Do sodíkových batérií (sodík-ión / na-ion) sa vkladajú veľké nádeje. Má ísť totiž o najlacnejšiu batériovú technológiu, ktorá by mala priniesť cenovo dostupné elektromobily aj batériové úložiská. A európsky Northvolt sa aktuálne chváli, že vyvinul a validoval sodík-iónový batériový článok s najlepšou energetickou hustotou vo svojej triede.
Jednou z hlavných výhod sodík-iónových batérií (na-ion) má byť to, že si vystačia s dobre dostupnými a nie drahými materiálmi, ako aj ich relatívne jednoduchá výroba, keďže sa môžu produkovať v rámci existujúcich liniek na zavedené lítium-iónové batérie. A z toho vyplývajú aj očakávané nízke výrobné náklady, ktoré by mali podliezť v súčasnosti najlacnejšiu technológiu LFP.
A aktuálne švédska spoločnosť Northvolt, ktorá je významne podporovaná EÚ a ktorá je vlajkovou loďou európskeho batériového priemyslu, prostredníctvom tlačovej správy oznámila, že vyvinula a validovala „najmodernejšiu“ sodík-iónovú batériu (na-ion). Tá má byť podľa tvrdení spoločnosti bezpečnejšia, nákladovo efektívnejšia a udržateľnejšia ako aktuálne najrozšírenejšie batérie s chémiou NMC a LFP.
Najlepšia energetická hustota v triede
Technológia na-ion je dá sa povedať v plienkach, a tak nemôže prekvapiť nižšia energetická hustota, ako sme zvyknutí v prípade zavedených batérií. Vyvinutý a validovaný batériový na-ion článok od Northvoltu pritom dosahuje hodnotu 160 Wh/kg.
Podľa švédskej spoločnosti to má byť najlepšia energetická hustota vo svojej triede. Pre porovnanie uvádzame, že Čínsky inštitút pre elektronickú štandardizáciu tento rok otestoval vzorky sodík-iónových batériových článkov od 17 výrobcov, vrátane spoločností CATL, BYD či Farasis a nameral priemernú energetickú hustotu 104,1 Wh/kg. 4 najlepšie vzorky pritom dosiahli 120 až 129,2 Wh/kg. Nedávno sa však objavila aj informácia, že na trh smeruje elektromobil, ktorého sodíková batéria má mať energetickú hustotu 140 Wh/kg na úrovni packu. Takže samotné články by pokojne mohli mať okolo 160 Wh/kg.
Northvolt aktuálne avizuje, že prvá generácia ich na-ion batérií je určená najmä pre energetické úložiská. Nasledujúce generácie majú ponúknuť vyššiu energetickú hustotu, čím sa majú otvoriť dvere pre použitie v rámci elektromobility.
Technológia
Čo sa týka technológie, batériové články od Northvoltu majú anódu z tvrdého uhlíka a katódu na báze materiálu „Prussian White“ (samozrejme s vysokým obsahom sodíka). Neobsahujú pritom lítium, nikel, kobalt ani grafit a obsahujú napr. železo. A Northvolt má byť podľa vlastných slov prvou spoločnosťou, ktorá plánuje industrializovať sodík-iónové batérie na báze Prussian White a uviesť ich na komerčné trhy.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Na trh smeruje prvý elektromobil s novou „lacnou“ technológiou batérie – sodík-ión
Nielen Tesla by mohla mať k dispozícii Na-ion batériu so životnosťou 6,4 milióna km
Najväčší výrobca batérií pre elektromobily dosahuje pokroky vo vývoji „lacných“ sodíkových batérií
ODBER NOVINIEK
10 komentárov
Ten obrázok zo zdroja Northvolt je akože čo?
Mám doma 3 kolesá.
Zháňam niekoho, kto má motor. Najlepšie eletrický. To je trez IN.
A niekoho s naprogramovaným čipom.
Ďalšieho čo má svetlá.
Založíme si automobilku.
Supermodernú. Niečo ako AITEKX 🙂
Takto sa Číne a Rusku ani nepriblížime. Môžeme tak točiť s USA SCI-FI filmy.
si vysadil lieky?
Cine to uznavam ale Rusku? A co je v Rusku? Netreba citat tak vela dezinfo noviny. Nebudem tu nic vyvraciat, len sa opytam: Bol si v Rusku, aspon na tyzden?
Ak dokazes porovnat Cinu, Rusko a USA v jednej vete tak silno pochybujem, ze si niekedy bol v Rusku, myslim si ze len prstom na mape.
Pipko, to zalezi, kde v tom Rusku. Ci niekde v lese, alebo tam, kde ho ani nepustia. Z ruskych suciastok v srote dodnes tazia zlato, paladium a platinu. Preco asi. Zeby to len rozhadzovali?
PIPO si mladý, neskúsený a pozeráš na svet cez display nakusnutého jablka (bez ohľadu na Tvoj vek).
Najhoršie na tom je, že si uveril USA propagande- to značí veľa o Tvojom intelekte. Obávam sa, že osobnostný rozvoj nemožný.
Kto lieta dnes do kozmu? Hovorí Ti niečo Avantgard ?
Kúp si radšej sadu hrncov, vysavač, auto či inú idiotinu na veľkolepej prezentácii. Budeš celý život spokojný s produktom a nedáš naň dopustiť. Marketing pre Idiotov je Tvoj Boh.
Určite si v skupine ľudí, ktorá si dala vysokotechnologickú vakcínu slobody a je na to hrdá. Tak si to uži. Mňa také niečo nebaví.
Rochnis sa v Hlavnych Spravach a ides tu poucovat o propagande? Do kozmu lieta najma SpaceX, Ariane, Cina a trapi sa Roskozmos. Tie ruske bajky o dobyti vesmiru su ako ich plan zlateho rubla.
K tomu EV. EV sa sklada z cca 200 dielov. Spalovak z cca 1400. Tu nejde len o ekologiu, ale aj o jednoduchost vyroby. Britania sa zacala pohravat so zrusenim terminu 2035 pre spalovaky a hned sa ozvali VSETCI miestni vyrobcovia aut, ze to bude koniec automobiloveho priemyslu v Anglicku. Pretoze po rozbehnuti masovej vyroby bude vyroba EV podstatne lacnejsia ako spalovaku a firmy, ktore neprejdu na elektromobilitu nebudu konkurencieschopne a skrachuju.
Ked nevies, co je na tom obrazku, tak netusis o vyrobe baterii nic. Poznas len valcekove baterky a mas pocit, ze tam to konci.
Dost trefne.
Skoda ze nenapisali aku energeticku hustotu ma.
Som velmi rad ze sa zbiera aj europsky batery priemysel.
A to znamena pracovne miesta, priem do verejnych financii a to je super.
Europsky tazko. Musel by som vediet, ci Inobat naozaj nieco robia, alebo su to opat nejaki „progresivci“. Podla mna skor to druhe.
Inobat nemôžu byť progresívci, veď to by táto úžasná vláda s nimi nepodpísala memorandum. A inobat od začiatku podporoval Smerácky nominant na prezidenta Šefčovič.