Už aj Európa má „lacnú“ sodíkovú batériu. Vďaka Northvoltu

10

Do sodíkových batérií (sodík-ión / na-ion) sa vkladajú veľké nádeje. Má ísť totiž o najlacnejšiu batériovú technológiu, ktorá by mala priniesť cenovo dostupné elektromobily aj batériové úložiská. A európsky Northvolt sa aktuálne chváli, že vyvinul a validoval sodík-iónový batériový článok s najlepšou energetickou hustotou vo svojej triede.

Jednou z hlavných výhod sodík-iónových batérií (na-ion) má byť to, že si vystačia s dobre dostupnými a nie drahými materiálmi, ako aj ich relatívne jednoduchá výroba, keďže sa môžu produkovať v rámci existujúcich liniek na zavedené lítium-iónové batérie. A z toho vyplývajú aj očakávané nízke výrobné náklady, ktoré by mali podliezť v súčasnosti najlacnejšiu technológiu LFP.

A aktuálne švédska spoločnosť Northvolt, ktorá je významne podporovaná EÚ a ktorá je vlajkovou loďou európskeho batériového priemyslu, prostredníctvom tlačovej správy oznámila, že vyvinula a validovala „najmodernejšiu“ sodík-iónovú batériu (na-ion). Tá má byť podľa tvrdení spoločnosti bezpečnejšia, nákladovo efektívnejšia a udržateľnejšia ako aktuálne najrozšírenejšie batérie s chémiou NMC a LFP.

Najlepšia energetická hustota v triede

Technológia na-ion je dá sa povedať v plienkach, a tak nemôže prekvapiť nižšia energetická hustota, ako sme zvyknutí v prípade zavedených batérií. Vyvinutý a validovaný batériový na-ion článok od Northvoltu pritom dosahuje hodnotu 160 Wh/kg.

sodikova bateria northvolt

Zdroj: Northvolt

Podľa švédskej spoločnosti to má byť najlepšia energetická hustota vo svojej triede. Pre porovnanie uvádzame, že Čínsky inštitút pre elektronickú štandardizáciu tento rok otestoval vzorky sodík-iónových batériových článkov od 17 výrobcov, vrátane spoločností CATL, BYD či Farasis a nameral priemernú energetickú hustotu 104,1 Wh/kg. 4 najlepšie vzorky pritom dosiahli 120 až 129,2 Wh/kg. Nedávno sa však objavila aj informácia, že na trh smeruje elektromobil, ktorého sodíková batéria má mať energetickú hustotu 140 Wh/kg na úrovni packu. Takže samotné články by pokojne mohli mať okolo 160 Wh/kg.

Northvolt aktuálne avizuje, že prvá generácia ich na-ion batérií je určená najmä pre energetické úložiská. Nasledujúce generácie majú ponúknuť vyššiu energetickú hustotu, čím sa majú otvoriť dvere pre použitie v rámci elektromobility.

Technológia

Čo sa týka technológie, batériové články od Northvoltu majú anódu z tvrdého uhlíka a katódu na báze materiálu „Prussian White“ (samozrejme s vysokým obsahom sodíka). Neobsahujú pritom lítium, nikel, kobalt ani grafit a obsahujú napr. železo. A Northvolt má byť podľa vlastných slov prvou spoločnosťou, ktorá plánuje industrializovať sodík-iónové batérie na báze Prussian White a uviesť ich na komerčné trhy.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Na trh smeruje prvý elektromobil s novou „lacnou“ technológiou batérie – sodík-ión
Nielen Tesla by mohla mať k dispozícii Na-ion batériu so životnosťou 6,4 milióna km
Najväčší výrobca batérií pre elektromobily dosahuje pokroky vo vývoji „lacných“ sodíkových batérií
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

10 komentárov

  1. Ten obrázok zo zdroja Northvolt je akože čo?
    Mám doma 3 kolesá.
    Zháňam niekoho, kto má motor. Najlepšie eletrický. To je trez IN.
    A niekoho s naprogramovaným čipom.
    Ďalšieho čo má svetlá.
    Založíme si automobilku.
    Supermodernú. Niečo ako AITEKX 🙂
    Takto sa Číne a Rusku ani nepriblížime. Môžeme tak točiť s USA SCI-FI filmy.

    • Cine to uznavam ale Rusku? A co je v Rusku? Netreba citat tak vela dezinfo noviny. Nebudem tu nic vyvraciat, len sa opytam: Bol si v Rusku, aspon na tyzden?
      Ak dokazes porovnat Cinu, Rusko a USA v jednej vete tak silno pochybujem, ze si niekedy bol v Rusku, myslim si ze len prstom na mape.

      • Pipko, to zalezi, kde v tom Rusku. Ci niekde v lese, alebo tam, kde ho ani nepustia. Z ruskych suciastok v srote dodnes tazia zlato, paladium a platinu. Preco asi. Zeby to len rozhadzovali?

        • PIPO si mladý, neskúsený a pozeráš na svet cez display nakusnutého jablka (bez ohľadu na Tvoj vek).
          Najhoršie na tom je, že si uveril USA propagande- to značí veľa o Tvojom intelekte. Obávam sa, že osobnostný rozvoj nemožný.
          Kto lieta dnes do kozmu? Hovorí Ti niečo Avantgard ?
          Kúp si radšej sadu hrncov, vysavač, auto či inú idiotinu na veľkolepej prezentácii. Budeš celý život spokojný s produktom a nedáš naň dopustiť. Marketing pre Idiotov je Tvoj Boh.
          Určite si v skupine ľudí, ktorá si dala vysokotechnologickú vakcínu slobody a je na to hrdá. Tak si to uži. Mňa také niečo nebaví.

          • Rochnis sa v Hlavnych Spravach a ides tu poucovat o propagande? Do kozmu lieta najma SpaceX, Ariane, Cina a trapi sa Roskozmos. Tie ruske bajky o dobyti vesmiru su ako ich plan zlateho rubla.

            K tomu EV. EV sa sklada z cca 200 dielov. Spalovak z cca 1400. Tu nejde len o ekologiu, ale aj o jednoduchost vyroby. Britania sa zacala pohravat so zrusenim terminu 2035 pre spalovaky a hned sa ozvali VSETCI miestni vyrobcovia aut, ze to bude koniec automobiloveho priemyslu v Anglicku. Pretoze po rozbehnuti masovej vyroby bude vyroba EV podstatne lacnejsia ako spalovaku a firmy, ktore neprejdu na elektromobilitu nebudu konkurencieschopne a skrachuju.

            Ked nevies, co je na tom obrazku, tak netusis o vyrobe baterii nic. Poznas len valcekove baterky a mas pocit, ze tam to konci.

  2. Skoda ze nenapisali aku energeticku hustotu ma.
    Som velmi rad ze sa zbiera aj europsky batery priemysel.
    A to znamena pracovne miesta, priem do verejnych financii a to je super.

      • Inobat nemôžu byť progresívci, veď to by táto úžasná vláda s nimi nepodpísala memorandum. A inobat od začiatku podporoval Smerácky nominant na prezidenta Šefčovič.

Pridajte komentár