projekt sa zaoberá aplikáciou inovatívnych technológií, pričom ako „platforma pre progresívny multidisciplinárny výskum a vývoj v oblasti elektromobility“ slúži špeciálny elektromobil „Eup! 4Boost“, ktorý vychádza z modelu Volkswagen e-up vyrábaného v Bratislave.
- Zdroj: Strojnícka fakulta STU BA
- Zdroj: Strojnícka fakulta STU BA
Tento elektromobil má okrem iného upgradovaný pohonný systém. Ako uvádza STU, pôvodný predný pohon bol doplnený o „novú zadnú hnaciu nápravu tvorenú dvojicou elektromotorov“. A novinkou je aj prídavná batéria. Súčasťou vozidla je tiež Automotive Innovation Lab System Solution, čo je „senzorová platforma pre autonómne riadenie vozidla, inteligentnú mobilitu, zber dát, vzdialené výpočty a komunikáciu V2X“.
„Industry 4.0 v praxi“
Projekt reaguje na automotive trendy aj v oblasti vývoja, keď sa využíva virtuálne prototypovanie a digitálne dvojča vozidla, čím sa prepája skutočný a virtuálny svet. Aj vďaka tomu je možný „multidisciplinárny prístup pre výskum a vývoj v oblasti elektrických pohonov, batériových systémov, NVH, jazdnej dynamiky, autonómnych systémov, digitálneho dvojčaťa, 5G sietí a komunikácie V2X,“ píše STU.
„Platforma elektromobilu svojimi výkonovými parametrami umožňuje skúmať neštandardné jazdné stavy a situácie. Je nevyhnutné skúmať tieto situácie pri nasadzovaní autonómnych systémov do reálnej dopravy budúcnosti. Spojením elektromobilu a AIL system solution sa nám podarilo získať multidisciplinárnu výskumno-vývojovú platformu,“ uviedol technický manažér projektu Ján Danko.
Zdroj: Strojnícka fakulta STU BA
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Slovensko sa vraj môže stať „batériovou veľmocou“. V tomto smere môžu byť podporené aj naše univerzity
„Musíme sa odkloniť od posadnutosti vodíkom a zamerať sa na praktickú podporu elektromobility,“ hovorí predseda výboru NR SR
Slovensko má byť jednou z najhoršie pripravených európskych krajín na prechod k elektromobilom
2 komentáre
Mám pocit, že toto vozidlo je skôr vhodné, či potrebné pre vlastné potreby STU, ako pre automobilky ….
je najvyssi cas, aby vedci uz zacali nieco robit……alebo nech potom vykladaju tovar v Tescu…..