Míľnik: Prvý sériový elektromobil vybavený „lacnou“ sodíkovou batériou zišiel z výrobnej linky

8

Do sodíkových, resp. presnejšie sodík-iónových batérií („na-ion“) sa vkladajú veľké nádeje najmä v súvislosti s „lacnými“ elektromobilmi. Cena týchto batérií má byť totiž ešte nižšia, ako je tomu v prípade aktuálne najlacnejšej technológie LFP. A sodíkové batérie aktuálne dosiahli zaujímavý míľnik, keďže bola spustená výroba prvého sériového elektromobilu, ktorý je nimi vybavený.

Jednou z výhod sodík-iónových batérií je to, že nie sú závislé od lítia a sodík je lacným a dostupným prvkom. A nemusia obsahovať ani ďalšie drahšie nerastné suroviny. Taktiež fungujú dobre pri veľmi nízkych teplotách a podľa najväčšieho výrobcu li-ion batérií pre elektromobily, spoločnosti CATL, ktorá tieto batérie takisto vyvíja, sa dajú na-ion batérie produkovať prostredníctvom existujúcich zariadení na výrobu li-ion batérií, takže nie sú potrebné žiadne špeciálne investície v rámci produkčnej sféry.

Samozrejme, sodíkové batérie majú aj svoje slabšie stránky. A to najmä nižšiu energetickú hustotu. Takže sú vhodné najmä do elektromobilov, od ktorých sa nevyžaduje vysoký dojazd. Ideálne sa preto javí ich používanie najmä v rámci cenovo dostupných „mestských“ elektromobilov.

Prvý elektromobil so sodíkovou batériou

Prvým sériovo vyrábaným elektromobilom na svete vybaveným sodík-iónovými batériami je model od čínskej automobilky JAC. Ako informuje web CarNewsChina na základe oznámenia výrobcu, prvé kusy už zišli z výrobnej linky. Novinka sa pritom bude predávať pod novou značkou Yiwei.

O tomto modeli sme už informovali skôr, vtedy sa však počítalo s menom Sehol E10X. Následne sa objavila informácia o názve Hua Xianzi. Každopádne ohľadom mena je stále zmätok a ani web CarNewsChina, ktorý sa špecializuje na čínsky automobilový trh, zatiaľ nepozná presný názov. Predpokladá pritom meno Yiwei E10X.

Známe špecifikácie

Dozvedáme sa tiež, že batéria modelu Yiwei pozostáva z cylindrických batériových článkov, pričom štruktúra packu je definovaná technológiou JAC UE, čo má byť niečo na spôsob Cell-To-Pack (CTP). Ako sme už informovali, dodávateľom sodíkových batériových článkov je čínska spoločnosť HiNa Battery Technologies.

sodikova bateria jac

Zdroj: JAC via Carnewschina.com

Podľa už skôr zverejnených homologizačných dokumentov by elektromobil Yiwei E10X s rozmermi 3 650 x 1 670 x 1 540 x 2 390 mm (dĺžka x šírka x výška x rázvor), výkonom 36 kW, maximálnou rýchlosťou 102 km/h či pohotovostnou hmotnosťou 1 115 kg mal byť vybavený batériou s kapacitou 25 kWh a energetickou hustotou 140 Wh/kg, ktorá zabezpečí dojazd 250 km (CLTC) a ktorá sa z 10 na 80 % nabije za menej ako 25 min. Táto sodík-iónová batéria má pritom správne fungovať aj pri teplote -40 °C.

Nuž, veľmi sme zvedaví na informácie ohľadom praktických skúsenosti s elektromobilom Yiwei E10X, ktoré súvisia s batériou. Na tie by sme teoreticky nemuseli čakať dlho, keďže vozidlo sa v domácej Číne začne dodávať už budúci mesiac. Jeho cena však stále nie je známa.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Už aj Európa má „lacnú“ sodíkovú batériu. Vďaka Northvoltu
„Lacné“ bezlítiové batérie sa chystajú do prvých áut. Ich e-hustota je však zatiaľ sklamaním
Tesle sa údajne nedarí s výrobou „revolučných“ batérií 4680. V čom má byť problém?
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

8 komentárov

  1. Fandím, aj keď toto auto nie je mojím snom! Fandím hlavne batérii, nech sa riadne zväčší, zlepší a tlakom na ostatné batérie prinesie ich zlacnenie! 🙂

  2. Na-ion by sa mohli uplatnit hlavne v bateriovych uloziskach, alebo v autobusoch a vanoch, vsade tam kde az tak nezalezi na rozmeroch a hmotnosti.
    Potom nebude taky tlak na cenu materialov do baterii s vyssou energetickou hustotou.

    • Predpokladané i skutočné životnosti batérií nie je v porovnaní s životnosťami BEV až taký problém. Tým je skôr kapacita na kg hmotnosti, tu je ten zásadný problém ….

Pridajte komentár