Do sodíkových, resp. presnejšie sodík-iónových batérií („na-ion“) sa vkladajú veľké nádeje najmä v súvislosti s „lacnými“ elektromobilmi. Cena týchto batérií má byť totiž ešte nižšia, ako je tomu v prípade aktuálne najlacnejšej technológie LFP. A sodíkové batérie aktuálne dosiahli zaujímavý míľnik, keďže bola spustená výroba prvého sériového elektromobilu, ktorý je nimi vybavený.
Jednou z výhod sodík-iónových batérií je to, že nie sú závislé od lítia a sodík je lacným a dostupným prvkom. A nemusia obsahovať ani ďalšie drahšie nerastné suroviny. Taktiež fungujú dobre pri veľmi nízkych teplotách a podľa najväčšieho výrobcu li-ion batérií pre elektromobily, spoločnosti CATL, ktorá tieto batérie takisto vyvíja, sa dajú na-ion batérie produkovať prostredníctvom existujúcich zariadení na výrobu li-ion batérií, takže nie sú potrebné žiadne špeciálne investície v rámci produkčnej sféry.
Samozrejme, sodíkové batérie majú aj svoje slabšie stránky. A to najmä nižšiu energetickú hustotu. Takže sú vhodné najmä do elektromobilov, od ktorých sa nevyžaduje vysoký dojazd. Ideálne sa preto javí ich používanie najmä v rámci cenovo dostupných „mestských“ elektromobilov.
Prvý elektromobil so sodíkovou batériou
Prvým sériovo vyrábaným elektromobilom na svete vybaveným sodík-iónovými batériami je model od čínskej automobilky JAC. Ako informuje web CarNewsChina na základe oznámenia výrobcu, prvé kusy už zišli z výrobnej linky. Novinka sa pritom bude predávať pod novou značkou Yiwei.
O tomto modeli sme už informovali skôr, vtedy sa však počítalo s menom Sehol E10X. Následne sa objavila informácia o názve Hua Xianzi. Každopádne ohľadom mena je stále zmätok a ani web CarNewsChina, ktorý sa špecializuje na čínsky automobilový trh, zatiaľ nepozná presný názov. Predpokladá pritom meno Yiwei E10X.
Známe špecifikácie
Dozvedáme sa tiež, že batéria modelu Yiwei pozostáva z cylindrických batériových článkov, pričom štruktúra packu je definovaná technológiou JAC UE, čo má byť niečo na spôsob Cell-To-Pack (CTP). Ako sme už informovali, dodávateľom sodíkových batériových článkov je čínska spoločnosť HiNa Battery Technologies.
Podľa už skôr zverejnených homologizačných dokumentov by elektromobil Yiwei E10X s rozmermi 3 650 x 1 670 x 1 540 x 2 390 mm (dĺžka x šírka x výška x rázvor), výkonom 36 kW, maximálnou rýchlosťou 102 km/h či pohotovostnou hmotnosťou 1 115 kg mal byť vybavený batériou s kapacitou 25 kWh a energetickou hustotou 140 Wh/kg, ktorá zabezpečí dojazd 250 km (CLTC) a ktorá sa z 10 na 80 % nabije za menej ako 25 min. Táto sodík-iónová batéria má pritom správne fungovať aj pri teplote -40 °C.
Nuž, veľmi sme zvedaví na informácie ohľadom praktických skúsenosti s elektromobilom Yiwei E10X, ktoré súvisia s batériou. Na tie by sme teoreticky nemuseli čakať dlho, keďže vozidlo sa v domácej Číne začne dodávať už budúci mesiac. Jeho cena však stále nie je známa.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Už aj Európa má „lacnú“ sodíkovú batériu. Vďaka Northvoltu
„Lacné“ bezlítiové batérie sa chystajú do prvých áut. Ich e-hustota je však zatiaľ sklamaním
Tesle sa údajne nedarí s výrobou „revolučných“ batérií 4680. V čom má byť problém?
ODBER NOVINIEK
8 komentárov
Fandím, aj keď toto auto nie je mojím snom! Fandím hlavne batérii, nech sa riadne zväčší, zlepší a tlakom na ostatné batérie prinesie ich zlacnenie! 🙂
Na-ion by sa mohli uplatnit hlavne v bateriovych uloziskach, alebo v autobusoch a vanoch, vsade tam kde az tak nezalezi na rozmeroch a hmotnosti.
Potom nebude taky tlak na cenu materialov do baterii s vyssou energetickou hustotou.
Horia?
preco? s nimi chces kurit?
Lo
Horia aj nehoria… Podla zdrojov obsahuju elektrolyt na baze organickych rozpustadiel, cize nejake riziko tam bude, na druhej strane neobsahuju lithium, takze nehrozi riziko samovznietenia pri nabijani a pod. Vyrobcovia vseobecne uvadzaju „niekolko krat vyssiu bezpecnost“ oproti standardnym Li-ion bateriam.
Škoda že nenapísaly aký je predpoklad na životnosť batérie.
Predpokladané i skutočné životnosti batérií nie je v porovnaní s životnosťami BEV až taký problém. Tým je skôr kapacita na kg hmotnosti, tu je ten zásadný problém ….